Vi husker egne indkøbsposer
I 2016 blev der købt en pose ved hvert fjerde indkøb, men efter Lidl som den første dagligvarekæde udfasede salget af engangsplastikposer i 2017 og begyndte at opfordre kunder til at medbringe egen pose, er det i dag kun ved hvert ottende indkøb, der ryger en pose på med op på båndet
I 2017 udfasede Lidl som den første danske dagligvarekæde salget af engangsplastikposerne til fordel for FSC-certificerede papirsposer og indkøbsnet. I 2018 igangsatte Lidl desuden en større kampagne for at få flere kunder til at huske deres egen pose, når de købte ind.
Ved hjælp af, budskaber på poser, i butikken og rabat på indkøb ved egen medbragte pose, blev der på en måned købt 200.000 færre poser end normalt. Nye beregninger fra dagligvarekæden tyder på, at tendensen har holdt ved. Salget af FSC-mærkede papirbæreposer er faldet med 50 procent fra 2016 til 2020.
- Det er ikke så tit, vi glæder os over, at vi sælger mindre af noget. Men det gør vi i det her tilfælde. For det betyder, at vores kunder er blevet meget bedre til at huske at medbringe egne bæreposer. Det er jeg super stolt af – ikke mindst fordi, det betyder en stor gevinst for vores miljø, siger Lærke Skaksen, CSR-chef i Lidl Danmark.
Lidls Green Bags er et alternativ til frugt- og grøntposer af klar, tynd engangsplastik. Nylonnettene kan lukkes i toppen, kan rengøres i hånden og er beregnet til at blive genbrugt mange gange.
Udfasningen af plastikposer og kundernes adfærdsændring betyder en samlet besparelse på ca. 248 ton plastik årligt, baseret på 2017-salgstal.**
Genanvendelige poser til frugt og grønt vinder frem
Også når det gælder engangsplastikposer til frugt og grønt, kan dagligvarekæden se en ændring i forbrugsmønsteret.
- Vi kan se, at vores kunder har taget rigtig godt imod vores alternativ til engangsplastikposerne til frugt og grønt - genbrugelige Green Bags, siger Lærke Skaksen.
Green Bags blev introduceret i slutningen af 2018 og er efter blot fem ganges genbrug et mere bæredygtigt alternativ til frugt- og grøntposerne af tyndt plastik. Siden sommeren 2019 har Lidl solgt over 65.000 Green Bags og doneret 20 øre pr. solgte pose til Plastic Change.
En besparelse der kan mærkes i det samlede plastregnskab
Siden 2018 har Lidl samarbejdet med miljøorganisationen Plastic Change om plastproblematikken. Initiativerne, der har nedbragt forbruget af engangsplastik markant, vækker glæde hos administrerende direktør for Plastic Change, Louise Lerche-Gredal:
- Hvis vi skal løse plastproblematikken, kræver det en flerstrenget indsats. Forbrugervaner og indkøbsmønstre kan tage lang tid at ændre, så vi har brug for, at virksomheder og dagligvarekæder også tager ansvar for at reducere plasten. Og så er det selvfølgelig meget positivt, at kunderne i stigende grad tager en pose med hjemmefra frem for at købe engangsposer.
-hawin
* Antallet af poser per kunde per indkøb. I 2016 købte en Lidl-kunde 0,245 poser i et indkøb, i 2019 var tallet 0,135, og i første kvartal af 2020 er der tale om 0,125 poser.
** Den samlede vægt af det antal engangsplastikposer, som blev solgt i 2017.