
Har emballage i DNA’et
Specialisten indenfor farmaceutisk kartonnage August Faller tilbyder højtforædlet tryk, synlighed og sikring af overholdelse af nyeste myndighedskrav – et udviklingsforløb er i gang i Hvidovre
FARMACEUTISK EMBALLAGE Da emballageproducenten A.C. Schmidt placeret på Stamholmen i Hvidovre midt i 2012 blev til August Faller A/S med koncernhovedkvarter i Waldkirch, Sydtyskland nær Freiburg, så skete der noget: Fra at have produceret kartonnage til både medicinal- og levnedsmiddelindustrien skiftede man fokus til udelukkende at servicere medicinal- og helsekostindustrien. Et udviklingsforløb blev sat i gang og processen fortsætter stadig.Skiftet var betinget af August Fallers specialisering indenfor kartonnage, indlægsseddler og selvklæbende etiketter til medicinalindustrien. Og to år efter kom den nuværende administrerende direktør, Christian Haurum Holmskov til fabrikken i Hvidovre for at øge specialiseringen og målrette indsatsen mod det nordiske marked for emballage til medicin og helsekost.
Indbygget træghed
- I en konservativ medicinalbranche, hvor produktudvikling af ny medicin typisk tager 8-10 år og myndighedernes dokumentationskrav til emballage er strenge, så vælger man sine leverandører med omhu og skifter dem kun sjældent ud, fortæller Christian Holmskov. – Og når den grafiske industri samtidig er konservativ og bundet op på langvarige investeringer i trykteknisk knowhow og udstyr, så har vi i August Faller valgt at dygtiggøre og specialisere os indenfor produktion af medicinsk emballage, siger den administerende direktør, der glæder sig over sit snarlige et års jubilæum i virksomheden.
Christian Holmskov har godt 20 års erfaring fra den farmaceutiske industri, bl.a. Novo Nordisk, Astra Zeneca og MSD, og har senest arbejdet som salgsdirektør for Promens Medical Packaging i Langeskov på Fyn,som er specialiseret i produktion af primær emballage så som i.v. beholdere og hætteglas i sprøjtestøbt PE eller PP. Så Christian Holmskovs kendskab til farmaceutisk emballage er hentet inde fra selve industrien, hvilket kommer ham til gavn, når kunderne skal have hjælp til særligt krævende emballageløsninger.
Relevant farmaceutisk viden
Foruden produktionsfaciliteter i Tyskland af kartonnage, indlægsseddler og selvklæbende etiketter, så har August Faller sidste år etableret en kartonnageproduktion i Lodz, Polen. Så sammen med erhvervelsen af A.C. Schmidt for tre år siden så følger koncernen en klar vækststrategi på det nord- og østeuropæiske marked.
Senest er der ansat en svensk account manager, Robert Lemgård, til det svenske, norske, finske og islandske marked. Robert har en baggrund fra farmaceutisk logistik: - For det er blevet mere væsentligt for os at rekruttere kommende medarbejdere med relevant farmaceutisk viden, så vi kan blive ved med at servicere kunderne med en høj faglig tilgang til den rette emballageløsning, siger Christian Holmskov.
- Det er ekstremt vigtigt at kunne sparre med de mindre og mellemstore farmaceutiske producenter, som måske ikke alle selv har den fornødne ekspertise til at gennemskue myndighedskrav om dokumentation som de store producenter selv har in-house. Her kan vi rådgive om fx serialisation, braille-skrift eller andre særlige krav og sammen med kunden vælge den rette løsning på en emballageopgave, siger Christian Holmskov.
- Vi kan også tilbyde kunden at optimere hans pakkelinier ved fx at vælge en kartonkvalitet med en anden gramvægt eller bestrygning, som kan få pakkemaskinen til at køre mere optimalt, lover Christian Holmskov.
Skaber eyecatching look
- Det er i dag utroligt vigtigt med det rette eyecatching look af en emballage indenfor fx OTC-området, siger Christian Holmskov. – På selvvalgshylderne på apoteket, i helsekostbutikken eller i Matas er kunderne afhængige af emballagens highend finish for på afstand at kunne afgøre kvaliteten af produktet.
- Vi har her i Hvidovre særlige tryktekniske kompetencer omkring metaliseret tryk og hotfoil, som vi faktisk også supporterer vores tyske og polske søstervirksomheder med, forklarer Christian Holmskov. – Det at kunne køre en ordentlig hotfoil er jo et spørgsmål om at kunne mestre håndværket, som kræver mange års erfaring. Der er vi så heldige at have en af Danmarks bedste trykkere ansat. Han har været i branchen i mange år og er pt. i gang med at oplære yderligere to kolleger i den ædle kunst at hot foile, fortæller Christian Holmskov.
Inde i vores DNA
- Fabrikken i Hvidovre bliver jævnligt auditeret og de sidste 1-2 år er der gennemført et større LEAN-projekt som har resulteret i væsentlige forbedringer i det daglige materialeflow på fabriksgulvet, forklarer Christian Holmskov, der viser rundt på fabrikken og bl.a. standser foran den spritnye CTP maskine.
- Vi vil gerne være seriøse i vores forretning og det er vores klare vision at trænge dybere ind i det nordiske marked for farmaceutisk emballage ved at tilbyde den bedste kendskab til produktion af farmaceutisk emballage til vores kunder. Hvis man vil have en plads i markedet om fem år, så må man vælge sin niche med omhu – det skal simpelthen ligge helt inde i vores DNA at ville producere de mest optimale og bedste emballager, slutter Christian Holmskov.
Med en omsætning på 120,3 mio euro, har August Faller KG koncernen presset en vækst på 3,5 % ud af markedet og er derfor, ifølge sin egen vurdering, over industrigennemsnittet på markederne i Tyskland, Østrig og Schweiz for 2014.
-jk