Lidl bekæmper madspild med lykkeposer
Som den første discountkæde samarbejder Lidl med Too Good To Go-fællesskabet. Med en App kan forbrugerne nu bestille og afhente lykkeposer, som indeholder frasorteret mad, der er for god til at blive smidt ud
Madspild er et globalt problem, og i Lidl gør man noget ved det. Dagligvarekæden har længe samarbejdet med Blå Kors om uddeling af overskudsmad, ligesom udvalgte varer nedsættes med 30 % i pris, når de nærmer sig sidste salgsdato.
Og fra denne uge bliver Lidl den første discountkæde til at være en del af det populære fællesskab Too Good To Go, hvor
forbrugerne bekæmper madspild og sparer penge ved at afhente fødevarer, der af forskellige årsager ikke kan sælges til fuld
pris, men som sagtens kan spises og derfor er for gode til at blive kasseret.
Hos Too Good To Go hilser de Lidl velkommen i flokken:
- Hver dag smides store mængder mad ud, som mange kunne få glæde af. Reducering af madspild er noget, som alle kan bidrage til både i det store og det små, og vi er glade for, at Lidl nu også bliver en del af Too Good To Go. Jeg kan kun anbefale vores brugere at begynde at redde Lidls lykkeposer, siger CEO i Too Good To Go, Mette Lykke.
Hos Lidl ser man frem til at tilføje endnu et aktiv i kampen mod madspild.
- Vi har ambitiøse mål i Lidl, og det er vigtigt for os at bidrage til at forbedre samfunds- og miljømæssige udfordringer. Herunder at mindske madspild fra vores butikker og på den måde være med til at skabe en mere bæredygtig fremtid, siger CEO fra Lidl, Dirk Fust. Han tilføjer:
- Derfor er jeg glad for vores samarbejde med Too Good To Go, da det er et fantastisk fællesskab, der gør en kæmpe forskel i kampen mod madspild. Vi er sikre på, at vores kunder tager godt imod det nye initiativ.
En god løsning for alle
Den gratis og populære madspildsapp Too Good To Go fungerer sådan, at brugerne kan bestille en lykkepose gennem appen og efterfølgende afhente den i den valgte butik. Indholdet af poserne varierer og kan indeholde forskellige varer, der af en eller grund ikke kan sælges i butikken. Lykkeposerne sælges til en pris, der er væsentlig lavere end den normale salgspris for varerne i posen.
Too Good To Go-appen kommer til at skabe værdi for både Lidls kunder, men også for dagligvarekæden selv:
- Gennem Too Good To Go gør vi det nemmere for danskerne at købe mad, der er for god til at blive smidt ud. Vi glæder os meget til, at kunderne kommer og henter lykkeposerne i vores butikker, da det giver mere værdi for både os og kunderne, at vi reducerer madspild. Det er en win-win situation for alle, fortæller COO fra Lidl, Marcus Gustafsson.
Lidl tester i første omgang konceptet i 21 butikker fordelt over hele Danmark, hvor indholdet af poserne vil bestå af frugt og grønt.
En tredjedel af al mad bliver spildt. I Danmark svarer det til, at danskerne smider mere end 700.000 ton mad i skraldespanden om året.
Læs mere om Too good to go
-lipe