Reduceret plastspild øger behov for patentbeskyttelseVentilen, der er sammenstøbt af to materialer, så en samleproces undgås, skal udbydes på det globale marked, og for at beskytte rettighederne søger Carmo patent på produktet. (Foto: Carmo.)

Reduceret plastspild øger behov for patentbeskyttelse

Den danske plastvirksomhed Carmo har indgået samarbejde med patent- og varemærkebureauet Budde Schou. Målet er at beskytte en drejeventil til urinposer, som Carmo har designet og udviklet til verdensmarkedet

Den sjællandske plastvirksomhed Carmo har designet og udviklet en unik drejeventil til urinposer og andre medicinalposer.

Ventilen, der er sammenstøbt af to materialer, så en samleproces undgås, skal udbydes på det globale marked, og for at beskytte rettighederne søger virksomheden patent på produktet.

Det er sket via et verdensomspændende patentsamarbejde med patent- og varemærkebureauet Budde Schou.

Carmo specialiserer sig inden for avanceret sprøjtestøbning af plastløsninger til en bred vifte af industrier, herunder medicinsk teknologi, maritimt udstyr og industrielle applikationer, og ifølge virksomhedens direktør er rettighedsbeskyttelse et afgørende parameter for at få global succes.

Ventilen, der er sammenstøbt af to materialer, så en samleproces undgås, skal udbydes på det globale marked, og for at beskytte rettighederne søger Carmo patent på produktet. Foto: Carmo.

- Innovation er en nøglesten i vores DNA, og vi ved, at der er stor risiko for, at udenlandske selskaber står på spring for at kopiere nye produkter.

- Den risiko gælder ikke kun os, men alle innovative produktionsvirksomheder i Vesten. Derfor er patent på drejeventilen til urinposer essentielt for, at vi kan opnå den markedspenetration, som vi sigter efter.

- Samarbejdet med Budde Schou har været yderst positivt, og de har gennem hele processen bidraget med kompetent og professionel rådgivning, siger Claus Ishøy, der er CEO hos Carmo, og uddyber:

- Nu hvor vi har knækket koden til at støbe en drejeventil i ét stykke, skaber vi muligheden for at masseproducere ventilen omkostningseffektivt i Danmark.

- At produktet ikke skal samles af flere dele, medfører færre processer, færre fejl og dermed en lavere pris for kunden. Ulempen er, at det kun gør produktet mere attraktivt for andre at kopiere, og derfor har vi sat fuld speed på at få beskyttet rettighederne i rette tid.

Stigende pres på danske virksomheder
Hos Budde Schou har man mere end 100 års erfaring med patentbeskyttelse, og Louise Floor Frellsen, der er European Patent Attorney, har stået i spidsen for samarbejdet med Carmo.

- Internationale selskaber går i stigende grad efter at kopiere varer fra danske producenter, der enten ikke har sikret sig en komplet patentbeskyttelse, eller som ikke tænker på at oprette ny beskyttelse, når et gældende patent nærmer sig sit udløb.

- Det lægger et voldsomt pres på virksomheder i forhold til sikring af fremtidig indtjening på produkter, som i langt de fleste tilfælde har været meget omkostningstunge at udvikle, siger Louise Floor Frellsen og fortsætter:

- Produktet, som Carmo sender på markedet nu, er som udgangspunkt forholdsvis let at kopiere. Derfor er det rettidig omhu, når de har været tidligt ude at sikre rettighedsbeskyttelse – en beslutning, der kan vise sig at være mange penge værd på lang sigt.

Produktet, som Carmo sender på markedet nu, er som udgangspunkt forholdsvis let at kopiere. Derfor er det rettidig omhu, når de har været tidligt ude at sikre rettighedsbeskyttelse, udtaler Louise Floor Frellsen, der er European Patent Attorney i Budde Schou. Foto: Budde Schou.

Mindre plastspild
Drejeventilen, som Carmo har fremstillet, produceres med mindre plastmateriale og et reduceret plastspild. Det forhold øger ifølge Claus Ishøy behovet for patentbeskyttelse.

- Virksomheder over hele verden efterspørger i stigende grad produkter med et reduceret CO2-aftryk.

- Så det er klart, at man som underleverandører til eksempelvis medicoindustrien kan løfte sin konkurrenceevne markant, hvis man går på markedet med produkter, som reducerer CO2-aftrykkket.

- På den baggrund er vi glade for, at vi nu har fået bygget et effektivt skjold mod kopiering af vores ventil, siger Claus Ishøy.

-hawin

6/1 2025
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion