CO2-aftryk er på menuen på Roskilde Festival
Det ikke kun pris og ingredienser som gæsterne på Roskilde Festival skal tage stilling til, når de skal købe et måltid. Et nyt samarbejde på festivalen giver festivalgæsterne overblik over klimabelastningen for hver enkelt af de cirka 400 forskellige retter som serveres på tværs af de mere end 130 madboder
40 % af festivalens samlede CO2-aftryk kommer fra de cirka 1 million måltider som spises i løbet af Roskilde Festivals otte dage. Denne andel ønsker festivalen at reducere de kommende år, og som en del af den indsats, har Roskilde Festival i år startet et helt nyt samarbejde der skal sætte fokus på klimabelastningen af den mad der serveres.
I 2018 vil festivalgæster derfor kunne finde en klima-menu sammen med den mere klassiske menu-oversigt ved hver madbod. Menuen viser med farvekoder varierende fra rød over orange og til grøn, hvor stor eller lille en CO2-udledning den enkelte ret har. På den måde kan man som spisende på Roskilde Festival i højere grad få et indblik i klimakonsekvenserne ved den mad man spiser.
Ifølge Lars Orlamundt, divisionschef for Salg & Partner på Roskilde Festival, handler det ikke om at eliminere særlige festivalretter, eller gøre fx oksekød til synderen. Det handler i stedet om at arbejde med alternative proteinkilder, og de rette former for kød.
- Ved Arena har Birthesminde i år en bod hvor de serverer retter med kød fra en særlig, langsomt voksende griserace. Grisene går frit i en skov lidt uden for Holbæk, og bliver blandt andet fodret med restprodukter fra Herslev Bryghus. Produktionsmetoden hos Birthesminde betyder, at CO2-aftrykket fra denne type gris er lavere end andre, mere konventionelt producerede grise. Så for os handler det ikke om, at kød er forbudt, men om at sætte fokus på, at vi altid kan gøre det lidt bedre i måden vi udvælger boder, råvarer og sammensætter menuer, forklarer Lars Orlamundt og fortsætter:
- Vi prøver løbende at udfordre vores gæsters forventninger til klassisk festivalmad og her er klima-menuen en oplagt måde at starte en samtale om, hvad den mad man spiser, betyder for vores samfund og natur.
Sidste år nåede festivalen ambitionen om 90 % økologi hos hver enkelt madbod. Dette mål fastholdes i år og fremadrettet. Samarbejdet med CarbonCloud er festivalens måde fortsat at blive klogere på, hvordan festivalen i fremtiden kan arbejde endnu mere med et madudvalg, der ud over at være varieret og af høj kvalitet, også kan være en mindre miljøbelastende.
-hawin
Fakta om projektet
Projektet sker i samarbejde med svenske CarbonCloud. På baggrund af opskrifter indsendt af alle 130 madboder har CarbonCloud beregnet CO2-udledningen for hver enkelt ret. I løbet af festivalen indsamler CarbonCloud data fra kasseapparaterne i hver enkelt madbod. Så når den sidste burger er spist, og Roskilde Festival 2018 er slut, har CarbonCloud data på, hvor stort CO2-aftrykket fra festivalens madudbud har været, og hvor der er de største udfordringer.