
Vi e-handler globalt som aldrig før
Andelen af danske forbrugere, som har handlet på udenlandske webshops, er det seneste halvår steget til 82 procent – det højeste niveau nogensinde. Samtidig er vi mindre betænkelige ved internationale transaktioner end tidligere
Danske forbrugere handler stadigt mere på nettet i udlandet, og er samtidig de mest tillidsfulde onlineforbrugere i Europa, viser PostNords nyeste E-barometer for efteråret 2025, der gør status på danskernes online shoppeadfærd.
Det seneste halve år er andelen af danske forbrugere, der har handlet på udenlandske webshops, steget fra 77 til 82 procent – det højeste niveau nogensinde.
Rapporten viser også, at andelen af danskere, der bekymrer sig for, at deres kortoplysningerne bliver delt, er faldet fra 13 procent sidste år til nu kun 8 procent.
– Vi kan konstatere, at danskerne er blevet rutinerede e-handlere, som ved, hvad de skal lede efter, og som i stigende grad søger uden for landets grænser for både sortiment og pris. Og så er vi samtidig blevet mere tillidsfulde og betragter i dag en sikker betalingsproces som en selvfølge, siger Isabella Beck Jørgensen, pressechef i PostNord Danmark.
Lavere priser lokker danskerne til udlandet
Kina, Tyskland og Sverige er de tre storfavoritter, når danskerne klikker varer hjem fra udlandet. Og det er særligt de laver priser, der lokker.
Over halvdelen af forbrugernegår til de udenlandske webshops på grund af lavere priser. Og for en tredjedel af danskerne skyldes det, at de mener, der er et bredere udvalg uden for Danmark.
– Danskerne er generelt meget prisbevidste. Og i dag påvirkes mange også af trends, influencere og sociale medier, ligesom målrettet markedsføring peger mange i retningen af de gode tilbud. Det ser vi på tværs af alle aldersgrupper, hvor e-handel er blevet en integreret del af hverdagen, siger Isabella Beck Jørgensen.
-lipe