Dansk julestemning med japanske traditioner
Årtusinde gamle, japanske traditioner har inspireret til både indhold og emballage i den japanske produktdesigner, Yukiko Izumis, masterprojekt på Designskolen Kolding i sommer
Af Lisbeth Petersen
Den mere end 1300 år gamle, japanske mønsterteknik, Kumiko, er af designeren fortolket som snefnug, der skal pynte i vinduerne i den danske juletid.
Oprindeligt var Kumiko geometriske figurer, udskåret og samlet i hånden, af japansk cyprestræ og anvendt til udsmykning af de traditionelle vinduespaneler i eksempelvis thehuse.
Og Yukiko Izumi kunne se ligheden mellem de danske design- og juletraditioner og den næsten glemte japanske teknik og indgik i sit masterprojekt et samarbejde med den danske virksomhed, Jette Frölich Design, Inprint A/S og japanske Hasegawa Kougei Co. Ltd.
De fintudskårne Kumiko-snefnug er emballeret i et let, transparant papirmateriale, som ligeledes minder om såvel de traditionelle, japanske skydedøre og japansk indpakningstradition. Hvert mønster er på indpakningen tillige markeret med sin egen farvestribe, som symboliserer de følelser og stemninger, forskellige danskere gennem interviews har fortalt Yukiko Izumi betyder mest for dem.
Yukiko Izumi er nu ved at etablere sin egen virksomhed, Studio Bridge, i Danmark, men allerede nu er snefnuggene sat i produktion og sælges i bl.a. museumsshops og interiørdesignbutikker som Koldinghus, Dansk Arkitektur Center og Designmuseum Danmark i København, Interiørfabrikken i Aarhus og Fabrikanterne i Vejle.