Nyt bæredygtigt partnerskab mellem Roskilde Festival og Tuborg

Nyt bæredygtigt partnerskab mellem Roskilde Festival og Tuborg

Et nyt femårigt partnerskab mellem Roskilde Festival og Tuborg sætter endnu mere fokus på unges fællesskaber og på nye bæredygtige løsninger. Årets festival byder på verdenspremieren på en ny økologisk pilsner, grøn strøm i ølboderne og et nyt alkoholfrit festområde

Bæredygtighed og unges fællesskaber er fællesnævnerne i den femårige partnerskabsaftale, som Roskilde Festival og Tuborg netop har indgået. Dermed fortsætter festivalen og bryggeriet det samarbejde, der begyndte i 1992.

Udover samarbejdet om at levere gode øloplevelser er aftalen baseret på en gensidig ambition om at udvikle nye fællesskaber blandt unge og bidrage med nye bæredygtige løsninger, der blandt andet kan mindske miljøaftrykket på Roskilde Festival - en begivenhed, der med et 'indbyggertal' på 130.000 svarer til Danmarks fjerdestørste by.

Ny økologisk øl tappet og skænket på grøn energi

Aftalens første initiativer lanceres på årets Roskilde Festival. Her er der verdenspremiere på en helt ny øl fra Tuborg. Tuborg Orange er navnet på den økologiske pilsner, der bliver tilgængelig i alle festivalens ølboder med et mål om at øge den samlede økologiske andel af drikkevaresalget på festivalen.

Dermed supplerer Tuborg Orange den tilsvarende økologiske Tuborg RÅ, der blev introduceret på Roskilde Festival i 2015.

Samtidig vil øludskænkningen i år være drevet af grøn energi. I 2019 indkøber parterne grønne certifikater og sikrer supplerende ny grøn strøm, så udskænkningen i samtlige ølboder drives af strøm fra vedvarende energikilder.

I 2020 vil al øludskænkning være baseret på vedvarende energi produceret i en solcellepark, som Roskilde Festival og Tuborg opfører nær festivalpladsen umiddelbart efter dette års festival.

Til kamp mod plastikaffald

Partnerskabet tager også udfordringen op mod engangsforbrug af plastik. Det betyder, at over én million engangskrus i år erstattes med genbrugsglas, som hver kan bruges mere end 25 gange.

Endeligt byder årets festival på et nyt rekreativt område midt i campingbyen, hvor gæsterne kan tage en alkoholfri pause og hygge sig med aktiviteter som dans og yoga eller hygge med alkoholfrie øl.

Den alkoholfri zone er samtidig en måde at sætte gang i dialogen om fest- og alkoholkultur og dermed udfordre de eksisterende normer og festvaner blandt unge i et miljø, hvor festkalenderen i forvejen er tætpakket.

Signe Lopdrup, Roskilde Festivals administrerende direktør, siger:

- Som værter for over 100.000 unge feststemte deltagere vil vi gerne vise, at bæredygtighed går hånd i hånd med festivalkultur. Så når vi skruer op for den grønne energi sammen med Tuborg og lancerer en ny økologisk øl samtidig med, at vi skaber et alkoholfrit festområde, handler partnerskabet også om, at vi vil udfordre os selv og gå helt nye bæredygtige veje sammen.

Søren Brinck, Administrerende Direktør, Carlsberg Danmark (Tuborg) siger:

- Vi er glade og stolte over den nye partnerskabsaftale med Danmarks største festival, fordi vi i fællesskab kan sætte den gode øloplevelse i højsædet, samtidig med at vi bruger vores fælles kræfter på at sætte fokus på de unge fællesskaber og bæredygtighed.

-hawin

 

Fakta

Roskilde Festival 2019 finder sted over otte dage fra lørdag 29. juni til lørdag 6. juli.

Fakta om partnerskabsaftalen:

* Udover samarbejde om leverance af drikkevarer på Roskilde Festival bygger partnerskabet på en ambition om at udvikle bæredygtige fællesskaber til gavn for unge. Aftalen følger tre spor: Innovation og nye bæredygtige løsninger, udvikling af kunstneriske vækstlag, frivillighed og unges muligheder.

