Forbrugere prioriterer bæredygtighed ved modetøjsindkøb

Forbrugere prioriterer bæredygtighed ved modetøjsindkøb

En ny undersøgelse foretaget af emballageproducenten, Smurfit Kappa, afslører, at forbrugerne sender et budskab ved at kræve mere bæredygtig emballage fra brands, inden de foretager online modekøb

Undersøgelsen, der blev gennemført med forbrugere i fire europæiske lande, viste, at 41% af online modeshoppere er blevet mere miljøbevidste, når de køber den nyeste mode online siden starten af Covid-19-pandemien.

Undersøgelsen, der inkluderede forbrugere i Tyskland, Irland, Holland og Storbritannien, fandt, at næsten halvdelen af forbrugerne køber modeartikler online en gang om måneden eller mere, hvilket afspejler den stigende popularitet blandt både kvindelige (44%) og mandlige (43%) shoppere.

Forbrugerne tager affære

Forbrugerne træffer bevidste valg, når det kommer til online modekøb, der indikerer, at de i løbet af de seneste seks måneder har foretage bevidste valg for at sikre, at deres indkøb er så miljøbevidste som muligt.

Undersøgelsen viste:

  • 25% af modeshopperne har undersøgt et brand online for at vurdere dets bæredygtighedsniveau
  • 35% af modeshopperne sagde, at de ikke ville foretage et online-køb fra et modefirma, hvis de opdagede, at firmaets emballage ikke var miljøvenlig
  • 23% af de adspurgte har genkøbt fra et modemærke baseret på firmaets fokus på bæredygtighed

Som kommentar til undersøgelsesresultaterne siger Arco Berkenbosch, VP of Innovation and Development hos Smurfit Kappa:

- Forbrugerne ønsker, at online modemærker handler ansvarligt og overvejer de sociale og miljømæssige påvirkninger deres forretning har. Modemærker og faktisk alle mærker skal tilpasse sig forbrugernes krav til bæredygtighed, ellers risikerer de at miste kundernes køb.

- På tværs af de fire undersøgte markeder er forbrugernes mening om og fokus på bæredygtighed på samme niveau og fremhæver de voksende krav fra europæiske forbrugere om, at brands fortsat skal prioritere og forpligte sig til at forbedre deres praksis inden for bæredygtighed, selv under den nuværende økonomiske krise.

Forbrugerne er ivrige efter at lære mere

Imidlertid står online modeshoppere over for forhindringer, når det kommer til at tage et bæredygtigt valg. Undersøgelsen fandt mangel på tilgængelig information (34%), mangel på bæredygtige muligheder (32%) og omkostninger (30%) som de største barrierer for forbrugerne til at handle mere bæredygtigt i forbindelse med online shopping.

Over halvdelen af de adspurgte (57%) sagde, at de gerne ville høre mere om, hvad online modefirmaer gør for at gøre deres emballager mere bæredygtige. Dette fremhæver niveauet for indflydelse, som bæredygtighed har på forbrugernes købsadfærd, og hvordan firmaernes indsats enten kan udvide eller udhule deres kundebase.

Forbrugerne kigger mere bredt på bæredygtighed, når de foretager deres indkøb heriblandt emballagen. Brands skal derfor genoverveje deres emballages bæredygtighed, hvis de skal imødekomme disse skiftende forbrugerforventninger.

Bæredygtig emballage - en vigtig overvejelse

Undersøgelsen viste, at modeshoppere var mere tilbøjelige til at bedømme emballagens bæredygtighed som en positiv indvirkning på indtrykket af deres køb i forhold til traditionelle markedsføringsteknikker.

Et flertal af de adspurgte sagde, at effektiv brug af materialer (62%), brug af bæredygtige materialer (61%) og viden om et brands fokus på bæredygtighed (56%) bidrager til et positivt indtryk af deres online-køb, når de har modtaget deres pakke. To tredjedele af forbrugerne (66%) mener, at online modefirmaer er ansvarlige for at sikre, at deres emballage er bæredygtig.

Som reaktion på den løbende vækst i e-handel sammen med forbrugernes forventninger har Smurfit Kappa udvidet sit sortiment af bæredygtig emballage designet til e-handel af modetøj.

Med innovative designmekanismer, der muliggør nem åbning og forsegling ved returnering, tilbyder emballageproducentens portefølje til e-handel af modetøj et bredt udvalg af fleksible og stilfulde emballageløsninger til varer i alle former og størrelser.

Alle produkter er produceret af et enkelt materiale og dermed lette at genanvende og er biologisk nedbrydelige. Den papirbaserede portefølje giver et ansvarligt alternativ til brands, i en tid hvor forbrugernes bevidsthed og bekymringer omkring emballageaffald fortsætter med at stige.

- Resultaterne peger på den store indflydelse, som emballage kan have på kunder og deres købsbeslutninger, og dermed både på muligheden for brandloyalitet for virksomheder, der prioriterer bæredygtighed, og for de potentielle konsekvenser for de virksomheder, der ikke gør det, siger Berkenbosch.

 Smurfik Kappa arbejder sammen med sine kunder inden for e-handel af modetøj for at skabe innovative bæredygtige emballageløsninger, der passer til varen, og som beskytter produktet under transport, men som også giver forbrugeren en følelse af tilknytning til virksomheden, når pakken modtages.

- Hvis vi skal reducere niveauet af ikke-bæredygtigt emballageaffald, skal alle, inklusiv de forskellige brands, forbrugere og emballageleverandører, arbejde sammen for at det gør en forskel, forklarer Berkenbosch.

-hawin

28/9 2020