Nestlé: mere papir og genbrugsplast

Nestlé: mere papir og genbrugsplast

Med bl.. Nesquick i papiremballage og genanvendelse af kaffekapsler tager fødevarekoncernen nu store skridt mod egne mål om at gøre al sin emballage genanvendelig inden 2025

Nestlé sætter nu trumf på kampen mod plastaffald, herunder ikke mindst mængderne af plast i verdenshavene, ved at sætte en række nye, konkrete handlinger i søen. Det sker for at opfylde Nestlés næsten ét år gamle, offentlige forpligtelse til at gøre 100 pct. af Nestlé-emballagen genanvendelig inden 2025 med særligt fokus på at undgå plastaffald.

En af de konkrete handlinger sker allerede i de første måneder af 2019, hvor det ikoniske produkt, Nesquik, vil blive lanceret i papiremballage i mange lande. Og fra og med februar 2019 begynder Nestlé at fjerne alle plastsugerør fra sine produkter ved hjælp af alternative materialer som papir eller andre innovative designs for at reducere affald.

I Danmark har NESCAFÉ Dolce Gusto netop indgået et partnerskab med genbrugseksperter TerraCycle, som sammen har igangsat et genbrugsprogram for NESCAFÉ Dolce Gusto-kaffekapsler af plast. For første gang er det nu muligt i hele Danmark gratis at få sine NESCAFÉ Dolce Gusto-kapsler sendt til genanvendelse.

Nestlés globale topchef, Mark Schneider, siger i forbindelse med offentliggørelsen af de nye, globale tiltag:

- Vores brede vision og handlingsplan skitserer vores engagement og specifikke tilgang til at løse problemet med plastemballageaffaldet. Mens vi er forpligtet til at forfølge genbrugsmuligheder, hvor det er muligt, ved vi, at 100 pct. genanvendelighed ikke er nok til at klare plastaffaldskrisen. Vi er simpelthen nødt til at skubbe grænserne og gøre mere. Vi er fast besluttede på at se på alle muligheder for at løse denne komplekse udfordring og inkludere flere løsninger, der kan have indflydelse nu. Vi tror på værdien af genbrugelige, papirbaserede materialer og biologisk nedbrydelige polymerer, især hvor der ikke findes genbrugsinfrastruktur. Kollektiv handling er afgørende. Derfor er vi også engagerede sammen med forbrugere, forretningspartnere og vores Nestlé-kolleger, der alle skal bidrage.

Mark Schneider tilføjer:

- Man kan regne med os som førende inden for dette område.

Når man skal tackle det komplekse problem, som plastforurening er, kræver det en holistisk opfattelse og en velorganiseret indsats. For at realisere dette mål er der behov for specifikke handlinger. Derfor publicerer Nestlé håndgribelige og nye skridt fro at være pionerer inden for alternative materialer, for at danne en affaldsfri fremtid og for decideret at drive en adfærdsændring.

I Norden er der f.eks påbegyndt et stort emballageprojekt i Nestlé:

- Vi fokuserer på at sikre, at vores lokalt producerede produkter lever op til de forpligtelser, vi har gjort globalt på emballage: Reducere mængden af ikke genanvendeligt-materiale og så ikke mindst genbrug. Vi har kortlagt vores nordiske fabrikker i Rønnede på Sjælland (OSCAR-fabrikken), ZOÉGAs-kaffefabrikken i Helsingborg og de finske produktionsenheder i Turku og Juuka. I hovedparten af vores lokale portefølje bruger vi allerede 100 pct. genbrug og bruger genbrugsmateriale, hvor det er muligt. Derudover er nogle nye projekter blevet identificeret og vil blive rullet ud i 2019 og fremefter. Dette initiativ har helt klart høj fokus på tværs af værdikæden, siger Cathrine Suter Ossborn, nordisk kommunikationsdirektør i Nestlé.

Banebrydende alternative materialer
I december 2018 annoncerede Nestlé oprettelsen af Institute of Packaging Sciences for at evaluere og udvikle forskellige bæredygtige emballagematerialer og samarbejde med industrielle partnere for at udvikle nye emballeringsmaterialer og -løsninger.

Mellem 2020 og 2025 vil Nestlé udfase al plastik, der ikke kan genbruges eller er svært at genbruge til alle sine produkter verden over. På den måde arbejder Nestlé hen imod alternative emballagematerialer på tværs af sin globale produktportefølje og etablerer partnerskaber med avancerede emballagespecialister. Her er nogle af tiltagene, som verdens største fødevareproducent, Nestlé, nu går i gang med:

Nestlé vil bruge papiremballage til Yes!-snackbar i anden halvdel af 2019. Smarties vil begynde at udrulle plastfri emballage i 2019, og Milo vil introducere papirbaserede poser i 2020.

-lipe

21/1 2019