Hobro Vinhandel digitaliserer butikken med elektroniske prisskilte

Hobro Vinhandel digitaliserer butikken med elektroniske prisskilte

Den lokale vinbutik i Hobro har eksisteret i mere end 10 år. En vækstrejse er i gang og man er nu gået 'all in' på digitalisering af butikken. Her er man gået fra at skrive prismærker i hånden til en fuldt ud digital løsning med komplet overblik og adgang til data på hele sortimentet af vine

Det går rigtig godt for den jyske vinbutik, Hobro Vinhandel. De seneste par år har butikken været på en vækstrejse og har blandt andet udvidet deres sortiment, medarbejderstaben og butiksarealet.

Samtidig er man gået fra at være den helt lille specialforretning med den rigtige vin til nytårsmenuen – til nu at have et bredt sortiment, der blandt andet indbyder til at snuppe en hel kasse god rødvin, til en skarp pris – og stadigvæk have de helt særlige årgange, til de mere specielle anledninger.

Som et led i at gøre butikken mere digital, har man investeret i elektroniske prisskilte fra Delfi Technologies og et nyt kassesystem.

Før butikken fik de elektroniske prisskilte og det nye kassesystem, havde man ingen varer oprettet i systemet. Det betød også, at man blot slog prisen på en vin ind under ”rødvin” i kassesystemet.

Digitalisering sikrer opdateret information
Groft sagt var der altså ikke et samlet overblik over hverken hvilke vine der blev solgt eller bestsellers.

- Før vi fik det nye kassesystem og de digitale prisskilte, var vi afhængige af, at der var påsat priser på alle vores vine. Vi kunne ikke bare scanne en vin i kassen og se, hvad den gik ind til. Nu har vi digitaliseret det hele, har alle priser i systemet, og de helt rigtige og opdaterede priser på hylden, fortæller Daniel Sloth, der er butikschef i Hobro Vinhandel.

Softwaren, som styrer de elektroniske prisskilte, ligger i skyen og er koblet op med data fra butikkens nye kassesystem. På den måde kan man nemt og hurtigt sende produkt- og prisinformationer ud løbende til de mere end 500 forskellige produkter på hylderne.

App hjælper medarbejderne
For at tilknytte en ny vin til et nyt skilt, skal butikken blot sørge for, at vinen er oprettet i systemet – og herefter blot scanne skiltets stregkode og dernæst vinens.

Selve tilknytningen mellem varer og skilte sker ved hjælp af Delfi Technologies’ app, som medarbejderne har på deres smartphones.

Appen har i øvrigt også mulighed for at ændre layoutet på skiltet, så man eksempelvis kan have flere vine på samme skilt.

I Hobro Vinhandel har butikken elektroniske prisskilte i to forskellige størrelser. Et mindre Chroma 21 skilt og det større Chroma 42 skilt.

Det mindste af skiltene monterer butikken med en magnet direkte på hylderne, hvor salg af spiritus, øl og løse vine er.

De større skilte benyttes påmonteret en A4-stander, hvor man samtidig viser længere beskrivelser, anbefalinger og vurderinger af vinene. Særligt de store elektroniske skilte giver en betydningsfuld gevinst for Daniel og hans forretning.

- Især med de store skilte, som vi har ved vores vine, der primært sælges i hele kasser, kan vi virkelig mærke en forskel. Skiltet viser vores gode tilbud med en kraftig, rød baggrund, så kunderne ikke er i tvivl om, at der er noget at spare her.

- Før vi fik disse skilte, solgte vi langt færre vine i hele kasser. Det er noget sjovere at sende en kunde afsted med 2-3 kasser god rødvin, end et par enkelte flasker, fortæller Daniel Sloth.

-hawin

6/12 2022