
Producentansvar og PPWR i fokus på Emballagedagen
Der er fokus på de konkrete konsekvenser af både nuværende og kommende regler på emballageområdet, når Grakom afholder Emballagedagen den 5. november
Emballagebranchen står midt i en omfattende transformation. Med den kommende PPWR-forordning og indførlsen af det udvidede producentansvar ændres reglerne markant – og det stiller nye krav til både producenter, kunder og leverandører.
Samtidig med at kravet fra forbrugerne om reduktion af emballagemængderne og udvikling af nye og mere bæredygtige emballageformer også udfordrer branchen til at tænke i nye baner.
Emballagedagen 2025 giver et indblik i, hvordan aktører fra både design-, producent- og kundesiden takler reglerne og de kommende års udfordringer.
Emballagedagen bliver afholdt den 5. november med start klokken 12:00 på Comwell i Middelfart
Ved arrangementet får deltagerne også opdateret viden om lovgivning og implementering og masser af inspiration.
Konferencen, der arrangeres af GRAKOM og EmballageForum, viser også, hvordan virksomheder allerede nu arbejder med at omsætte regler og markedsbehov til emballageløsninger, der kan leve op til kravene og samtidig skabe værdi i markedet.
Dagen byder desuden på indlæg om udvikling i design og materialer, hvor bæredygtighed, funktionalitet og forbrugeradfærd spiller en central rolle. Emballagedagen er samtidig en mulighed for at møde aktører på tværs af værdikæden og udveksle erfaringer.
-hawin
Tid og sted:
- Comwell Middelfart
- Karensmindevej 3
- 5500 Middelfart
Program
12.00: Frokost og netværk
13.00: Velkomst, adm. direktør, Søren Stemann Beck, GRAKOM
13.05: Status på kollektivordningen – økonomi, priser og implementering og hvor vi står med den nye emballageforordning (PPWR), Fagchef Rikke Halkjær Kristensen, Emballageretur
14.00: Hvordan VPK skaber fremtidens emballage gennem innovation i en tid med strammere krav til bæredygtighed og grøn omstilling, salgsdirektør Heine Schneider og product development manager Astrid Juhl, VPK Group
14.30: Pause med kaffe og kage
15.00: Præsentation af undersøgelsen - "7 key insights into consumer expectation for packaging", DS Smith
15.30: Hvad betyder producentansvaret for udviklingen af nye og genanvendelige emballager samt reduktion af emballageforbruget i chokoladeindustrien, head of communication & sustainability, Ditte Haugaard Clausen, Toms Group
16.00: Tendenser, der former fremtidens emballagedesign - Nye materialer, funktionalitet, udformning, udtryk og teknologiske muligheder skal følge forbrugernes konstante adfærdsændringer, kreativ direktør og trendspotter Helle Dollerup, Cameleon Creatives
16.30: Afslutning og tak for i dag