'Ofte god efter'

'Ofte god efter'

En række fødevareproducenter vil nu tilføje mærkningen 'bedst før' med ordlyden ' ofte god efter'. Den nye mærkning skal være med til at modvirke madspild

Mærkningen vil kunne ses i løbet af i år på emballager med bl.a. øl, mælk og chokolade.

Ordlyden 'Ofte god efter' skal  tydeligt signalere, at produktet ikke behøver at blive kasseret, blot fordi sidste salgsdato er overskredet.

Betydningen af de forskellige mærkninger er:

'Sidste anvendelsesdato' betyder, at du kan blive alvorligt syg af at spise varen, hvis datoen er overskredet.Varer med dette mærke skal derfor altid smides ud efter mærkningsdatoen.

'Mindst holdbar til' eller 'bedst før' er kun en vejledende datomærkning, og hvis varen dufter og smager fint, kan den sagtens spises. De varer, der er mærket med 'mindst holdbar til' eller 'bedst før' bliver smags-, syns- og lugtmæssigt for gamle, før de eventuelt udgør en sundhedsrisiko.

Derfor vil man kassere dem på deres kvalitet, før de kan gøre dig syg. Varerne i denne kategori er blandt andet mælkeprodukter, marmelade, juice, konserves og melprodukter.'

'Mindst holdbar til' er ved at blive udfaset til fordel for 'bedst før'. Det skyldes, at mange misforstår 'bedst før'-mærkningen.

Det gælder for alle datomærkninger, at datoen kun gælder så længe, at madvaren er uåbnet og er opbevaret korrekt. Efter åbning ændres madens holdbarhed og afhænger herefter af opbevaringsmåden.

Nogle fødevarer er vurderet til slet ikke at blive for gamle. De har derfor ingen datomærkning. Det gælder tyggegummi, eddike, salt, sukker og drikkevarer med en alkoholprocent over ti procent.

Frisk frugt og grønt er heller ikke datomærket. Det skyldes, at det er næsten umuligt at vurdere, hvor længe for eksempel en fersken holder sig, da det afhænger meget af opbevaring.

-lipe

26/2 2019
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika