Stora Enso investerer i fiber

Stora Enso investerer i fiber

Den svenske emballageproducent bygger produktionslinje til fremstilling af formpresset fiber. Samtidig har virksomheden indgået globalt samarbejde om at udrydde plastaffald og udvikle mere bæredygtige plastprodukter

Af Lisbeth Petersen

Med en investering på fem millioner euro, eller ca. 37.5 millioner danske kroner, tager Store Enso endnu et skridt mod bæredygtige emballage- og engangsprodukter. Den nye produktionslinje, som bliver indrettet på koncernens fabrik i Hylte,  får sin egen forretningsenhed, der både skal stå for produktion af helt plastfri fiberprodukter og for forskning og udvikling af det bæredygtige materiale.

Produkter af formpresset fiber bliver fremstillet af miljøcertificeret træ fra Stora Ensos egne skovbrug i Sverige og Finland. Efter en kemisk forarbejdning kan fiberen presses i forskellige former, og slutprodukterne er bl.a. låg til kaffebægre, engangsemballager, og - tallerkner mm.

Hjælp til kundernes bæredygtige forretninger
Virksomheden forventer at kunne producere omkring 50 millioner produkter om året i startfasen og senere endnu flere.

- Investeringen er et skridt mere i vores transformationsarbejde med at erstatte plast og andre fossilbaserede materialer med bæredygtige og genanvendelige alternativer. Den betyder, at vi kan hjælpe vores kunder med at opbygge sine varemærker som miljøvenlige, bæredygtige forretninger, siger chefen for Store Ensos fiberdivision, Sohrab Kazemahvazi.

I sidste uge skrev underskrev koncernen en aftale med organisationen New Plastics Economy Global Commitment, der arbejder for at få skabt nye normer for plastemballage og få fjernet al plastaffald.

Organisationen bliver ledet af Ellen MacArthur Fonden og FN’s miljøprogram, og bliver i øvrigt støttet af en lang række foreninger og organisationer, bl.a. Verdensnaturfonden WWF, World Economic Forum og universiteter og finansinstitutter verdens over.

 

18/3 2019
  • Stor skuffelse over sammenbrud på plastmøde

    Stor skuffelse over sammenbrud på plastmøde

    emballage ›– Verden havde brug for en aftale nu – ikke først om flere år, skriver Plastindustrien om 0-resultatet fra forhandlingerne om en global FN-plasttraktat i Genève
  • Ost på glas går som smurt

    Ost på glas går som smurt

    emballage ›Arla Foods investerer 380 millioner kroner i Bahrain-anlæg for at styrke sin position inden for smøreost på glas i MENA-regionen
  • Økologiske fødevarer i fokus

    Økologiske fødevarer i fokus

    emballage ›Organic Summit 2025 samler beslutningstagere, eksperter og aktører fra hele den europæiske fødevarekæde d. 18-19. august i Den Sorte Diamant
  • FARUSA emballage er solgt til Nefab

    FARUSA emballage er solgt til Nefab

    emballage ›Den 102 år gamle familievirksomhed i Farum er overtaget af den globale eksportemballagekoncern, som hidtil har være en af FARUSA største konkurrenter
  • Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    emballage ›Autoinjektorer og -penne bliver i stigende omfang brugt af patienter til selv-behandling. Derfor udvikler Faller Packaging tilpassede emballager, der kombinerer beskyttelse, funktionalitet og brugervenlighed
  • Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    emballage ›Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald - i timen! Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning på bl.a. Teknologisk Institut vil nu etablere en infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr
  • K slår plastparaplyen op

    K slår plastparaplyen op

    emballage ›Messe Düsseldorfs globale portefølje af messer for plast- og gummiindustrien kommer under et nyt paraplybrand. K-Alliance, er navnet
  • Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    emballage ›Baseret på HERMAs prisbelønnede InNo-Liner materiale præsenterer virksomheden sammen med etikettrykspecialisten cab Produkttechnik en løsning til logistik- og fragtetiketteruden uden bagside. Det sker på Labelexpo 2025