Svenskerne har kåret Årets Madbluf 2022

Svenskerne har kåret Årets Madbluf 2022

En vanilleis, som på emballagens forside reklamerer med 'ny opskrift med lavere klimaaftryk', men undlader information om, at der ikke længere er mælkeprodukter i isen, har opnået den tvivlsomme ære, at vinde titlen som det største blufnummer på fødevareområdet i Sverige. Det er forbrugerforeningen Äkta vara - Ægte varer - som for 8. gang har holdt afstemning om prisen

Af Lisbeth Petersen

'Kan indeholde mælk', står der på ingredienslisten på bagsiden af isproduktet GB Big pack.
Og netop dette komiske faktum har efter al sandsynlighed været med til at sikre vanilleisen sejren som Årets Madbluf i Sverige.

Produktet var det, der modtog flest nomineringer, og det sikrede sig også næsten halvdelen af de ialt 18.647 stemmer i forbrugerforeningen Äkta varas afstemning.

-Det er åbenbart et produkt, der påvirker mange mennesker, siger foreningens forretningschef Björn Bernhardson.

Om motiveringen til førstepladsen forklarer han:

-GB har ændret opskriften på sine klassiske Big packs til en med et lavere klimaaftryk. Samtidig har de fjernet alle mælkeprodukter, som mange ville forvente, at en is som denne indeholder. At det er tilfældet, fremgår kun, hvis man undersøger bagsiden. Mælkeprodukterne er skiftet ud med blandt andet vand og ærteprotein.

Forsvundne tyttebær og æbler med falsk identitet
I konkurrencen om anti-prisen var der udvalgt fem finalister ud af i alt 304 nomineringer.

De øvrige fire, som måtte se sig slået i finalen, er:

Nyckelbryggeriernes 'Cider med smag af tyttebær', som dog ikke indeholder tyttebær men derimod 'naturlige aromaer', ligesom de få æbler, der er anvendt i ciderproduktet, ikke - som anført - kommer fra Norrbotten men derimod fra andre dele af Sverige og fra Danmark.

 

'Havre til at piske' fra Fazer. Produktet indeholder kun én procent havreekstrakt. Hovedparten består af vand og hærdet kokos- og rapsolie, hvor den nyttige del af fedtet ifølge dommerjuryen er forsvundet.

 

Arla: Osteprotein
Keso protein, der 'passer til en aktiv livsstil', står der på producenten Arlas hjemmeside. Det formodes at hentyde til, at folk som træner, vil have særligt godt af netop dette proteinprodukt. Proteinindholdet er dog ikke meget at prale af, da det kun er en procent mere end i Arlas almindelige Keso; nemlig 15 i stedet for 14 procent.

Skånemejerier: Bravo Rød orange.
Her refererer både navn og illustration til, at der er tale om juice af blodappelsin. Men den overvejende ingrediens er æbler, og af det appelsinsaft, der er i produktet, kommer det meste fra almindelig appelsin. Til gengæld er der tilsat rød bærsaft.

Anti-prisning har en effekt
Uddelingen af Årets madbluf startede i 2015 med inspiration fra den tyske og hollandske forbrugerorganisation Foodwatch.
Alle svenske forbrugere kan gennem hele året nominere produkter, som de mener, fusker med fakta, og konkurrencen har en effekt, fortæller Björn Bernhardson:

 Björn Bernhardson, forretningschef, Äkta vara

-Mange producenter, som har 'vundet' eller været finalister til Årets Madbluf, har ændret deres produkt som følge af anti-prisen. I de sidste fire år har der været i alt 21 finalister. Heraf er 11, godt halvdelen, blevet ændret til at blive mindre svigefulde.
Mange producenter lytter åbenlyst og skifter navne, ændrer design og laver endda opskrifterne om, siger han.

Blandt dette års finalister har Skånemejerier og Bravo, siden nomineringen blev offentliggjort, kontaktet Äkta vara og fortalt, at designet på juicen vil blive ændret. Andre finalister har sagt, at de nu vil gennemgå deres produkter.

 

27/1 2023
  • Lurpak, Lillebror og islandsk skyr på podiet

    Lurpak, Lillebror og islandsk skyr på podiet

    emballage ›Det blev to danske og et islandsk produkt, der løb med sejren i mejeridysten ved dette års International Food Contest (IFC) i MCH Messecenter Herning
  • Stik mig en StackMate

    Stik mig en StackMate

    emballage ›Ny robotpalleteringsløsning fra Techvia gør automatisering enkel og nemt tilgængelig for danske virksomheder
  • Telefonemballage vinder ScanStar

    Telefonemballage vinder ScanStar

    emballage ›Rajapack har fremstillet en 100 procent papirbaseret emballage til indpakning og forsendelse af smartphones
  • Madras-indpakning hædres i Nürnberg

    Madras-indpakning hædres i Nürnberg

    emballage ›Mondis papirbaserede CompressWrap har erstattet møbelproducenten Ekornes' brug af plastik til emballering. Nu modtager løsningen German Packaging Award 2025 i kategorien Bæredygtighed
  • Billerud iværksætter stor spareplan

    Billerud iværksætter stor spareplan

    emballage ›Den svenske papir- og emballageproducent skal - som følge af et svækket, europæisk marked - skære 800 millioner svenske kroner i årsbugetterne. Det betyder bl.a. afsked med op til 650 medarbejdere
  • Letvægter, der klarer høje påfyldningshastigheder

    Letvægter, der klarer høje påfyldningshastigheder

    emballage ›KHS Group lancerer ny PET-flaske til drikkevand uden brus. Flasken kombinerer kvalitetsdesign med minimalt materialeforbrug og er udviklet til kravene i travle produktionslinjer
  • Dansk virksomhed slap igennem nåleøjet

    Dansk virksomhed slap igennem nåleøjet

    emballage ›Dana Lim har som den første samarbejdspartner været med til at gennemføre et relativt nyt uddannelsesforløb hos Henkel
  • Drikkekartoner bliver til transportkasser

    Drikkekartoner bliver til transportkasser

    emballage ›Tetrapak og Recoma, som producerer cirkulære byggeplader af genanvendte drikkekartoner og industriaffald, udvider samarbejdet med projekt, som skal erstatte traditionelle trækasser til transport