Den grafiske branche indfører højeste miljø- og klimastandard for tilbudsaviser
Administrerende direktør i Grakom, Thomas Torp.

Den grafiske branche indfører højeste miljø- og klimastandard for tilbudsaviser

Verdens højeste miljø- og klimastandard for tilbudsaviser. Sådan omtaler GRAKOM den standard som den grafiske branche nu indfører for tilbudsaviser i Danmark. Et lignende initiativ er aldrig set før på verdensplan, og den danske grafiske branche cementerer dermed sin position som verdens førende indenfor miljø- og klimavenlig produktion

I følge den grafiske branches erhvervsorganisation, GRAKOM, er den grafiske branche i Danmark verdens førende indenfor miljø- og klimavenlig produktion.

Derfor indfører GRAKOM nu en markant styrkelse af miljø- og klimaindsatsen på tilbudsaviser. Initiativet vil sikre, at de danske tilbudsaviser produceres med en minimal belastning af klima og miljø. Med indførelsen af den nye standard sikres et niveau, der ikke ses lignende på verdensplan.

Den nye standard bygger på, at alle tilbudsaviser produceret i Danmark fremadrettet vil være Svanemærkede og FSC-mærkede. Ydermere vil alle tryksagerne kunne blive klimaberegnet med ClimateCalc, der beregner klimabelastningen af den enkelte tryksag set i et livscyklusperspektiv.

- Der har været en del debat om tilbudsavisernes miljø- og klimabelastning på det seneste. Derfor er det væsentligt for os at understrege, at vi naturligvis tager ansvar. For os er det en selvfølgelighed at bidrage positivt til miljø- og klimaindsatsen, og derfor indfører vi nu denne standard, som aldrig er set lignende i verden. Det er jeg meget stolt af, siger administrerende direktør Thomas Torp fra Grakom.

I debatten om tilbudsaviser i Danmark er der blevet foreslået både en total afskaffelse af tilbudsaviserne samt en ændring af den nuværende NejTak-ordning for husstandsomdelte tilbudsaviser og ugeaviser til en JaTak-ordning. Forslaget bunder i et hensyn til miljø og klima.

Med indførelsen af GRAKOMs nye produktionsstandard vil det i stedet være muligt at beskytte både klima og miljø samt sikre, at forbrugerne fortsat kan modtage tilbudsaviser, og at ugeaviserne fortsat kan blive omdelt.

- Med vores nye standard skaber vi en løsning, der kommer alle til gode. Både forbrugerne, virksomhederne, producenterne og miljøet. De danske trykkerier er blandt de mest miljøvenlige i verden, og der er fortsat en meget stor interesse blandt forbrugerne for tilbudsaviser i Danmark. Vi kan godt gøre det bedste for miljøet, uden at vi behøver at fratage forbrugerne muligheden for at finde de bedste tilbud, siger Thomas Torp.

Grakom advarer derfor imod, at man ændrer den nuværende NejTak-ordning, da det vil få markant negative konsekvenser uden, at det vil være til gavn for miljø og klima. Det vil blandt andet koste livet for mange lokale ugeaviser, der ikke længere vil kunne blive distribueret, hvis de husstandsomdelte tilbudsaviser bortfalder.

- Vores erfaring er, at man kan nedbringe CO2-belastningen til en tredjedel alene ved valg af det rigtige papir og den korteste transportvej. Når vi i Danmark samtidigt har et papirgenbrugssystem i verdensklasse, så er tilbudsaviserne samlet set en ganske miljømæssig ansvarlig løsning.

Grakoms initiativ til styrkelse af miljø- og klimaindsatsen omfatter al dansk produktion af husstandsomdelte reklamer. Men organisationen kan naturligvis ikke garantere for produktion udenfor landets grænser og opfodrer derfor på det kraftigste alle virksomheder til at producere deres tilbudsaviser i Danmark for dermed at leve op til den ny standard.

- Det er klart, at når eksempelvis en virksomhed som Coop vælger at lægge deres produktion på et polsk trykkeri uden Svanemærke og med en meget længere transport, så bliver deres miljø- og klimabelastning højere. Men vi håber da, at de og andre vil være med til at tage ansvar og vælge dansk produktion, siger Thomas Torp.

