Ny yoghurtkarton kan reducere madspild

Ny yoghurtkarton kan reducere madspild

I de kommende uger lancerer Arla en ny yoghurtkarton, der hjælper med at mindske madspild, fylder mindre i affaldsposen og giver forbrugerne mere yoghurt for pengene

FØDEVARER De fleste kender problemet med at få det sidste ketchup ud af flasken, det sidste mayonaise ud af bøtten og det sidste yoghurt ud af kartonen. Faktisk sidder der i en gennemsnitlig yoghurtkarton hele ni procent yoghurt tilbage, når kartonen ryger i skraldespanden. Men nu sender Arla en ny yoghurtkarton i dagligvarehandlen, som giver forbrugerne bedre muligheder for at få det sidste yoghurt ud.

”Vi ved, at mange forbrugere er optaget af, at det kan være kompliceret at få al yoghurten ud af kartonerne, og det er da også ærgerligt for Arla som producent at vide, at produktet er svært at få ud af emballagen. Vi har været opmærksomme på problematikken i årevis og arbejdet på at finde en løsning,” siger Jakob Knudsen, der er marketingdirektør i Arla Danmark.

Den nye karton fungerer på den måde, at forbrugeren med et tommelfingertryk og et træk øverst på kartonen kan adskille kartonens øverste del med skruelåget fra resten af kartonen. Herefter kan kartonen trykkes flad, hvorved yoghurten presses ud, ligesom yoghurt, der måtte sidde fast i skruelåget, kan skrabes ud med en ske.

”Den nye karton har tre fordele for forbrugerne. Dels mindsker den madspild, dels får forbrugerne mere yoghurt for pengene, og dels fylder emballagen mindre i skraldespanden, når den er foldet sammen,” siger Jakob Knudsen.

Hver dansker smider årligt mellem 60 og 65 kg mad væk, og adskillige undersøgelser viser, at emballage bærer en del af skylden. Det fortæller Selina Juul, der er stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad:

"Ifølge en række forbrugerundersøgelser kan emballage være skyld i, at op til 25% af indholdet går til spilde. Det er simpelthen for svært at få resterne ud. Det usynlige madspild i fødevareemballagen skal bekæmpes, og forbrugerne har brug for hjælp fra producenterne. Så vi hilser den nye yoghurtkarton velkommen og  håber, at der vil komme flere lignende emballagetiltag i fremtiden," siger hun.

En god emballage skal kunne beskytte indholdet, være funktionel både ved åbning, brug og tømning, og ikke fylde for meget, når den smides ud.

”Forbrugertests viser, at 88 procent af danske og svenske yoghurtforbrugere er meget interesserede i at afprøve alternative metoder til at tømme kartonerne. Men vi ved ikke med sikkerhed, om forbrugerne vil benytte sig af den nye funktion i dagligdagen, og om den fungerer i en travl morgensituation. Så vi glæder os til at få forbrugernes tilbagemeldinger i de kommende måneder,” siger Jakob Knudsen og henviser til Arlas facebook side og til Arla Forum.

Den nye karton bliver indledningsvis indført på tre Arla Cultura varianter fra medio december.

Fakta om madspild Hver dansker smider årligt mellem 60 og 65 kg mad væk. 125 kg hvis madaffaldet tælles med. Mad som kunne have været spist, men som i stedet straks ender i skraldespanden eller havner i glemsel i køleskabet og derefter bliver smidt ud. Det er en dårlig forretning for den enkelte husholdning, men også for samfundsøkonomien og for miljøet.

Mindre madspild er et konkret punkt i Arlas miljøstrategi 2020. Målet er at hjælpe forbrugerne med at reducere spild af mejeriprodukter med 50%. Arla har også underskrevet Miljøministeriets charter om mindre madspild.

Læs mere om Arlas madspildspolitik og få gode ideer til, hvordan man reducerer madspild på www.arla.dk/madspild.

-jk

Foto: Cultura bliver den første karton fra Arla med seperable top - der kommer instruktioner til forbrugerne på toppen.

21/11 2012
  • Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    emballage ›MediKraft SealBase er navnet på emballageproducentens nye produkt, der er et alternativ til latexbaserede produkter og designet til at imødekomme de voksende krav til industrien
  • Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    emballage ›Hanne Normann Andersen er ansat som Key Account Manager hos leverandøren af udstyr og emballageløsninger til den nordiske fødevareindustri
  • STOK Emballage overtager BEWI Food

    STOK Emballage overtager BEWI Food

    emballage ›STOK har indgået bindende aftale om at udskille BEWIs handelsaktiviteter inden for emballage for at skabe en samlet, førende nordeuropæisk virksomhed inden for emballageløsninger
  • Print4All 2025 sætter fokus på bølgepap

    Print4All 2025 sætter fokus på bølgepap

    emballage ›Bølgepapsektoren oplever konstant vækst i disse år, også i Italien hvor messen i Milano i maj til næste år med Corrugated Experience vil fremhæve udviklingen og potentialerne i materialet, der spiller en væsentlig rolle for fremtidens primære og sekunder emballage
  • Is-emballage vinder international anerkendelse

    Is-emballage vinder international anerkendelse

    emballage ›Den norske isproducent Diplom-Is har med en emballage fra Berry Superfos vundet International Ice Cream Consortiums (IlCC) pris for bedste emballageløsning - ikke mindst for brugen af den nye farve non-carbon black
  • Innovationspris til emballage af grafen-forstærket plast

    Innovationspris til emballage af grafen-forstærket plast

    emballage ›Nanoteknologivirksomheden Gerdau Graphene har modtaget en Platinum Packaging Innovation Award for sin Poly-G. Emballagen har vist sig at være stærkere og have større ydeevne, lavere omkostninger og mindre CO2-aftryk end tilsvarende med traditionel PE og PP materiale
  • 60-års jubilæumsmesse oversteg forventningerne

    60-års jubilæumsmesse oversteg forventningerne

    emballage ›Den netop afholdte emballagemesse Scanpack er stærkere end nogensinde, lyder det fra flere af udstillerne. Messen tiltrak både flere besøgende og udstillere end sidste gang
  • ERP: 34.000 danske virksomheder risikerer bøder

    ERP: 34.000 danske virksomheder risikerer bøder

    emballage ›Fristen for at registere virksomheder hos Dansk Producent Ansvar som følge af det producent udvidede ansvar for emballage er overskredet. Alligevel har kun knap 17% ud af 41.000 virksomheder gjort det, og risikerer nu bøder. Men de kan nemt undgås, mener European Recycling Platform