Kødbakker fra REMA 1000 bliver nemmere at genanvende

Kødbakker fra REMA 1000 bliver nemmere at genanvende

REMA 1000 skifter farven på sine kødbakker af 90 % genanvendt plast fra sort til transparent med en grøn nuance. Farven gør det nemmere for automatiserede sorteringssystemer at genkende emballagen og dermed genanvende plasten.

Når man i dag skubber glaslåget til side og kigger ned i køledisken i sin lokale REMA 1000, får man hurtigt øje på de sorte kødbakker.

De mange kødbakker, som indeholder discountkædens brede udvalg af kød og fjerkræ, er fremstillet af 90 % genanvendt plast.

Det har de været siden efteråret 2019, hvor REMA 1000 - i samarbejde med sine leverandører - lancerede de nuværende kødbakker fremstillet af genanvendt plastmateriale (rPET).

Nu er REMA 1000 klar med endnu en opdatering af de knap 55 millioner kødbakker, som discountkæden hvert år sælger i sine butikker landet over.

Discountkæden ændrer nemlig farven på sine kødbakker af 90 % genanvendt plast fra sort til grøn.

Beslutningen blev truffet i begyndelsen af året, og lige siden har REMA 1000 koordineret lanceringen med Faerch, der producerer bakkerne, og leverandørerne af okse, svin og fjerkræ.

Puslespillet er endelig lagt, og de nye, grønne bakker af 90 % genanvendt plast (rPET) lander i køledisken hos REMA 1000 fra den 3. april.

- I REMA 1000 er miljøhensyn en vigtig faktor i de beslutninger, vi hver dag træffer. Derfor er det også et vigtigt skridt i den rigtige og mere miljøvenlige retning, at vi nu ændrer farven på vores kødbakker.

- Vi er blevet opmærksomme på, at sorteringssystemerne hos modtagerne af husholdningsaffald har svært ved at genkende de sorte emballager.

- Med lanceringen af den transparente, grønne farve gør vi det lettere for systemerne at genkende de brugte kødbakker, og dermed øger vi sandsynligheden for at plasten genanvendes til nye kødbakker, siger Jonas Garly Sørensen, som er kategorichef i REMA 1000 Danmark.

Ved at ændre farven på de cirka 55 millioner kødbakker, som årligt sælges i REMA 1000 butikker landet over, er discountkæden med til at øge sandsynligheden for, at meget mere plast genanvendes.

-hawin

3/4 2024
  • Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    emballage ›Mens Dana Lim nærmer sig et århundrede som dansk industrivirksomhed, afleverer ceo Lars Christensen sit 12. regnskab med toplinjevækst og en klar kurs mod milliardomsætning
  • Papirbaseret barriere til juicekartoner

    Papirbaseret barriere til juicekartoner

    emballage ›Tetra Pak lancerer sammen med den spanske drikkevareproducent García Carrión en papirbaseret barriereteknologi til juicekartoner. Ifølge emballageproducenten er det verdens første
  • Recycling-emballage stikker af fra feltet

    Recycling-emballage stikker af fra feltet

    emballage ›Mondi og Polana Bikes har i fællesskab udviklet en ny genanvendelig papircykelemballage. Sammen cykler de mod papirbaserede materialer, reducerede affaldsmængder og øget beskyttelse af cyklerne
  • Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

    Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

    emballage ›Fødevareminister Jacob Jensen (V) har taget initiativ til at luge ud i regler, der spænder ben for donation af fødevarer. En ændret fortolkning af reglerne for donation af overskudsmad skal skabe mere enkle rammer for fødevarevirksomheder i Danmark og styrke kampen mod madspild
  • Lavere priser på sunde fødevarer - ja tak

    Lavere priser på sunde fødevarer - ja tak

    emballage ›Ny rapport viser stor opbakning til tiltag, der fremmer sundhed. Bl.a. ønsker knap 9 ud af 10 lavere priser på sunde fødevarer
  • Plastbarrieren er overvundet

    Plastbarrieren er overvundet

    emballage ›Xamplas "Morro Coating" er det første plastfri barrieremateriale fremstillet af planter, som bliver introduceret i Japan og i andre asiatiske lande
  • Millioner til cirkulære SMV-løsninger

    Millioner til cirkulære SMV-løsninger

    emballage ›Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse investerer over 92 mio. kr. i cirkulære løsninger i små og mellemstore virksomheder, så de kan øge konkurrenceevnen ved at udnytte deres ressourcer endnu mere effektivt
  • Pomfritter gik helt i sort

    Pomfritter gik helt i sort

    emballage ›Black Friday gav ny omsætningsrekord i Dagrofa Foodservices butikker, hvor bl.a. pommes frites var et stort hit