Lidl introducerer Green Bags

Lidl introducerer Green Bags

Dagligvarekæden vil i det nye år sælge alternativ til frugt- og grøntposerne. Green Bags kan genanvendes mange gange, vaskes i hånden og kommer til at koste 5 kr. for to net. Heraf donerer Lidl 20 øre til samarbejdspartneren Plastic Change

Når de danske forbrugere handler frugt og grønt i dagligvarebutikkerne, bæres indkøbet typisk hjem i en klar pose af tynd engangsplastik. Poserne bliver sjældent genbrugt og ender ofte i skraldespanden, så snart indkøbet er flyttet til frugtskålen eller køleskabet.

Det forbrug vil Lidl gøre op med ved at introducere et nyt, genanvendeligt produkt for dagligvarekædens kunder, og i løbet af 2019 lander de såkaldte 'Green Bags'  i Lidls butikker landet over.

Om de nye Green Bags fortæller CCO i Lidl Danmark, Mikko Forsström:

- I Lidl ønsker vi at tage et medansvar og nedbringe mængden af overflødig plastik. Med vores 'Green Bags' introducerer vi i 2019 et slidstærkt frugt- og grøntnet af nylon som alternativ til frugt- og grøntposerne af tynd plastik. Nettene kan lukkes i toppen, kan rengøres i hånden og er beregnet til at blive genbrugt mange gange. To Green Bags vil koste 5 kr., hvoraf 20 øre går direkte til vores strategiske samarbejdspartner Plastic Change, som vil bruge pengene til videreføre deres arbejde med at sætte fokus på plastikproblematikken.

Henrik Beha Pedersen, direktør og stifter af Plastic Change, tilføjer:

- Lidls Green Bag er en smart og simpel løsning på, hvordan vi kan reducere brugen af engangsposer, når vi handler frugt og grønt. Vi håber, at forbrugerne vil tage godt imod Lidls nye grøntposer og være med til at reducere engangsplastik.

20 procent færre frugt- og grøntposer
Med det nye alternativ til frugt- og grøntposerne tilføjer Lidl endnu et led til kædens portefølje af initiativer og nye produkter i kædens omfattende plastikstrategi. Hos Lidl regner man med, at introduktionen af de genanvendelige Green Bags vil medføre et fald i forbruget af den nuværende frugt- og grøntpose lavet af engangsplastik:

- De nye net introduceres som et supplement til vores sortiment af bæreposer og repræsenterer et mere bæredygtigt valg end de traditionelle frugt- og grøntposer af tynd plastik, da de kan genbruges igen og igen. Vi forventer, at de nye net vil reducere forbruget af engangs frugt- og grøntposer af tynd plastik med op til 20 prpcent, fortæller Mikko Forsström. Han tilføjer:

-Indførelsen af de nye Green Bags er et af flere initiativer i vores plastikstrategi, som har til formål at nedbringe mængden af overflødig plastik. Som en del af vores plastikstrategi har vi allerede udfaset engangsindkøbsplastikposer fra alle vores butikker, annonceret udfasningen af flere engangsprodukter af plastik fra 2019, skåret ned på emballagen på flere produkter og fjernet alle plastiksugerør i løssalg fra varesortimentet, afslutter Mikko Forsström.

Lidl har sat følgende mål for sine butikker i Danmark:

I 2025 skal forbruget af plastikemballage skæres ned med 20 %. (Sammenlignet med 2017 og på egne mærker i fast sortiment)

I 2025 skal 100 % af plastemballagen bestå af materiale, som i udgangspunktet er genanvendeligt og genbrugeligt. Hvor dette ikke er muligt, skal den benyttes som energikilde. (Gælder egne mærker i fast sortiment. Genanvendelse: Emballagen skal kunne fastholdes og genbruges i materialestrømmen som led i en cirkulær livscyklus).

I 2022 skal alle nuværende frugt og grønt-poser erstattes af mere miljørigtige alternativer.

Lidl Danmark deltager i Dansk Erhvervs rådgivningscenter for plastikreduktion.

-lipe

 

5/12 2018