El-biler samler pant ind i Aarhus
Et nyt samarbejde mellem Dansk Retursystem og City Logistic i Aarhus skal vise, om el-biler kan stå for pantindsamlingen i byen og dermed spare CO2-udledning fra transporten. City Logistic kører med el-varevogne ind i byen med varer, og i stedet for at køre tomme ud af byen tager de nu pantsække med fra byens restauranter, hoteller og kontorer
Når lastbiler med varer til byens butikker og virksomheder kører ind i byen, kører de oftest tomme ud. Og når Dansk Retursystem henter sække med pant hos byens restauranter og hoteller, kører de oftest tomme ind. Derfor er Dansk Retursystem og City Logistic gået sammen om en test, hvor City Logistic tager pantsækkene med ud af byen, når de har afleveret varer. Transporten foregår i el-varevogne, og dermed bliver der sparet både CO2- og partikeludledning - og trængslen i byen lettes.
-Det er en win-win for alle parter. Vi har ikke el-lastbiler i vores vognpark endnu, og ved at lade City Logistic stå for den del af turen, der foregår inde i byen, kan vi udnytte kapaciteten bedst muligt. Samtidig har vi et mål om at reducere vores CO2-udledning, og samarbejdet her ser vi som et skridt på vejen, siger Dansk Retursystems chef for Supply Chain, Helle Frost-Larsen.
Pantsystemet løfter klimaopgave
Sækkene fra kunderne i Aarhus afleveres til Dansk Retursystems i en trailer, der står ved City Logistics hub på Aarhus Havn. Derfra køres de til optælling og sortering på Dansk Retursystems fabrik i Løsning. Herefter bliver materialerne sendt til genanvendelse, så de kan blive til nye dåser og flasker.
Pantsystemet løfter i sig selv en klima- og miljømæssig opgave, og var sidste år med til at spare klimaet for udledning af 210.000 tons CO2.
Samarbejdet med City Logistic i Aarhus skal vise, om det kan være en god løsning at lade andre stå for indsamlingen inde i byerne, både i forhold til klima, trængsel og effektivitet.
-Vi har i forvejen rigtig gode resultater fra samarbejder i fx Lyngby og Roskilde Kommune, hvor vi står for levering af varer fra forskellige leverandører ind til byen. Vi kører mindre end der blev kørt før, og på den måde giver det gode resultater både i forhold til trængsel, partikeludledning og CO2. Vores samarbejde med Dansk Retursystem har yderligere den faktor, at vi nu kan have fyldte biler begge veje, og det giver rigtig god mening i vores grønne forretningsmodel, siger Casper Svensson, der er grundlægger af City Logistic.
-lipe