Svenskerne har kåret Årets Madbluf 2022

Svenskerne har kåret Årets Madbluf 2022

En vanilleis, som på emballagens forside reklamerer med 'ny opskrift med lavere klimaaftryk', men undlader information om, at der ikke længere er mælkeprodukter i isen, har opnået den tvivlsomme ære, at vinde titlen som det største blufnummer på fødevareområdet i Sverige. Det er forbrugerforeningen Äkta vara - Ægte varer - som for 8. gang har holdt afstemning om prisen

Af Lisbeth Petersen

'Kan indeholde mælk', står der på ingredienslisten på bagsiden af isproduktet GB Big pack.
Og netop dette komiske faktum har efter al sandsynlighed været med til at sikre vanilleisen sejren som Årets Madbluf i Sverige.

Produktet var det, der modtog flest nomineringer, og det sikrede sig også næsten halvdelen af de ialt 18.647 stemmer i forbrugerforeningen Äkta varas afstemning.

-Det er åbenbart et produkt, der påvirker mange mennesker, siger foreningens forretningschef Björn Bernhardson.

Om motiveringen til førstepladsen forklarer han:

-GB har ændret opskriften på sine klassiske Big packs til en med et lavere klimaaftryk. Samtidig har de fjernet alle mælkeprodukter, som mange ville forvente, at en is som denne indeholder. At det er tilfældet, fremgår kun, hvis man undersøger bagsiden. Mælkeprodukterne er skiftet ud med blandt andet vand og ærteprotein.

Forsvundne tyttebær og æbler med falsk identitet
I konkurrencen om anti-prisen var der udvalgt fem finalister ud af i alt 304 nomineringer.

De øvrige fire, som måtte se sig slået i finalen, er:

Nyckelbryggeriernes 'Cider med smag af tyttebær', som dog ikke indeholder tyttebær men derimod 'naturlige aromaer', ligesom de få æbler, der er anvendt i ciderproduktet, ikke - som anført - kommer fra Norrbotten men derimod fra andre dele af Sverige og fra Danmark.

 

'Havre til at piske' fra Fazer. Produktet indeholder kun én procent havreekstrakt. Hovedparten består af vand og hærdet kokos- og rapsolie, hvor den nyttige del af fedtet ifølge dommerjuryen er forsvundet.

 

Arla: Osteprotein
Keso protein, der 'passer til en aktiv livsstil', står der på producenten Arlas hjemmeside. Det formodes at hentyde til, at folk som træner, vil have særligt godt af netop dette proteinprodukt. Proteinindholdet er dog ikke meget at prale af, da det kun er en procent mere end i Arlas almindelige Keso; nemlig 15 i stedet for 14 procent.

Skånemejerier: Bravo Rød orange.
Her refererer både navn og illustration til, at der er tale om juice af blodappelsin. Men den overvejende ingrediens er æbler, og af det appelsinsaft, der er i produktet, kommer det meste fra almindelig appelsin. Til gengæld er der tilsat rød bærsaft.

Anti-prisning har en effekt
Uddelingen af Årets madbluf startede i 2015 med inspiration fra den tyske og hollandske forbrugerorganisation Foodwatch.
Alle svenske forbrugere kan gennem hele året nominere produkter, som de mener, fusker med fakta, og konkurrencen har en effekt, fortæller Björn Bernhardson:

 Björn Bernhardson, forretningschef, Äkta vara

-Mange producenter, som har 'vundet' eller været finalister til Årets Madbluf, har ændret deres produkt som følge af anti-prisen. I de sidste fire år har der været i alt 21 finalister. Heraf er 11, godt halvdelen, blevet ændret til at blive mindre svigefulde.
Mange producenter lytter åbenlyst og skifter navne, ændrer design og laver endda opskrifterne om, siger han.

Blandt dette års finalister har Skånemejerier og Bravo, siden nomineringen blev offentliggjort, kontaktet Äkta vara og fortalt, at designet på juicen vil blive ændret. Andre finalister har sagt, at de nu vil gennemgå deres produkter.

 

27/1 2023
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne
  • Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    emballage ›MediKraft SealBase er navnet på emballageproducentens nye produkt, der er et alternativ til latexbaserede produkter og designet til at imødekomme de voksende krav til industrien
  • Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    emballage ›Hanne Normann Andersen er ansat som Key Account Manager hos leverandøren af udstyr og emballageløsninger til den nordiske fødevareindustri
  • STOK Emballage overtager BEWI Food

    STOK Emballage overtager BEWI Food

    emballage ›STOK har indgået bindende aftale om at udskille BEWIs handelsaktiviteter inden for emballage for at skabe en samlet, førende nordeuropæisk virksomhed inden for emballageløsninger