Markante op- og nedture kendetegner 2020's e-handel

Markante op- og nedture kendetegner 2020's e-handel

2020 vil sent gå i glemmebogen, og det gælder også for de virksomheder, der sælger produkter og serviceydelser på nettet. Mange virksomheder har haft et flot 2020, mens andre oplevede at være udfordret. Det viser rapporten, Dansk e-handel 2020, som Nets er på trapperne med

-Vi skal mange år tilbage for at finde et år, der har ændret så meget på vores forbrug som 2020. Vi har fået vendt op og ned på vores hverdag, og det har sat sine spor på vores forbrug. Mange har haft tid til at sidde hjemme med telefonen eller computeren og købt alverdens varer hjem, mens vi ikke har haft mulighed for at bruge så mange penge på oplevelser, forklarer Tanja Oda Sørensen, der er marketing manager hos Nets.

Bred fremgang på nær i rejsebranchen
Overordnet skrumpede den samlede nethandel i 2020 for første gang nogensinde siden Nets begyndte at måle på handlen. Faldet i online-forbruget er dog præget af en enkeltstående faktor; nemlig rejsebranchens nedlukning.

-Overordnet har dansk e-handel klaret sig ekstremt godt i 2020, og antallet af transaktioner har været højt, men fraværet af forbrug på charterrejser, taler sit tydelige sprog, når det samlede beløb gøres op. Rejsebranchen har historisk altid været forrest i feltet, når det kommer til online handel, og det slår jo igennem på tallene, når branchen mere eller mindre har været lukket ned i 2020. Men med vaccinernes udrulning er det forventeligt, at forbruget på rejser vil stige igen i 2021, mener Tanja Oda Sørensen.

Hun peger på, at mange webshops har leveret førsteklasses service og fleksibilitet i et år med meget usikkerhed, og det har været en af opskrifterne på succesen for mange.

Hver fjerde køber dagligvare online
Det er blandt andet tøj, skønhedsprodukter, byggevarer, men også dagligvarer, take-away og streamingtjenester, vi har købt i stor stil på nettet i 2020. Generelt har 20 procent af os købt mere online i 2020 – blandt andet for at undgå smitterisikoen, eller fordi de fysiske butikker har været lukket.

I kroner har danskerne købt dagligvarer på nettet for 10,8 milliarder, og udviklingen i online-handlen betyder, at det nu er hver fjerde dansker, der køber dagligvarer online. Vi har brugt 4,7 milliarder kroner på nye hårde hvidevarer, 8,9 milliarder kroner på tøj og 5 milliarder kroner på elektronik til hjemmet. Og mens vi har haft begrænset mulighed for restaurantbesøg, har vi i stedet bestilt en masse take-away – helt præcist har vi bestilt mad med hjemmelevering for 4,3 milliarder kroner i 2020.

Undersøgelsen fra Nets er baseret på svar fra over 1.400 danskere indhentet over flere måneder. Den fulde undersøgelse bliver tilgængelig fra 16. marts 2021.

-lipe

10/3 2021
  • Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    andet ›For nylig blev en ny nordisk rapport om verdens plastikforurening præsenteret i forbindelse med FN´s 78. generalforsamling i New York, men rapporten mangler de nødvendige løsninger, mener miljøorganisationen
  • Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    andet ›Descartes Systems Group har udgivet sin nye globale forbrugerrapport. Blandt de norske respondenter er 57 procent interesserede i CO2-neutral hjemmelevering, mens kun 17 procent mener, at det er vigtigt, at leveringerne sker med elkøretøjer
  • Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    andet ›Dansk Retursystem åbner og tester en pantstation ved siden af AffaldPlus’ genbrugsplads i Næstved
  • Affald fra showroom bliver genanvendt

    Affald fra showroom bliver genanvendt

    andet ›Körber Supply Chain i Arden lancerer et nyt initiativ med fokus på genanvendelse af store mængder affald fra deres showroom, der ellers ville være blevet destrueret. I samarbejde med den landsdækkende miljøvirksomhed, Marius Pedersen, vil Körber nu tackle denne udfordring
  • Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    andet ›Torsdag den 14. september inviterer Scanpack Pop-up 2023 til engdagssmesse i Göteborg under overskriften: Forbrugernes påvirkning/indflydelse på udviklingen af emballage. Dagen byder på oplæg og debatter om bl.a. hvordan forbrugerne agerer i købsøjeblikket, hvilken rolle, emballagen spiller og hvordan producenter kan opnå kundeloyalitet samtidigt med øgede miljø- og bæredygtighedskrav
  • Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    andet ›Med lige knap 15 mio. kr. i tilsagn og en gammel, asiatisk fermenteringsteknik vil GUDP-projektet SOLID-PRO give frasorterede grøntsager en ny chance for at blive et eftertragtet og klimavenligt måltid
  • Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    andet ›Den nye formand, som er udpeget af regeringen, bliver medlem af Grønt Erhvervsforum, som på vegne af sektoren leverer input og rådgivning til regeringen om den grønne omstilling. Michael Bayer Thomsen, bestyrelsesformand i Letbek og næstformand i Plastindustrien overtager fra CEO i Danfoss, Kim Fausing
  • Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    andet ›Emirates introducerer i denne måned et nyt tiltag for at håndtere luftfartsselskabets millioner af plastbakker, skåle, emballage til snacks og madvarer m.m. ombord. Fremover vil de mange typer af plastik blive håndteret lokalt og genanvendt til nye skåle, bakker og flasker i stedet for at blive kasseret