Viborgs nye XL-BYG indfører digitale prisskilte

Viborgs nye XL-BYG indfører digitale prisskilte

I juli måned 2022 åbnede den nybyggede XL-BYG Tømmergården i Viborg. Med en forretning på 10.000 kvadratmeter og flere tusinde produkter på lager, er der rig mulighed for at gå på opdagelse i byggemarkedet. Som en del af butiksåbningen har byggemarkedet også installeret 8.500 digitale prisskilte fra Delfi Technologies

Den nybyggede tømmerhandel afløser den gamle XL-BYG ved Randersvej i Viborg og har mere end dobbelt så meget plads som den gamle forretning.

I 2016 blev XL-BYG i Viborg en del af Tømmergaarden, som i dag råder over 17 forretninger i Nord- og Midtjylland.

Forretningen i Viborg er det første byggemarked, hvor Tømmergården har valgt at implementere digitale prisskilte fra Delfi Technologies. Men netop nu er man også i gang med at implementere samme løsning hos byggemarkedet i Nykøbing Mors.

 

Det gør man som et led i en digitaliseringsstrategi, hvor man ønsker at gøre forretningerne mere digitale end de i forvejen er i dag. 

- Særligt byggebranchen er for tiden udsat for stigende og svingede indkøbspriser. Derfor var det vigtigt for os at kunne opretholde vores indtjening ved let at kunne skifte vores priser og prisskilte til en opdateret pris, fortæller Brian Kudsk, IT Chef hos XL-BYG Tømmergaarden

Alle 8.500 skilte opdateres i løbet af et øjeblik
De digitale prisskilte hos XL-BYG drives at et knapcellebatteri, som har en typisk batterilevetid på cirka fem år. Skiltene opdateres ved hjælp af en trådløs antenne, der sender produktinformationer og priser ud til alle 8.500 skilte på få sekunder.

Softwaren, som styrer alle skiltene, ligger i skyen og er opkoblet til butikkens ERP-system. På den måde har byggemarkedet altid opdaterede priser og informationer på skiltene.

Skiltene, der kan fås i mange forskellige størrelser, kan også have forskellige typer layouts og inddelinger. I tæt samarbejde med IT Chefen hos XL-BYG Tømmergaarden, har Delfi Technologies udviklet nogle specifikke layouts og funktioner, som var særligt vigtige for forretningens drift.

Et stort ønske fra Brian Kudsk, var muligheden for at kunne fremvise manglende lokationer for varer direkte på skiltene.

Med mere end 8.000 varer i sortimentet er det nemlig en vigtig faktor for at kunne finde varen og rent faktisk at vide, at den også er tilgængelig på hylderne.

Derfor fremviser man nu en tyk streg på skiltene, hvor der ikke er en lokation tilknyttet varen i systemet.

Bedre overblik over lagerstatus i forretningen
Andre vigtige punkter for Brian Kudsk, var muligheden for at kunne synliggøre varer, hvor lagerantal i systemerne ikke stemmer overens med hvad der reelt er på hylden eller omvendt.

Derfor har man synliggjort varer, der har minus i lagerantal med to tynde streger på skiltet. På den måde kan en medarbejder få rettet systemerne til, ved blot at sammenligne skiltets to streger med hvad der i virkeligheden er på hylden.

Er der f.eks. ti pakker skruer på hylden, men skiltet viser minus, vil det blive rettet når en medarbejder spotter dette under en eventuel trimning eller vareopfyldning i nærheden af hylden.

 

På den måde bliver der ikke bestilt for mange varer til butikken gennem det automatiske varebestillingssystem.

- Et af de områder, hvor Delfi er særligt stærke, er med deres nye app. Appen, der kan anvendes på smartphones og håndterminaler benytter vi til at tilknytte nye varer til de digitale prisskilte og se driftsstatus over vores skilte og antenner.

- Men også til at skifte mellem designs på skiltene, f.eks. når vi skal fremhæve en vares placering med en pil op eller ned, forklarer Brian Kudsk.

En endnu bedre oplevelse og service overfor kunderne
IT-chefen har også fået implementeret et lille trekantssymbol på skiltet som angiver at varen enten er ophørt, ikke kommer hjem igen, eller på anden måde fortæller, at når hylden er tom kan pladsen benyttes til andre varer eller til hurtigt at kunne give kunden et svar på at varen er udgået.

Disse forskellige tiltag er yderst tidsbesparende for medarbejderne i butikken. Tid de nu i stedet kan bruge på at give deres kunder en endnu bedre oplevelse og service.

-hawin

8/11 2022