Kødbakker fra REMA 1000 bliver nemmere at genanvende

Kødbakker fra REMA 1000 bliver nemmere at genanvende

REMA 1000 skifter farven på sine kødbakker af 90 % genanvendt plast fra sort til transparent med en grøn nuance. Farven gør det nemmere for automatiserede sorteringssystemer at genkende emballagen og dermed genanvende plasten.

Når man i dag skubber glaslåget til side og kigger ned i køledisken i sin lokale REMA 1000, får man hurtigt øje på de sorte kødbakker.

De mange kødbakker, som indeholder discountkædens brede udvalg af kød og fjerkræ, er fremstillet af 90 % genanvendt plast.

Det har de været siden efteråret 2019, hvor REMA 1000 - i samarbejde med sine leverandører - lancerede de nuværende kødbakker fremstillet af genanvendt plastmateriale (rPET).

Nu er REMA 1000 klar med endnu en opdatering af de knap 55 millioner kødbakker, som discountkæden hvert år sælger i sine butikker landet over.

Discountkæden ændrer nemlig farven på sine kødbakker af 90 % genanvendt plast fra sort til grøn.

Beslutningen blev truffet i begyndelsen af året, og lige siden har REMA 1000 koordineret lanceringen med Faerch, der producerer bakkerne, og leverandørerne af okse, svin og fjerkræ.

Puslespillet er endelig lagt, og de nye, grønne bakker af 90 % genanvendt plast (rPET) lander i køledisken hos REMA 1000 fra den 3. april.

- I REMA 1000 er miljøhensyn en vigtig faktor i de beslutninger, vi hver dag træffer. Derfor er det også et vigtigt skridt i den rigtige og mere miljøvenlige retning, at vi nu ændrer farven på vores kødbakker.

- Vi er blevet opmærksomme på, at sorteringssystemerne hos modtagerne af husholdningsaffald har svært ved at genkende de sorte emballager.

- Med lanceringen af den transparente, grønne farve gør vi det lettere for systemerne at genkende de brugte kødbakker, og dermed øger vi sandsynligheden for at plasten genanvendes til nye kødbakker, siger Jonas Garly Sørensen, som er kategorichef i REMA 1000 Danmark.

Ved at ændre farven på de cirka 55 millioner kødbakker, som årligt sælges i REMA 1000 butikker landet over, er discountkæden med til at øge sandsynligheden for, at meget mere plast genanvendes.

-hawin

3/4 2024
  • Økologien udvikler sin position i foodservice

    Økologien udvikler sin position i foodservice

    emballage ›Salget af økologiske fødevarer til foodservice steg med 13 % i 2023 i forhold til 2022. Det viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik. Dermed stiger økologiens markedsandel i de professionelle køkkener i 2023 til 14 %
  • Hansgrohes produktemballager bliver plastfri

    Hansgrohes produktemballager bliver plastfri

    emballage ›Hansgrohe Group vil skifte al ny produktemballage på sine tyske fabrikker til pap og papir inden udgangen af 2025. Der vil kun blive brugt pap- og papirdele, der er 100 % genanvendelige
  • Scanpacks konferenceprogram er klar

    Scanpacks konferenceprogram er klar

    emballage ›Konferenceprogrammet for Scanpack, Skandinaviens største emballagemesse, som finder sted på Svenska Mässan i Göteborg den 22.-25. oktober, er blevet offentliggjort.
  • Ny pakkemaskine til isoleringsplader

    Ny pakkemaskine til isoleringsplader

    emballage ›Tentoma har installeret en RoRo StretchPack pakkemaskine til indpakning af isoleringsplader hos UNISOL SA i Grækenland
  • Nyt kulturfænomen hos Arla

    Nyt kulturfænomen hos Arla

    emballage ›A38 har været på danskernes morgenbord siden 1938. Nu får den velkendte serie af syrnede mælkeprodukter fra Arla et nyt navn og look: Arla Cultura A38
  • En æggende fremtid forude

    En æggende fremtid forude

    emballage ›DAVA Foods Denmark, som producerer og sælger friske æg og pasteuriserede ægprodukter til detail og foodservice præsterer overskud for 2023 – og er klar til fremtidens udfordringer
  • 'Byg-plast' er på trapperne

    'Byg-plast' er på trapperne

    emballage ›Et nyt materiale lavet af stivelse fra byg og fibre fra sukkerroer har set dagens lys på Københavns Universitet. Materialet er stærkt og bliver til kompost, hvis det havner i naturen. På sigt kan være med til at bremse den massive plastikforurening og mindske klimaaftrykket fra plastproduktionen, håber forskerne bag opfindelsen
  • Fortsætter investeringer i CO2-reduktioner

    Fortsætter investeringer i CO2-reduktioner

    emballage ›Smurfit Kappa investerer over 30 millioner euro i Spanien for fortsat at reducere CO2-udledninger og øge cirkulariteten i produktionsprocesserne på papirfabrikkerne i Sangüesa og Nervión