Top-cover sparer 920.000 kilo plastik om året

Top-cover sparer 920.000 kilo plastik om året

JYSK stopper med at rulle plastfolie om toppen på de paller, der sendes ud til butikkerne. I stedet skal der bruges genanvendelige covers, som butikkerne har mulighed for at benytte sig af ved behov

Ændringen kommer til at spare JYSK 920.000 kilo plastik om året, ligesom man fremover også kommer til at spare et tocifret millionbeløb årligt.

-Det er et skridt mod en mere bæredygtig drift. Hidtil har vi rullet plastik på toppen af alle pallerne, men i takt med at vi har optimeret, er det ikke længere en nødvendighed, fortæller Michael Olesen, Retail Operational Manager i JYSK.

Topplastikkens primære funktion har været at skærme varerne mod vind og vejr, i tilfælde hvor det ikke har været muligt at rykke dem direkte ind på butikkens lager.

Det er dog efterhånden en sjældenhed, og derfor har en arbejdsgruppe set nærmere på en bedre løsning. Det blev de genanvendelige covers.

-Vi samlede vores retailere fra mange forskellige lande for at komme på en bedre løsning, der samtidig gjorde det så nemt som muligt for de ansatte i butikkerne. Vi har hørt fra flere butikker, som ved første forsøg har givet udtryk for, at det godt nok er nemt, så det er vi selvfølgelig godt tilfreds med, fortæller Michael Olesen.

Foruden besparelsen på plastik sparer det også tid og kræfter på distributionscentrene, at de nu ikke længere skal vikle topplastfolie om pallerne.

-På den måde aflaster vi også vores kolleger på lageret, og det skaber værdi i forhold til arbejdsmiljøet, siger Michael Olesen.

-lipe

29/4 2024
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser