FødevareBanken og Flensted indgår strategisk samarbejde

FødevareBanken og Flensted indgår strategisk samarbejde

FødevareBanken og fødevarevirksomheden har besluttet at styrke deres samarbejde og indgå et erhvervssamarbejde, der kan være med til at få FødevareBankens kølebiler til at rulle

Madspildsorganisationen FødevareBanken har siden februar modtaget snitgrønt, kartofler og andre af Flensted produkter. Nu tager de to parter endnu et skridt mod et øget samarbejde og indgår et erhvervspartnerskab.

De modtagesteder - herberger, væresteder m.m., som FødevareBanken leverer mad til, har i flere måneder kunnet lave mad af lækre frostgrøntsager, snitgrønt og kartofter fra Flensted, der produceres lokalt i Vestjylland.

Varerne stammer bl.a. fra overskudsproduktion og er andre varer, som Flensted af forskellige årsager ikke har haft mulighed for at sælge. De er derfor blevet doneret til FødevareBanken, der leverer overskudsmad til ca. 250 organisationer for socialt udsatte over det meste af landet.

Og nu har de to parter besluttet at styrke deres samarbejde og indgå et erhvervssamarbejde.

- Jeg er meget glad for, at Flensted ønsker at øge samarbejdet med os, så det nu bliver til et egentligt erhvervspartnerskab, der udover varer også omfatter økonomi, kommunikation og strategi, siger direktør i FødevareBanken Karen-Inger Thorsen og fortsætter:

- At modtage overskudsmad er selvfølgelig helt afgørende for, at vi kan fungere, men at drive en organisation som FødevareBanken, kræver ud over mad tillige synlighed og økonomi. Det er meget glædeligt, at Flensted på den måde er med til at løfte det ansvar, som jeg også synes er erhvervslivets, siger hun.

FødevareBanken har de seneste år etableret en række erhvervspartnerskaber. Blandt andet er Netto, Jyske Bank, Thise Mejeri og nu altså også Flensted med til at få FødevareBankens kølebiler til at rulle.

Om baggrunden for partnerskabet siger Marketing- og Innovationschef, Anne Borghegn, Flensted:

- FødevareBanken er med til at løse en meget konkret udfordring for os, når vi af og til står med uundgåelig overproduktion, fejl på emballage eller lignende - og løser en vigtig samfundsopgave i det hele taget. Derfor er det selvfølgelig også rimeligt, at vi som virksomhed bidrager med mere end mad til, at FødevareBanken fortsat kan eksistere.

Om Flensted
Flensted er en moderne fødevarevirksomhed med fokus på grønne måltidsløsninger til detailhandelen og professionelle køkkener. Virksomheden ligger i Skovlund langt ude på landet i Vestjylland, tæt på de marker, som mange af virksomhedens råvarer kommer fra. Og virksomheden og dens 325 ansatte omsætter for ca. 650 mio. kr.

Om FødevareBanken
Non-profit organisation, der bekæmper madspild og madfattigdom i Danmark. 

19/8 2019
  • Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    andet ›For nylig blev en ny nordisk rapport om verdens plastikforurening præsenteret i forbindelse med FN´s 78. generalforsamling i New York, men rapporten mangler de nødvendige løsninger, mener miljøorganisationen
  • Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    andet ›Descartes Systems Group har udgivet sin nye globale forbrugerrapport. Blandt de norske respondenter er 57 procent interesserede i CO2-neutral hjemmelevering, mens kun 17 procent mener, at det er vigtigt, at leveringerne sker med elkøretøjer
  • Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    andet ›Dansk Retursystem åbner og tester en pantstation ved siden af AffaldPlus’ genbrugsplads i Næstved
  • Affald fra showroom bliver genanvendt

    Affald fra showroom bliver genanvendt

    andet ›Körber Supply Chain i Arden lancerer et nyt initiativ med fokus på genanvendelse af store mængder affald fra deres showroom, der ellers ville være blevet destrueret. I samarbejde med den landsdækkende miljøvirksomhed, Marius Pedersen, vil Körber nu tackle denne udfordring
  • Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    andet ›Torsdag den 14. september inviterer Scanpack Pop-up 2023 til engdagssmesse i Göteborg under overskriften: Forbrugernes påvirkning/indflydelse på udviklingen af emballage. Dagen byder på oplæg og debatter om bl.a. hvordan forbrugerne agerer i købsøjeblikket, hvilken rolle, emballagen spiller og hvordan producenter kan opnå kundeloyalitet samtidigt med øgede miljø- og bæredygtighedskrav
  • Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    andet ›Med lige knap 15 mio. kr. i tilsagn og en gammel, asiatisk fermenteringsteknik vil GUDP-projektet SOLID-PRO give frasorterede grøntsager en ny chance for at blive et eftertragtet og klimavenligt måltid
  • Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    andet ›Den nye formand, som er udpeget af regeringen, bliver medlem af Grønt Erhvervsforum, som på vegne af sektoren leverer input og rådgivning til regeringen om den grønne omstilling. Michael Bayer Thomsen, bestyrelsesformand i Letbek og næstformand i Plastindustrien overtager fra CEO i Danfoss, Kim Fausing
  • Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    andet ›Emirates introducerer i denne måned et nyt tiltag for at håndtere luftfartsselskabets millioner af plastbakker, skåle, emballage til snacks og madvarer m.m. ombord. Fremover vil de mange typer af plastik blive håndteret lokalt og genanvendt til nye skåle, bakker og flasker i stedet for at blive kasseret