-hawin

 

Grakoms miljø- og klimaløfte for tilbudsaviser

Grakom garanterer, at minimum 90 % af alle danskproducerede tilbudsaviser og reklamer, der husstandsomdeles fra 1. juli 2020, vil overholde de strengeste miljø- og klimakrav:

  1. Svanemærket trykkeri: Tryksagerne svanemærkes. Svanen er den højeste miljøstandard og det officielle nordiske miljømærke, der stiller krav til trykkeriets miljøpræstation med udgangspunkt i tryksagernes livscyklus. Der er krav til råvarerne herunder papiret, produktionen og genanvendelsesmulighederne efter endt brug. Der stilles også krav til produktets kvalitet og emballage. Kravene strammes jævnligt i takt med ny viden og materialer. Før et trykkeri kan blive godkendt til Svanemærket, skal virksomheden igennem en omfattende certificeringsproces, der sikrer dokumentation og kontrol af, at alle krav opfyldes.
  2. FSC-mærket papir: Tryksagerne mærkes med FSC. FSC er et sporbarhedsmærke, der har til formål at fremme en miljømæssig, social og økonomisk forsvarlig drift af skovbrugene. I en FSC-skov bliver der ikke fældet mere træ, end skoven kan nå at reproducere samt, at træfældningen opretholder skovens biologiske mangfoldighed, produktivitet og økologiske processer. FSC-mærket sikrer, at materialeforbruget til en tryksag bidrager til bæredygtigt skovbrug. FSC-certificering kræver, at papiret kan spores tilbage i forsyningskæden og med garanti lever op til kravene. Alternativt kan anvendes PEFC-mærke.
  3. Klimaberegning med ClimateCalc: Alle tryksagerne kan klimaberegnes med ClimateCalc. ClimateCalc kan beregne klimabelastningen af den enkelte tryksag set i et livscyklusperspektiv. Trykkerierne kan dermed rådgive kunder om valg af materialer, som kan reducere en tryksags CO2-udledning, ligesom den enkelte tryksag kan klimaneutraliseres. ClimateCalc bygger på den internationale Green House Gas Protocol samt på standarden for klimaberegning vedtaget af den europæiske brancheorganisation, Intergraf. ClimateCalc overholder kravene til klimaberegninger i ISO 16759 og klimaregnskaber i ISO 14064-1.

Den grafiske branche i Danmark sikrer dermed verdens højeste miljøstandard for husstandsomdelte tilbudsaviser samtidigt med, at vi i Danmark har et af verdens bedste papirgenbrugssystemer. 

 

16/1 2020
  • - Danmark skal være førende i brugen af 3D print

    - Danmark skal være førende i brugen af 3D print

    tryk-og-print ›Dansk AM Hub har de seneste syv år løftet brugen af industriel 3D-print i dansk erhvervsliv. Industriens Fond bevilger nu yderligere 30,5 mio. kr. som skal gøre Danmark til verdensmestre i på området og gavne både den grønne omstilling og bundlinjen
  • Koenig & Bauer Durst har åbnet VariJET 106-kundecenter

    Koenig & Bauer Durst har åbnet VariJET 106-kundecenter

    tryk-og-print ›Virksomhederne er gået sammen om et kombineret test- og democenter i Radebeul i Tyskland. Her kan kunderne både se og afprøve digital-, offset- og postprint-produktion på et enkelt sted i en hal dedikeret til VariJET 106 hybridpressen til foldeæsker
  • Endnu en HP Indigo 7900 hos Addbrand i januar

    Endnu en HP Indigo 7900 hos Addbrand i januar

    tryk-og-print ›Med investeringen i endnu en HP Indigo 7900 leveret at Visutech øger den svenske producent at tryksager, Addbrand, kapaciteten og effektiviteten
  • Erritsø avistrykkeri lukket ved årsskiftet

    Erritsø avistrykkeri lukket ved årsskiftet

    tryk-og-print ›Trykkeriet i Fredericia var Danmarks næststørste og ejet af JP/Politikens Hus. Men den 30. december blev de sidste aviser trykt og 30 medarbejdere er fyret
  • Fujifilm lancerer nye printere med øget farvekapacitet

    Fujifilm lancerer nye printere med øget farvekapacitet

    tryk-og-print ›Fire nye printere i mellemklassen i Revoria PressTM-serien er nu på markedet. To af er udstyret med en specialtonerstation, som gør det muligt at printe i fem farver i samme arbejdsgang
  • Xerox køber Lexmark

    Xerox køber Lexmark

    tryk-og-print ›To af printindustriens største virksomheder bliver til een i en handel til 1,5 milliarder kroner. Købet forventes at være afsluttet i anden halvdel af 2025, og skal bl.a. styrke Xerox' position på et marked med flere hybride arbejdspladser
  • Fuld sporbarhed gennem forsyningskæden

    Fuld sporbarhed gennem forsyningskæden

    tryk-og-print ›Domino gør det lettere for lægemiddelproducenter at udforske serialisering af individuelle doser, hvilket sikrer sporbarhed og patientsikkerhed
  • Heidelberg skaber udsigt til fortsat lønsomhed for trykkerier

    Heidelberg skaber udsigt til fortsat lønsomhed for trykkerier

    tryk-og-print ›Prinect Touch Free fokuserer på den mest omkostningseffektive produktionsvej, og som leverandør af totalløsninger støtter Heidelberg dermed trykkerier på et teknologineutralt grundlag i hele værdikæden