Dansk julestemning med japanske traditioner

Dansk julestemning med japanske traditioner

Årtusinde gamle, japanske traditioner har inspireret til både indhold og emballage i den japanske produktdesigner, Yukiko Izumis, masterprojekt på Designskolen Kolding i sommer

Af Lisbeth Petersen

Den mere end 1300 år gamle, japanske mønsterteknik, Kumiko, er af designeren fortolket som snefnug, der skal pynte i vinduerne i den danske juletid.

Oprindeligt var Kumiko geometriske figurer, udskåret og samlet i hånden, af japansk cyprestræ og anvendt til udsmykning af de traditionelle vinduespaneler i eksempelvis thehuse.

Og Yukiko Izumi kunne se ligheden mellem de danske design- og juletraditioner og den næsten glemte japanske teknik og indgik i sit masterprojekt et samarbejde med den danske virksomhed, Jette Frölich Design, Inprint A/S og japanske Hasegawa Kougei Co. Ltd.

De fintudskårne Kumiko-snefnug er emballeret i et let, transparant papirmateriale, som ligeledes minder om såvel de traditionelle, japanske skydedøre og japansk indpakningstradition. Hvert mønster er på indpakningen tillige markeret med sin egen farvestribe, som symboliserer de følelser og stemninger, forskellige danskere gennem interviews har fortalt Yukiko Izumi betyder mest for dem.

Yukiko Izumi er nu ved at etablere sin egen virksomhed, Studio Bridge, i Danmark, men allerede nu er snefnuggene sat i produktion og sælges i bl.a. museumsshops og interiørdesignbutikker som Koldinghus, Dansk Arkitektur Center og Designmuseum Danmark i København, Interiørfabrikken i Aarhus og Fabrikanterne i Vejle.

26/10 2017
  • - Danmark skal være førende i brugen af 3D print

    - Danmark skal være førende i brugen af 3D print

    tryk-og-print ›Dansk AM Hub har de seneste syv år løftet brugen af industriel 3D-print i dansk erhvervsliv. Industriens Fond bevilger nu yderligere 30,5 mio. kr. som skal gøre Danmark til verdensmestre i på området og gavne både den grønne omstilling og bundlinjen
  • Koenig & Bauer Durst har åbnet VariJET 106-kundecenter

    Koenig & Bauer Durst har åbnet VariJET 106-kundecenter

    tryk-og-print ›Virksomhederne er gået sammen om et kombineret test- og democenter i Radebeul i Tyskland. Her kan kunderne både se og afprøve digital-, offset- og postprint-produktion på et enkelt sted i en hal dedikeret til VariJET 106 hybridpressen til foldeæsker
  • Endnu en HP Indigo 7900 hos Addbrand i januar

    Endnu en HP Indigo 7900 hos Addbrand i januar

    tryk-og-print ›Med investeringen i endnu en HP Indigo 7900 leveret at Visutech øger den svenske producent at tryksager, Addbrand, kapaciteten og effektiviteten
  • Erritsø avistrykkeri lukket ved årsskiftet

    Erritsø avistrykkeri lukket ved årsskiftet

    tryk-og-print ›Trykkeriet i Fredericia var Danmarks næststørste og ejet af JP/Politikens Hus. Men den 30. december blev de sidste aviser trykt og 30 medarbejdere er fyret
  • Fujifilm lancerer nye printere med øget farvekapacitet

    Fujifilm lancerer nye printere med øget farvekapacitet

    tryk-og-print ›Fire nye printere i mellemklassen i Revoria PressTM-serien er nu på markedet. To af er udstyret med en specialtonerstation, som gør det muligt at printe i fem farver i samme arbejdsgang
  • Xerox køber Lexmark

    Xerox køber Lexmark

    tryk-og-print ›To af printindustriens største virksomheder bliver til een i en handel til 1,5 milliarder kroner. Købet forventes at være afsluttet i anden halvdel af 2025, og skal bl.a. styrke Xerox' position på et marked med flere hybride arbejdspladser
  • Fuld sporbarhed gennem forsyningskæden

    Fuld sporbarhed gennem forsyningskæden

    tryk-og-print ›Domino gør det lettere for lægemiddelproducenter at udforske serialisering af individuelle doser, hvilket sikrer sporbarhed og patientsikkerhed
  • Heidelberg skaber udsigt til fortsat lønsomhed for trykkerier

    Heidelberg skaber udsigt til fortsat lønsomhed for trykkerier

    tryk-og-print ›Prinect Touch Free fokuserer på den mest omkostningseffektive produktionsvej, og som leverandør af totalløsninger støtter Heidelberg dermed trykkerier på et teknologineutralt grundlag i hele værdikæden