Vi e-handler globalt som aldrig før

Vi e-handler globalt som aldrig før

Andelen af danske forbrugere, som har handlet på udenlandske webshops, er det seneste halvår steget til 82 procent – det højeste niveau nogensinde. Samtidig er vi mindre betænkelige ved internationale transaktioner end tidligere

Danske forbrugere handler stadigt mere på nettet i udlandet, og er samtidig de mest tillidsfulde onlineforbrugere i Europa, viser PostNords nyeste E-barometer for efteråret 2025, der gør status på danskernes online shoppeadfærd.

Det seneste halve år er andelen af danske forbrugere, der har handlet på udenlandske webshops, steget fra 77 til 82 procent – det højeste niveau nogensinde.

Rapporten viser også, at andelen af danskere, der bekymrer sig for, at deres kortoplysningerne bliver delt, er faldet fra 13 procent sidste år til nu kun 8 procent.

– Vi kan konstatere, at danskerne er blevet rutinerede e-handlere, som ved, hvad de skal lede efter, og som i stigende grad søger uden for landets grænser for både sortiment og pris. Og så er vi samtidig blevet mere tillidsfulde og betragter i dag en sikker betalingsproces som en selvfølge, siger Isabella Beck Jørgensen, pressechef i PostNord Danmark.

Lavere priser lokker danskerne til udlandet
Kina, Tyskland og Sverige er de tre storfavoritter, når danskerne klikker varer hjem fra udlandet. Og det er særligt de laver priser, der lokker.

Over halvdelen af forbrugernegår til de udenlandske webshops på grund af lavere priser. Og for en tredjedel af danskerne skyldes det, at de mener, der er et bredere udvalg uden for Danmark.

– Danskerne er generelt meget prisbevidste. Og i dag påvirkes mange også af trends, influencere og sociale medier, ligesom målrettet markedsføring peger mange i retningen af de gode tilbud. Det ser vi på tværs af alle aldersgrupper, hvor e-handel er blevet en integreret del af hverdagen, siger Isabella Beck Jørgensen.

-lipe

13/11 2025
  • Plastbarrieren er overvundet

    Plastbarrieren er overvundet

    emballage ›Xamplas "Morro Coating" er det første plastfri barrieremateriale fremstillet af planter, som bliver introduceret i Japan og i andre asiatiske lande
  • Millioner til cirkulære SMV-løsninger

    Millioner til cirkulære SMV-løsninger

    emballage ›Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse investerer over 92 mio. kr. i cirkulære løsninger i små og mellemstore virksomheder, så de kan øge konkurrenceevnen ved at udnytte deres ressourcer endnu mere effektivt
  • Pomfritter gik helt i sort

    Pomfritter gik helt i sort

    emballage ›Black Friday gav ny omsætningsrekord i Dagrofa Foodservices butikker, hvor bl.a. pommes frites var et stort hit
  • Pantlastbiler på el

    Pantlastbiler på el

    emballage ›Dansk Retursystem udvider brugen af el-lastbiler til indsamling af pantede flasker og dåser. Det kræver udbygning af ladeinfrastrukturen. OK er på vej med flere ladestandere
  • Hent din pakke nu

    Hent din pakke nu

    emballage ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast