Selv de grønne kan blive grønnere
-Forestil dig, at man - når har brændt lyset ned - ikke skal smide emballagen i skraldespanden, men i komposten, siger Shaun Russel.

Selv de grønne kan blive grønnere

EU projektet satte SKANDINAVISK sammen med eksperter fra DTU, som hjalp med at beregne CO2 aftrykket i alle led af produktionen og helt frem til salg og levering til kunden. Det omfattede blandt andet alle leverancer af glas, plastik, metal og papir, som blev analyseret til bunds og gav virksomhedsejer Shaun Russel et grønt wakeup call

Tre gange modtager af Børsens gazelle-pris. Et internationalt bæredygtigheds-certifikat. Grønne og bæredygtige produkter i webshoppen og på hylderne - og år efter år med vækst.

Shaun Russell følte, at hans virksomhed, SKANDINAVISK, var på den grønne gren, da han sidste år ville skubbe virksomheden videre i den grønne omstilling. Men en gennemgang af hele varekataloget og et samarbejde med regionalfondsprojektet Bæredygtig Bundlinje 2.0 afslørede, at SKANDINAVISK med adresse i det indre København måske ikke var helt så grøn som først antaget.

-Vi kunne være mere bæredygtige, end vi var, viste det sig. Folkene fra EU-projektet sagde direkte: Det er helt fint med jeres katalogoprydning, men lad os nu vise jer, hvor grønne I i virkeligheden kan blive. Og det var et wakeup call for mig at se forskellen på, hvor godt du tror, du gør det, og hvor hvor grøn du egentlig er i virkeligheden, siger britiske Shaun Russell, der har boet 20 år i Skandinavien.

Kerneprodukterne i virksomheden er dufte til kroppen og hjemmet, udviklet med inspiration fra den særlige skandinaviske stemning, som Shaun Russell forelskede sig i for mange år siden - og det forpligter, mener Russell:

-Det er umuligt for os at markedsføre os selv på en skandinavisk livsholdning uden at være gennemførte.

Hjælp af eksperter
EU-projektet satte SKANDINAVISK sammen med eksperter fra DTU, som hjalp med at beregne CO2-aftrykket i alle led af produktionen og helt frem til salg og levering til kunden. Det omfattede blandt andet alle leverancer af glas, plastik, metal og papir, som blev analyseret til bunds, og et hav af data om transport, alternative materialer, etc.

DTU endte med at lave beregninger på CO2-aftrykket for hvert enkelt element og på alternativerne - f.eks tyndere glas eller andre råvarer.

-Det var virkelig interessant at forstå det samlede grønne aftryk. Og vi måtte konkludere, at vi ikke nødvendigvis var så grønne dér, hvor vi troede, at vi var mest grønne, forklarer Shaun Russell.

Det viste sig bl.a. at brugen af glas var mere CO2-belastende end brugen af plastic. Derfor er SKANDINAVISK nu i gang med næste skridt: At undersøge mulig udskiftning af visse af de nuværende glasmaterialer med genbrugte, ikke-brændbare plantefibre; en teknologi, der kendes fra produktionen af flasker.

-Forestil dig, at man - når har brændt lyset ned - ikke skal smide emballagen i skraldespanden, men i komposten. Der er nok et stykke vej derhen, og det bliver ikke let, men det er ok, for det er det vi stræber mod, siger Shaun Russell.

SKANDINAVISK har på otte år nået en omsætning på 44 mio. kr. og beskæftiger i dag i alt ca. 25 medarbejdere. Virksomheden er nået så langt i sin grønne omstilling, at den i 2019 blev certificeret af nonprofit-organisationen B Lab. Kun et par håndfulde virksomheder i Norden har opnået at blive såkaldt Certified B Corporations. For at opnå certificeringen skal man forpligte sig til og dokumentere, at virksomheden tager hensyn til alle interessenter – herunder medarbejderne, kunderne, leverandørerne, samfundet og miljøet.

-Vi er meget stolte over at deltage, men vi ser ikke os selv som frontrunners, for både B Lab og samarbejdet med Bæredygtig Bundlinje har vist os, hvor langt der egentlig er til målet.

FAKTA Om Bæredygtig Bundlinje 2.0
EU-projektets formål er at hjælpe små og mellemstore virksomheder med grøn og cirkulær forretningsudvikling. 70 til 90 virksomheder får i projektet udviklet grønne og cirkulære forretningsmodeller, som kan lede til energi- og ressourceeffektiviseringer, forbedret konkurrenceevne og vækstpotentiale – til fordel for miljøet og bundlinjen.

Projektet drives af Gate21 i Albertslund, og EU's Regionalfond har støttet projektet med 13,5 mio. kr.

FAKTA Om grønne virksomhedsindsatser under EU's Regionalfond
Her gennemføres indsatser, hvor SMV'er dels får afdækket deres potentiale til at blive mere energi- og ressourceeffektive, dels får sparring og rådgivning i forhold til at udarbejde og implementere cirkulære forretningsmodeller.

-lipe

18/1 2021
  • Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    andet ›For nylig blev en ny nordisk rapport om verdens plastikforurening præsenteret i forbindelse med FN´s 78. generalforsamling i New York, men rapporten mangler de nødvendige løsninger, mener miljøorganisationen
  • Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    andet ›Descartes Systems Group har udgivet sin nye globale forbrugerrapport. Blandt de norske respondenter er 57 procent interesserede i CO2-neutral hjemmelevering, mens kun 17 procent mener, at det er vigtigt, at leveringerne sker med elkøretøjer
  • Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    andet ›Dansk Retursystem åbner og tester en pantstation ved siden af AffaldPlus’ genbrugsplads i Næstved
  • Affald fra showroom bliver genanvendt

    Affald fra showroom bliver genanvendt

    andet ›Körber Supply Chain i Arden lancerer et nyt initiativ med fokus på genanvendelse af store mængder affald fra deres showroom, der ellers ville være blevet destrueret. I samarbejde med den landsdækkende miljøvirksomhed, Marius Pedersen, vil Körber nu tackle denne udfordring
  • Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    andet ›Torsdag den 14. september inviterer Scanpack Pop-up 2023 til engdagssmesse i Göteborg under overskriften: Forbrugernes påvirkning/indflydelse på udviklingen af emballage. Dagen byder på oplæg og debatter om bl.a. hvordan forbrugerne agerer i købsøjeblikket, hvilken rolle, emballagen spiller og hvordan producenter kan opnå kundeloyalitet samtidigt med øgede miljø- og bæredygtighedskrav
  • Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    andet ›Med lige knap 15 mio. kr. i tilsagn og en gammel, asiatisk fermenteringsteknik vil GUDP-projektet SOLID-PRO give frasorterede grøntsager en ny chance for at blive et eftertragtet og klimavenligt måltid
  • Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    andet ›Den nye formand, som er udpeget af regeringen, bliver medlem af Grønt Erhvervsforum, som på vegne af sektoren leverer input og rådgivning til regeringen om den grønne omstilling. Michael Bayer Thomsen, bestyrelsesformand i Letbek og næstformand i Plastindustrien overtager fra CEO i Danfoss, Kim Fausing
  • Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    andet ›Emirates introducerer i denne måned et nyt tiltag for at håndtere luftfartsselskabets millioner af plastbakker, skåle, emballage til snacks og madvarer m.m. ombord. Fremover vil de mange typer af plastik blive håndteret lokalt og genanvendt til nye skåle, bakker og flasker i stedet for at blive kasseret