Kødbakker fra REMA 1000 bliver nemmere at genanvende

Kødbakker fra REMA 1000 bliver nemmere at genanvende

REMA 1000 skifter farven på sine kødbakker af 90 % genanvendt plast fra sort til transparent med en grøn nuance. Farven gør det nemmere for automatiserede sorteringssystemer at genkende emballagen og dermed genanvende plasten.

Når man i dag skubber glaslåget til side og kigger ned i køledisken i sin lokale REMA 1000, får man hurtigt øje på de sorte kødbakker.

De mange kødbakker, som indeholder discountkædens brede udvalg af kød og fjerkræ, er fremstillet af 90 % genanvendt plast.

Det har de været siden efteråret 2019, hvor REMA 1000 - i samarbejde med sine leverandører - lancerede de nuværende kødbakker fremstillet af genanvendt plastmateriale (rPET).

Nu er REMA 1000 klar med endnu en opdatering af de knap 55 millioner kødbakker, som discountkæden hvert år sælger i sine butikker landet over.

Discountkæden ændrer nemlig farven på sine kødbakker af 90 % genanvendt plast fra sort til grøn.

Beslutningen blev truffet i begyndelsen af året, og lige siden har REMA 1000 koordineret lanceringen med Faerch, der producerer bakkerne, og leverandørerne af okse, svin og fjerkræ.

Puslespillet er endelig lagt, og de nye, grønne bakker af 90 % genanvendt plast (rPET) lander i køledisken hos REMA 1000 fra den 3. april.

- I REMA 1000 er miljøhensyn en vigtig faktor i de beslutninger, vi hver dag træffer. Derfor er det også et vigtigt skridt i den rigtige og mere miljøvenlige retning, at vi nu ændrer farven på vores kødbakker.

- Vi er blevet opmærksomme på, at sorteringssystemerne hos modtagerne af husholdningsaffald har svært ved at genkende de sorte emballager.

- Med lanceringen af den transparente, grønne farve gør vi det lettere for systemerne at genkende de brugte kødbakker, og dermed øger vi sandsynligheden for at plasten genanvendes til nye kødbakker, siger Jonas Garly Sørensen, som er kategorichef i REMA 1000 Danmark.

Ved at ændre farven på de cirka 55 millioner kødbakker, som årligt sælges i REMA 1000 butikker landet over, er discountkæden med til at øge sandsynligheden for, at meget mere plast genanvendes.

-hawin

3/4 2024
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser