Eksploderende mobilbrug truer små virksomheder
Stadig mere webtrafik og e-handel sker fra mobile enheder og presser salget hos mange små virksomheder uden mobilvenlige hjemmesider. Serieiværksættere vil udfylde dette hul på markedet for webdesign
Vi vender i stigende grad computere ryggen, når vi søger information og handler på nettet. Dugfriske tal fra Gemius Ranking viser, at hele 61,7 procent af al trafik på danske hjemmesider kommer fra mobile enheder, hvilket er en stigning på 180 procent over fem år. Samtidig sker 32 procent af al e-handel fra mobile enheder afslører en ny halvårsrapport fra Foreningen for Dansk Internet Handel. Det er næsten en fordobling på blot tre år.
– Udviklingen understreger behovet for, at virksomheder optimerer deres hjemmesider til mobilbrug, hvis ikke de vil miste kunder og salg. Det er kun cirka halvdelen af danske virksomheder, der har hjemmesider med responsivt design – og endnu færre blandt de små og mellemstore virksomheder, forklarer Michael Madsen, indehaver af reklame- og webbureauet Outsource dk.
For at gøre ondt værre har Google for nyligt strammet skruen om hjemmesider uden responsivt design og smider dem langt bag i køen på en søgning. Det kan have stor betydning for en virksomhed, da statistik fra Google viser, at 98 procent af søgerne aldrig kigger videre på side to i en Googlesøgning fra en mobil enhed.
Webdesign vendt på hovedet
Den aarhusianske iværksætter Michael Madsen mener derfor, at markedet for hjemmesideproduktion og -udvikling til små og mellemstore virksomheder er enormt. Sammen med serieiværksætterne Anders Grønborg og Esben Mols Kabell, der er bedst kendt for trykkerivirksomheden LaserTryk.dk, har han etableret virksomheden I2I Web, der skiller sig ud fra konkurrenterne ved at tilbyde hjemmesider til en fast pris frem for abonnementsløsninger.
– Så mange som 80 procent af selvstændige og små virksomheder har i dag dyre abonnementsløsninger på deres websites, og vi har mødt mange, der er trætte af årelange bindinger og skjulte gebyrer. Vi vil vende markedet på hovedet med I2I Web og tilbyde et produkt, der er bygget op fra grunden og specifikt målrettet kunden. Konceptet kan lyde som en selvfølge, men som markedet ser ud, er sådan en forretningsmodel faktisk unik, Der mangler simpelthen et ”LaserTryk.dk” på webmarkedet, forklarer Esben Mols Kabell.
Fuld fart fremad
Den ny virksomhed blev stiftet i maj 2017 og har på fire måneder lavet hjemmesider for over 70 virksomheder fra mange forskellige brancher. I september starter I2I Web op i Norge, og kort efter etablerer virksomheden sig også i Sverige. Cirka halvdelen af opgaverne er redesigns, hvor I2I Web tager udgangspunkt i en eksisterende hjemmeside og giver den nyt, responsivt og mobilvenligt design.
– Selvom virksomheden er ung, har vi allerede seks ansatte og regner med at være dobbelt så mange ved årets udgang. Det skyldes i høj grad, at Anders og Esben hurtigt så værdien af vores produkt. De er dygtige til at entrere på nye markeder og til at trykke på speederen i en virksomhed som vores, forudser Michael Madsen.
-hawin