* Partnerskabsaftalen gælder for årene 2019-2023.

* Den økologiske Tuborg Orange, der lanceres på årets Roskilde Festival, er en tørhumlet pilsner med en juiceagtig frugtighed og noter af mango, grapefrugt og lime. Tuborg har allerede en Grøn, Rød og Guld. Derfor var det nærlæggende, at Tuborgs nye, økologiske variant til Roskilde Festival 2019 kom til at hedde Tuborg Orange efter festivalens ikoniske Orange Scene.

* Energiforbruget i ølboderne er i 2019 certificeret GOO (Guarantees of Origin). Derudover tilkøbes strøm fra vedvarende energikilder, som er certificeret af det internationale EKOenergy-netværk.

* Tidligere partnerskabsaftaler mellem Roskilde Festival og Tuborg har gennem årene budt på oplevelser som den eksperimenterende kunstsatsning KlubRÅ, en swimmingpool foran Orange Scene, en gigantisk koncert-ghettoblaster og selvfølgelig masser af gode øloplevelser.

* Carlsberg Danmark har været partner med Roskilde Festival siden 1992.

Roskilde Festival arrangeres af Foreningen Roskilde Festival og skabes af 30.000 frivillige. Alt overskud fra festivalen doneres til humanitært, almennyttigt og kulturelt arbejde til gavn for især børn og unge. Siden begyndelsen i 70'erne har Roskilde Festival genereret over 385 millioner kroner til udlodning.

 

3/6 2019
  • Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    andet ›For nylig blev en ny nordisk rapport om verdens plastikforurening præsenteret i forbindelse med FN´s 78. generalforsamling i New York, men rapporten mangler de nødvendige løsninger, mener miljøorganisationen
  • Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    andet ›Descartes Systems Group har udgivet sin nye globale forbrugerrapport. Blandt de norske respondenter er 57 procent interesserede i CO2-neutral hjemmelevering, mens kun 17 procent mener, at det er vigtigt, at leveringerne sker med elkøretøjer
  • Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    andet ›Dansk Retursystem åbner og tester en pantstation ved siden af AffaldPlus’ genbrugsplads i Næstved
  • Affald fra showroom bliver genanvendt

    Affald fra showroom bliver genanvendt

    andet ›Körber Supply Chain i Arden lancerer et nyt initiativ med fokus på genanvendelse af store mængder affald fra deres showroom, der ellers ville være blevet destrueret. I samarbejde med den landsdækkende miljøvirksomhed, Marius Pedersen, vil Körber nu tackle denne udfordring
  • Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    andet ›Torsdag den 14. september inviterer Scanpack Pop-up 2023 til engdagssmesse i Göteborg under overskriften: Forbrugernes påvirkning/indflydelse på udviklingen af emballage. Dagen byder på oplæg og debatter om bl.a. hvordan forbrugerne agerer i købsøjeblikket, hvilken rolle, emballagen spiller og hvordan producenter kan opnå kundeloyalitet samtidigt med øgede miljø- og bæredygtighedskrav
  • Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    andet ›Med lige knap 15 mio. kr. i tilsagn og en gammel, asiatisk fermenteringsteknik vil GUDP-projektet SOLID-PRO give frasorterede grøntsager en ny chance for at blive et eftertragtet og klimavenligt måltid
  • Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    andet ›Den nye formand, som er udpeget af regeringen, bliver medlem af Grønt Erhvervsforum, som på vegne af sektoren leverer input og rådgivning til regeringen om den grønne omstilling. Michael Bayer Thomsen, bestyrelsesformand i Letbek og næstformand i Plastindustrien overtager fra CEO i Danfoss, Kim Fausing
  • Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    andet ›Emirates introducerer i denne måned et nyt tiltag for at håndtere luftfartsselskabets millioner af plastbakker, skåle, emballage til snacks og madvarer m.m. ombord. Fremover vil de mange typer af plastik blive håndteret lokalt og genanvendt til nye skåle, bakker og flasker i stedet for at blive kasseret