Uenighed om plastudspil fra EU

Uenighed om plastudspil fra EU

Mere genbrug, mere genanvendt plast, obligatoriske pantsystemer og krav om mærkning med de samme piktogrammer til affaldssortering i hele Europa. Det er ifølge Dansk Affaldsforening de væsentligste punkter i et foreløbigt udspil om fremtidens emballager i EU. Foreningen hilser det velkomment, mens bl.a. grønne organisationer kritiserer det for slet ikke at være seriøst nok

Af Lisbeth Petersen

EU-kommisionen har længe arbejdet med en emballageforordning, der få alle medlemslandene til at gå en grønnere vej i deres emballageforbrug og -produktion.


De seneste udspil, som er lækket til bl.a. Dansk Affaldsforening, har følgende hovedpunkter:

  • Mængderne af emballageaffald skal reduceres med 5 % inden 2030, 10% inden 2035 og 15% inden 2045.
  • Krav om at en stigende procentdel af emballager til take-away, flasker til drikkevarer samt emballage til internethandel skal være genbrugsegnede og genpåfyldelige – og altså ikke kun genanvendelige – frem mod 2030 og 2040.

    Krav om at plastemballager skal laves af genanvendte materialer i 2030:

  • 30 % for kontaktfølsom plastemballage af PET (10 % for emballager, der ikke er af PET)
  • 30 % for drikkevareflasker i plast til engangsbrug
  • 35 % for al anden plastemballage
  • Senest i 2030 skal emballager være designet til genanvendelse
  • Der skal være obligatoriske pant-systemer i hele EU til plastflasker og dåser.
  • Krav om, at emballager og affaldsbeholdere skal mærkes med ens piktogrammer til affaldssortering.
  • I en pressemeddelelse roser foreningen EU for, endelig at tage fat på at regulere emballager fremfor affald ved at gøre emballagerne mere bæredygtige.

- Det er første gang, der for alvor kommer regulering, der skal gøre emballagerne cirkulære og reducere mængden af dem. Tidligere har emballagedirektivets afsnit om cirkulære økonomi primært handlet om at sætte mål for, hvor meget emballageaffald, der indsamles, hedder det i pressemeddelelsen, og specialkonsulent, Nana Winkler udtaler:

-Vi kan indsamle nok så meget emballageaffald, som borgerne har sorteret – hvis ikke f.eks. supermarkederne og producenter har lyst til at bruge det i nye emballager eller omstille sig fra engangs- til flergangsemballager, så får vi aldrig cirkulær økonomi, siger Nana Winkler, specialkonsulent i Dansk Affaldsforening.

Kommisionen er blevet presset af industrien
Men ikke alle er begejstrede for udspillet.

Organisationerne Plastic Change, Danmarks Naturfredningsforening og Rådet for Grøn Omstilling mener, at Kommissionen i forhold til tidligere forhandlinger er blevet presset hårdt af industrierne på emballageområdet til at sænke ambitionerne på især begrænsningen af engangsemballage.

-Den måde, vi bruger engangsemballager på i dag, er fuldstændig uholdbar. Det er positivt, at EU Kommissionen nu vil skubbe på udviklingen ved at fastsætte mål for, hvor meget takeaway- og transportemballage der skal kunne genbruges, men det er drønærgerligt, at de bukker under for industriens pres og sænker ambitionsniveauet på de konkrete mål. Derudover bør man have fokus på flere sektorer, end der er lagt op til, siger Malene Høj Mortensen, Public Affairs rådgiver i Plastic Change, som også vil have øget fokus på emballage til bl.a. husholdnings- og hygiejneprodukter.

Store krav til samarbejde
Brancheorganisationen Plastindustrien hilser det foreløbige udspil velkomment, men miljøpolitisk chef, Christina Busk påpeger, at der dog ikke er nogen simpel vej til målet om mere genanvendt plast, og at det kræver en stærk indsats og et stort samarbejde i samtlige led i den cirkulære kæde: fra design til køb af grønne emballager, indsamling hos forbrugerne, til sorteringsanlæg og genanvendelsesvirksomhederne.

Der er ikke plads til, at ét led i kæden ikke gør sig umage. Det bliver nødvendigt med cirkulære samarbejder og ikke mindst store investeringer, fastslår miljøpolitisk chef Christina Busk.

Allerede en mangelvare
Dansk Industri påpeger en anden problematik ved EU-Kommisionens ambition om, at flere emballager skal fremstilles af genanvendt plast; nemlig at det allerede er en mangelvare.

 Karin Klitgaard, miljøpolitisk chef i Dansk Industri.

- Der er rigtig mange virksomheder, der er med på den grønne bølge, og som meget gerne vil bruge flere genanvendte materialer i deres produktion. Desværre er vi i den meget uheldige situation, at der simpelthen ikke er nok genanvendt plast på markedet. Derfor kan det blive utroligt svært for de mange virksomheder, at leve op til EU's nye krav, siger Karin Klitgaard, miljøpolitisk chef i Dansk Industri.

1/12 2022
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion