Forbrugerne farer vild i den ’grønne’ jungle

Forbrugerne farer vild i den ’grønne’ jungle

Ny analyse viser, at hver anden dansker gerne vil købe mere bæredygtigt ind, men 7 ud af 10 kan ikke gennemskue, om produktet, de står med i hånden, rent faktisk er bæredygtigt eller ej. Orkla i Danmark vil arbejde for en klar og standardiseret forbrugervejledning på produkter

Danskerne bliver stadig mere bekymrede for klodens ve og vel og bevidste om, at de selv kan gøre en forskel ved at handle mere bæredygtigt ind. Men en ny analyse foretaget af IPSOS – Orklas årlige bæredygtighedsbarometer – viser, at det er rigtigt svært.

- Analysen peger på, at forbrugerne oplever at fare vild i den ’grønne’ jungle, når de ønsker at træffe bæredygtige valg. Viljen til at købe mere bæredygtigt ind er stor.

- Mere end hver anden (58 %) har det ønske, men 7 ud af 10 kan ikke gennemskue, om et produkt er bæredygtigt eller ej. Det er et problem, som kalder på handling, siger Nilüfer Sahin, som er kommunikationsdirektør for Orkla selskaberne i Danmark.

Hun efterlyser mere samarbejde på tværs i dagligvarebranchen og myndighederne samt faktabaseret, ensartet klimavejledning frem for markedsføring af en bred vifte af grønne tiltag, som forbrugerne ofte ikke forstår eller har tillid til.

Fælles klimavejledning
Hos Orkla ønsker man en klimavejledning, som er baseret på et fælles – som minimum - nationalt grundlag, som forbrugerne let kan gennemskue.

Akkurat som eksempelvis Ø-mærket entydigt står for økologi og alt, hvad det indebærer. På sigt kan andre lande måske lade sig inspirere af Danmarks måde at vejlede forbrugerne på.

Ambitionen er en klimavejledning på alle produkter til detailhandlen. Vejledningen skal gøre det lettere for forbrugerne at handle mere bæredygtigt.

Den kan fx vise, hvor stort et CO2-aftryk det enkelte produkt efterlader, og hvilke miljøbelastninger emballagen medfører.

Læringen fra detailhandlen kan så bringes bredere ud til at omfatte produkter til kantiner, hoteller osv.

Er gået i forvejen med klimavejledning

Orkla har både i Danmark og på nordisk plan taget hul på vejledningen af forbrugerne. Eksempelvis har Naturli’ brandet længe mærket en del af deres plantebaserede produkter med angivelse af, hvilken CO2-belastning det enkelte produkt medfører. Og her i januar følger det helt nye brand Frankful efter med klimamærkning.

- Klimavejledning til forbrugerne er en vigtig del af vores bæredygtighedsstrategi, og vi kan se, at forbrugerne har et behov for vejledning.

- Vi har ikke nødvendigvis den fuldendte vejledning på plads endnu, men vi vil fortsætte med at samle erfaringer ved at klimavejlede på flere og flere af vores egne produkter og parallelt arbejde gennem fora som DI og Mærkevareleverandørerne (MLDK) for at skabe opbakning til en fælles klimavejledning.

- Vi skylder forbrugerne, at de kan foretage oplyste valg. Også med hensyn til bæredygtighed, siger Nilüfer Sahin.

Erfaringer kan deles

Orkla har erfaringer fra andre lande, som virksomheden gerne vil byde ind med, når der skal laves en fælles vejledning i Danmark.

I Norge har Orkla bl.a. inviteret konkurrenter til at sætte sig ved samme bord, og gruppen 'erhvervssamarbejdet for klimamærkning af fødevarer' har resulteret i en rapport med anbefalinger om klimamærkning til myndighederne.

I Sverige har virksomheden også erfaringer med at hjælpe erhvervskunder med at måle CO2 belastningen fra måltider i kantinerne. I begge lande klimavejleder Orkla forbrugerne på baggrund af RISE databasen.

Selvfølgelig kan det lade sig gøre

Nilüfer Sahin er opmærksom på, at det ikke er en let opgave, som af mange er blevet beskrevet som ’mission impossible’.

- Jeg siger ikke, at det er let at komme med fælles vejledning, men vi kan ikke ignorere behovet hos forbrugerne, og vi må starte et sted. Ingen vejledning kan være 100 % præcis – men en vejledning, som en samlet branche står bag kan finjusteres løbende, siger Nilüfer Sahin.

Morten Münster, Skandinaviens førende ekspert inden for adfærdsdesign, har skrevet bøger om, hvordan overbevisninger kan stå i vejen for effektive forandringer.

Til dagligt rådgiver han danske og internationale organisationer om, hvordan de forandrer sig hurtigst, smartest og mest smidigt.

Han siger:

- Mange forbrugere vil gerne træffe bæredygtige valg. Når man som samfund og virksomhed ønsker, at forbrugerne skal tage del i den grønne omstilling, så handler det om at gøre det let for forbrugerne at ændre adfærd.

- Det kan man gøre gennem mærkninger og information, men det mest effektive vil være at ændre designet af supermarkeder og andre steder, hvor forbrugerne træffer selve beslutningen. Ellers udsætter forbrugerne beslutningen om at handle bæredygtigt eller giver op.

-hawin

 

 

1/2 2021
  • Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    andet ›For nylig blev en ny nordisk rapport om verdens plastikforurening præsenteret i forbindelse med FN´s 78. generalforsamling i New York, men rapporten mangler de nødvendige løsninger, mener miljøorganisationen
  • Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    andet ›Descartes Systems Group har udgivet sin nye globale forbrugerrapport. Blandt de norske respondenter er 57 procent interesserede i CO2-neutral hjemmelevering, mens kun 17 procent mener, at det er vigtigt, at leveringerne sker med elkøretøjer
  • Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    andet ›Dansk Retursystem åbner og tester en pantstation ved siden af AffaldPlus’ genbrugsplads i Næstved
  • Affald fra showroom bliver genanvendt

    Affald fra showroom bliver genanvendt

    andet ›Körber Supply Chain i Arden lancerer et nyt initiativ med fokus på genanvendelse af store mængder affald fra deres showroom, der ellers ville være blevet destrueret. I samarbejde med den landsdækkende miljøvirksomhed, Marius Pedersen, vil Körber nu tackle denne udfordring
  • Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    andet ›Torsdag den 14. september inviterer Scanpack Pop-up 2023 til engdagssmesse i Göteborg under overskriften: Forbrugernes påvirkning/indflydelse på udviklingen af emballage. Dagen byder på oplæg og debatter om bl.a. hvordan forbrugerne agerer i købsøjeblikket, hvilken rolle, emballagen spiller og hvordan producenter kan opnå kundeloyalitet samtidigt med øgede miljø- og bæredygtighedskrav
  • Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    andet ›Med lige knap 15 mio. kr. i tilsagn og en gammel, asiatisk fermenteringsteknik vil GUDP-projektet SOLID-PRO give frasorterede grøntsager en ny chance for at blive et eftertragtet og klimavenligt måltid
  • Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    andet ›Den nye formand, som er udpeget af regeringen, bliver medlem af Grønt Erhvervsforum, som på vegne af sektoren leverer input og rådgivning til regeringen om den grønne omstilling. Michael Bayer Thomsen, bestyrelsesformand i Letbek og næstformand i Plastindustrien overtager fra CEO i Danfoss, Kim Fausing
  • Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    andet ›Emirates introducerer i denne måned et nyt tiltag for at håndtere luftfartsselskabets millioner af plastbakker, skåle, emballage til snacks og madvarer m.m. ombord. Fremover vil de mange typer af plastik blive håndteret lokalt og genanvendt til nye skåle, bakker og flasker i stedet for at blive kasseret