Grakom er klar til flere konferencer

Grakom er klar til flere konferencer

Konferencer med højt fagligt indhold er en af måderne, som Grakom i fremtiden ønsker at formidle viden til medlemmerne. Første forsøg med en konference om automatisering blev en stor succes

Af Hans Windeløv

Standardisering af trykprocesser, intelligent farvestyring, reduktion af manuelle løft og mulighederne for at effektivisere og forenkle processerne i produktionen udgjorde en del af indholdet i indlæggene på den konference om automatisering, som Grakom afholdt kort før sommerferien.  

Endagskonferencen med indlæg og cases om det afgrænsede fokusområde var en ny måde for Grakom at arrangere events på. Med over 70 deltagere, eksperter og flere udstillere, som bakkede op om arrangementet, var der da også tale om en succes allerede i første hug.   

Direktør i Grakom, Thomas Torp, var da også godt tilfreds med både opbakningen og kvaliteten af eventen. Han ser faktisk konferencen som startskuddet til, at Grakom også fremover kommer til at arrangere lignende events med højt fagligt indhold, som giver deltagerne stof til eftertanke.

Events med nyttig viden
- Konferencen bød på både spændende og interessante indlæg om, hvordan automatisering i forskellige afskygninger hjælper aktørerne i den grafiske industri med at tackle fremtidens udfordringerne. Krav om både hurtigere leveringer, højere kvalitet og konkurrencedygtige priser spiller en større og større rolle på trykkerier og andre aktører i den grafiske industri. Samtidig hører vi i øjeblikket om, at automatisering kan være med til at udvikle og optimere virksomhederne.

Her ville vi gerne stille skarpt på hvilke tiltag, der er på spil, og i det hele taget er relevante i den grafiske industri. Det synes jeg faktisk, vi havde succes med. Indlæggene og eventen som helhed var både relevant og nyttigt for deltagerne og for vore medlemmer blandt dem, siger Thomas Torp.

I medlemmernes interesse
Som han forklarer, har Grakom en vigtig opgave med at varetage sine medlemmers interesser. Og når det handler om at bringe viden til torvs, som kan inspirere medlemmerne til at udvikle deres virksomheder, mener han, at konferencer som den netop afholdte er helt oplagte.

- Vi har jo en god dialog med medlemmerne og er meget interesseret i at høre nærmere om, hvad der optager dem. Her er en af vores missioner at kunne formidle viden, som gør dem klogere og inspirerer dem til at blive bedre til at klare de mange forskelligartede opgaver, der venter forude. Den grafiske industri har de seneste år været præget af en hastig udvikling eksempelvis med henblik på brug af it og digitale løsninger. Derfor er det helt naturligt, at vi tager nogle af de temaer op, som ligger medlemmerne på sinde. De input, man får på konferencerne, giver en masse muligheder for at søge videre på egen hånd og for at netværke med både eksperter og kollegaer. Pointen er, at vi på den måde gør hinanden klogere. Det, mener jeg, er utroligt værdifuldt, siger Thomas Torp.

Grakom satser på, at næste konference bliver afholdt i juni 2019. Planlægningen af tema og det konkrete indhold er dog endnu ikke færdig.

15/10 2018