Mindre CO2e-udledning fra Carlsberg Danmark(Foto: Carlsberg Danmark)

Mindre CO2e-udledning fra Carlsberg Danmark

Energireduktioner, nye løsninger og grønne tiltag i hele værdikæden har medført en markant reduktion i Carlsberg Danmarks samlede C02e-udledning på 28 %. Flere initiativer er også kommet bryggeriets kunder til gode

Energireduktioner på bryggeriet, energieffektive køleskabe hos kunderne, emballage med mere genanvendt indhold og et reduceret energiforbrug hos leverandørerne.

Det er nogle af de vigtigste drivkræfter, der har gjort det muligt for Carlsberg Danmark at reducere sin samlede CO2e-udledning fra ca. 280.000 ton CO2e i 2015 til 200.000 ton CO2e i 2022 svarende til en reduktion på hele 28% i hele værdikæden, Scope 1, 2 og 3.

Det skriver Carlsberg Danmark i en pressemeddelelse. 

I den fremgår det da også, at Peter Haahr Nielsen, adm. direktør i Carlsberg Danmark, er glad for, at bryggeriet i Danmark har leveret en markant CO2e-reduktion.

- Vi udleder ikke alene mindre CO2e pr. produceret enhed, vi har også formået at reducere vores absolutte udledning markant.

- Bæredygtighed spiller en central rolle i vores forretning, og vi har lanceret flere tiltag, der har sænket vores C02e-aftryk, så dette flotte resultat viser, at vi er på rette vej, siger han. 

Ifølge Carslberg Danmark, svarer reduktionen på de 80.000 ton CO2e til omtrent 10.000 danskeres årlige C02e udledning.

Carlsberg Danmark udleder også mindre CO2e pr. produceret enhed og har således reduceret sin relative CO2e -udledning med 25% i hele værdikæden. pr. liter brygget øl.

(Grafik: Carlsberg Danmark)

Det betyder, at bryggeriet nu har et C02e aftryk på 0,33 kg CO2e pr. liter brygget øl fra kornet på marken høstes, øllen brygges, emballeres og transporteres ud til kunden, og ender i hånden hos forbrugeren.

- Vores mål for 2022 var minimum 15% reduktion pr. liter produceret i værdikæden, og det har vi langt overgået.

- Vores arbejde er at sikre, at vi kan blive ved med at sælge vores produkter og gerne flere, men de må ikke have en øget påvirkning på klimaet.

- Og det kan vi med stolthed fremvise nu takket være en solid indsats fra vores leverandører og vores egne tiltag, siger Peter Haahr Nielsen og fortsætter:

- Ambitionen om at blive CO2e-neutral i værdikæden i 2040 kræver, at vi finder nye veje, så et tæt samarbejde med vores partnere og leverandører er afgørende.

- Ingen kan løse de klimaudfordringer, vi står overfor alene, så det er nødvendigt, at vores leverandører og samarbejdspartnere også er i færd med en grøn omstilling.

- Vi går forrest med vores eget bryggeri, som skal være CO2e neutralt inden 2030.

Energieffektivitet
Energireduktioner på bryggeriet i Fredericia og nye løsninger ude hos kunderne har også været en væsentlig årsag til CO2e-reduktionen.

På bryggeriet har man reduceret sin C02e-intensitet med 20%.

- Hos Carlsberg arbejder vi videnskabeligt med den klimabelastning, som produktionen af øl har, og vores klimamål er godkendt af Science Based Targets initiative.

- Vi har lanceret flere tiltag, der har sænket vores C02e-udledning på bryggeriet markant. Vi har blandt andet udfaset brugen af olie på bryggeriet, optimeret vores kedler og generelt haft fokus på energiledelse.

- Vores vandgenindvindingsanlæg har sænket bryggeriets energiforbrug med 10% gennem egenproduktion af biogas og recirkulering af varmt vand, siger Tenna Skov Thorsted, senior sustainability manager i Carlsberg Danmark.

Investeringer i energieffektive køleskabe og dekarbonisering af elnettet i Danmark har reduceret det relative C02e-aftryk med 58% i afkølingen af Carlsberg Danmarks produkter hos bryggeriets kunder.

Indenfor landbrug og forarbejdning har man opnået en relativ CO2e-reduktion på 40%, hvor forbrugertrends, og et reduceret energiforbrug blandt bryggeriets leverandører af maltbyg og sukker også har spillet en central rolle.

Flere klimaskridt forude
Hos Carlsberg Danmark vil man bruge resultaterne til at opnå yderligere CO2e-reduktioner i værdikæden blandt andet indenfor landbrug. 

- Vi har leveret en CO2e-reduktion over forventning, så vi har vist, at vi kan sætte handling bag vores ambitiøse mål og vokse vores forretning samtidig med, at vi reducerer vores udledning, og det skal vi fortsætte med.

- Hvis vi skal reducere det samlede aftryk fra vores produkter yderligere, især i landbruget, skal vi i endnu højere grad indgå i forskellige partnerskaber og løfte i samlet flok, siger Tenna Skov Thorsted.

-hawin

2/1 2024
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser
  • Stor skuffelse over sammenbrud på plastmøde

    Stor skuffelse over sammenbrud på plastmøde

    emballage ›– Verden havde brug for en aftale nu – ikke først om flere år, skriver Plastindustrien om 0-resultatet fra forhandlingerne om en global FN-plasttraktat i Genève