Kredsløb i verdensklasseDanskerne er i verdens absolutte top, når det kommer til at pante. 93 procent af alle flasker og dåser kommer retur. (Foto: Ty Stange)

Kredsløb i verdensklasse

Når flasker og dåser genanvendes i pantsystemet, bliver hele 99,7 procent til nye flasker og dåser i et lukket kredsløb, hvor materialerne kan genanvendes igen og igen. Det fremgår af Dansk Retursystems årsrapport Det rekordhøje niveau er en forbedring på knap 4 procentpoint i forhold til året før

Det danske pantsystem er i verdensklasse, når de indsamlede flasker og dåser skal blive til nye. Hele 99,7 procent bliver genanvendt til nye i et lukket kredsløb, og dermed sikres materialernes høje fødevarekvalitet, så de kan genanvendes igen og igen.

I forhold til året før er det en forbedring på knap 4 procentpoint. Stigningen skyldes bl.a., at returprocenten for glas- og plast-flasker er steget, så de danske forbrugere afleverer mere end tidligere.

Desuden kan de genanvendelsesanlæg, der modtager materialerne, genanvende flere af de klare og lyseblå plast-flasker til nye, og sammen med en effektiv drift bidrager det også til det høje tal.

- Vi er stolte af at drive et pantsystem i verdensklasse i Danmark. Vi har et effektivt og optimeret emballageindsamlingssystem med et minimal tab i processerne, og det gør, at vi kan sikre cirkulær økonomi på flasker og dåser med pant, siger Dansk Retursystems adm. direktør Kasper A. Schmidt.

Danske pantere i top
Samlet set kommer 93 procent af alle flasker og dåser retur, og det er også en forbedring i forhold til sidste år, hvor danskerne pantede 92 procent.

Dermed er danskerne i verdens absolutte top, når det kommer til at pante. I 2024 kom 2,1 mia. flasker og dåser retur – det svarer til, at hver dansker hver dag panter en flaske eller dåse.

Det er anden gang, at vi har en returprocent i Danmark på 93, og det placerer os blandt de absolut bedste i verden til at få flasker og dåser retur til genanvendelse.

- Det er imponerende, at returprocenten er hævet i et år, hvor vi samtidig sætter ny mængderekord. Det skyldes først og fremmest danskernes gode vane med at pante.

- Samtidig viser det en stærk opbakning og et miljøansvar forankret i hele værdikæden: fra forbrugere og drikkevareproducenter over dagligvarehandlen til de genanvendelsesanlæg, der sørger for, at de genanvendelige materialer bliver til nye flasker og dåser.

- Uden det stærke samspil havde vi ikke et af verdens bedste pantsystemer i Danmark, siger Kasper A. Schmidt.

Pant er mere end penge
Pant er meget mere en blot penge, for det gør en forskel for klima og miljø, når man panter.

De 2,1 mia. flasker og dåser, der sidste år blev pantet og genanvendt i pantsystemet, har sparet for udledningen af 234.000 tons CO2 i forhold til, hvis der skulle produceres nye flasker og dåser af jomfrueligt plast, glas og aluminium.

Desuden sparer det på råstofferne, når materialerne genanvendes.

-hawin

12/3 2025
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion