Fremtid og fremskridt på FoodTech
Produktnyheder, dialog, nye relationer og ny viden blev omdrejningspunktet for den 12. udgave af Nordeuropas største messe for fødevareteknologi, FoodTech, som sluttede torsdag efter tre dage med besøgs- og udstillerfremgang samt royalt besøg i MCH Messecenter Herning
Hele branchens mødested inden for fødevareteknologi, FoodTech 2018, sluttede torsdag efter tre dage med mennesker, møder, mad og maskiner i MCH Messecenter Herning. Messen bød på besøgs- og udstillerfremgang med 8.974 besøgende fagfolk og 309 udstillere, et rekordstort aktivitetsprogram, konferencer, innovationskonkurrencen FoodTech Challenge & InnovateFood.dk, International Food Contest samt et væld af prisoverrækkelser.
På messens sidste dag havde FoodTech atter glæden af royalt besøg af H.K.H. Prins Joachim. Siden den første FoodTech-messe i 1997 har H.K.H. Prins Joachim været protektor for messen, og i år brugte han sit besøg på at møde udstillerne.
- Det er her, de gode idéer opstår, fordi man snakker sammen og kigger hinanden over skuldrene. På messer kommer man ud til kunderne, kunderne kommer ind til leverandørerne, og leverandørerne lærer af hinanden. Og så har man udvidet det med de studerende, siger H.K.H. Prins Joachim og tilføjer:
- Man kaster alle bolde op i luften på denne messe, og det er også derfor, den er så spændende. Udover at vi i Danmark har en fødevarebranche, som er rigtig god, har vi også et fødevareproduktionscluster, som både er afhængig af og afledt af, hvad der startede det hele, og som også arbejder på et globalt plan. For at være skarpe der, skal vi have en messe som denne i Danmark.
Hele branchen samlet
FoodTech bød på alt lige fra fødevarer og mejeriprodukter til store maskiner, hvor der var rig mulighed for at skabe nye relationer, styrke netværk og dele viden. Blandt de 309 udstillere på FoodTech var Alfa Laval Nordic A/S, producent af blandt andet pumper, ventiler, varmevekslere og separatorer, som har deltaget på FoodTech lige siden messens begyndelse:
- FoodTech er det unikke samlingspunkt, som samler en hel industri på tre dage og skaber et samhørighedspunkt både mellem kunder, leverandører og kollegaer. For os er FoodTech en helt unik mulighed for at møde rigtig mange på en gang, heriblandt forretningspartnere og kunder og vise, hvad Alfa Laval har af nyheder samt fremvise og forstærke vores brand. Vi kommer helt sikkert på FoodTech igen næste gang, siger Jesper Holm, Division Manager, Alfa Laval Nordic A/S.
Alsidigheden og kombinationen af udstilling og aktiviteter fik også positive tilbagemeldinger fra de besøgende - heriblandt hos John Tuohy fra Irland, som udover at være dommer på International Food Contest og deltager på IFC World Congress, brugte sit første besøg på messen på at netværke og hente ny viden:
- Det er mit første besøg på FoodTech, og jeg er meget imponeret over, hvor omfattende messen er. Både nye og store firmaer er repræsenteret. Messen er meget unik, da den byder på en bred skare af dygtige fagfolk, og det er fantastisk, at så meget viden er samlet under ét tag. Jeg vil foreslå FoodTech til alle, som har en passion for fødevarer og den dertilhørende ingeniørkunst. FoodTech er uden tvivl et besøg værd, siger Dr. John Tuohy, direktør hos 2e Technical Development Ltd.
Teknologi, vidensdeling og det personlige møde
Hos ledelsen i MCH er der stor tilfredshed over en messe med positive tilkendegivelser fra både udstillere og besøgende:
- Der skal lyde en stor tak til udstillere, samarbejdspartnere og gæster, der igen har været med til at gøre FoodTech til hele branchens mødested. Vi glæder os over både besøgs- og udstillerfremgang samt de mange positive tilkendegivelser fra branchen. Det bekræfter, at messens engagerede udstillere, det kvalificerede konferenceprogram og de rekordmange aktiviteter har skabt synergi og formået at kombinere ny teknologi, vidensdeling og det personlige møde, siger Georg Sørensen, administrerende direktør i MCH A/S.
Torsdag var også dagen, hvor vinderen af innovationskonkurrencen FoodTech Challenge & InnovateFood.dk blev kåret. Blandt de syv deltagende hold gik sejren til team Chr. Hansen, hvor fire studerende fra Tyskland, Norge, Ungarn og Holland efter tre dages intensivt arbejde kunne præsentere kampagnen "Life Culture Kit" med formålet at øge kundernes viden om naturlige løsninger i forbindelse med madspild.
Kampagnen var et strategisk løsningsforslag til Chr. Hansens nuværende udfordringer på området og kunne implementeres med det samme.
Flere end 2.500 studerende fra 45 lande havde ansøgt om at deltage i innovationskonkurrencen, hvoraf 35 blev udvalgt til at løse virksomhedscases fra branchens største og mest kendte virksomheder som blandt andet er Arla, KMC, Marel, Chr. Hansen og Tulip.
FoodTech vender tilbage til MCH Messecenter Herning 29. september - 1. oktober 2020.
-hawin