Svenske virksomheder tættere på bæredygtigt barrieremateriale

Svenske virksomheder tættere på bæredygtigt barrieremateriale

Gennembrud i forskeres arbejde med Pulpac, Nordic barrier coating og OrganoClick lover godt for udvikling af biobaseret og -nedbrydeligt materiale til vand- og fedtbarrierer i støbte fiberemballager. I processen starter forskerne med at kigge på naturens egen kemi

Af Lisbeth Petersen

Med støtte fra det svenske innovationsprogram BioInnovation gik de tre virksomheder tidligere i år i gang med et laboratorieprojekt. Målet er udvikle helt nye biobaserede og bionedbrydelige materialer og samtidigt undersøge nye påføringsmetoder, der kan gøre det muligt at bruge mere miljøvenlige vand- (hydro-) og/eller fedt barrierer i tørre formstøbte fiberprocesser, også kaldet Dry Moulded Fiber.

PulPac, OrganoClick og Nordic Barrier Coating har de sidste par måneder gennemført omfattende test af de bæredygtige barriereløsninger med nye påføringsmetoder og materialer, der viser et meget stort potentiale for biologisk nedbrydelige og fødevaregodkendte løsninger til mere komplekse anvendelser.

OrganoClicks rolle i konsortiet er at udvikle og levere det biobaserede og bionedbrydelige barrieremateriale. Nordic barriere coating anvender barrierematerialet deres produktion af nonwoven materialer, der til sidst bruges i PulPacs proces til fremstilling af tørstøbt fiberemballage.

Forskerne efterligner levende planter og frugters egen kemi
I OrganoClicks mangefacetterede tilgang til udvikling af nye produkter starter forskerne med at se på naturen. Ved at efterligne levende planter og frugters egen kemi har OrganoClick udviklet fibermodifikationsteknologier, der muliggør funktionalisering af de fleste fiberbaserede produkter.

-De potentielle markeder, der med vores nye vand- og fedtbestandige barrierematerialer nu er muliggjort inden for emballage og engangsprodukter, er enorme, og vi er meget begejstrede for de næste skridt, siger Dan Blomstrand, VP Biocomposites hos OrganoClick AB.

De testede materialer viser også et interessant potentiale til at øge effektiviteten i produktionen og til at forenkle håndteringen af de anvendte kemikalier.

-Dette er et gennembrud på laboratorieniveau og har stort potentiale til at øge effektiviteten af tør formstøbt fiber i de mest udfordrende emballageapplikationer. Næste skridt er yderligere industriel udvikling og validering i lyset af en lovende kommerciel opskalering for bæredygtige barrierer, siger Sebastian Roos, Chief Technology Officer hos PulPac AB

-Vores arbejde med at kombinere materialer og ny kemi fra OrganoClick for Dry Moulded Fiber er meget spændende, og vi er stolte af de opnåede gennembrudsresultater, siger Urban Winberg, CEO hos Nordic Barrier Coating AB.

-lipe

 

26/10 2021
  • Run på Royal fiber

    Run på Royal fiber

    emballage ›UPM og Royal Vaassen har udviklet et fiberbaseret alternativ til emballageløsninger af plast og aluminium
  • Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    emballage ›Virksomheden Tosca´s Crystal Clear genanvendelige, klar-til-brug plastikdisplays er et skalerbart alternativ til engangsløsninger af pap, til de hurtigtomsættende varer i detailbutikkerne
  • Fem stjerner til Smurfit

    Fem stjerner til Smurfit

    emballage ›Smurfit Westrock har vundet en hel håndfuld ScanStars for sine emballager ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    emballage ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende