Sortering af plastaffald er det rene barnemad

Sortering af plastaffald er det rene barnemad

Resultater fra dette års Masseeksperiment viser, at kun 13 procent af de adspurgte børn og unge finder det svært at affaldssortere plastik

I 2021 lavede Analyse Danmark en undersøgelse for Fagbladet 3F, som viste, at ”31 procent af danskerne synes, det er for besværligt at sortere affald”.

Men danskernes børn har tilsyneladende ikke så svært ved at finde ud af det. I hvert fald ikke når det gælder plastikaffald.

Resultater fra Masseeksperimentet 2024, hvor 7.310 børn og unge deltog i en kortlægning af plastsortering, viser nemlig, at kun 13 procent af de adspurgte har svært ved at sortere plast, mens 54 procent ligefrem synes, det er nemt. 

Det er gode nyheder, mener Lykke Margot Ricard, lektor i bæredygtig innovation på Syddansk Universitet:

- Vaner ændrer sig ikke fra den ene dag til den anden, og vi ved, at når man indfører nye affaldsfraktioner, så kniber det også med at få sorteret korrekt.

- Det gælder ikke mindst for plastik, hvor tal viser, at Danmark klarer sig ret dårligt sammenlignet med andre europæiske lande.

- I 2021 var det kun 23 procent af plastikemballageaffald i Danmark, der blev genanvendt, mens det i Tyskland for eksempel var 49 procent, siger hun, og fortsætter:

- Men hvis størstedelen af danske børn og unge synes, det er nemt at få plastikaffaldet sorteret rigtigt, er der i den grad håb for fremtiden og for den affaldssortering, som kommunerne har brugt mange ressourcer på for at udrulle ensartet overalt i landet.

Lektor i bæredygtig innovation på Syddansk Universitet, Lykke Margot Ricard.

Chipsposer volder problemer
Lykke Margot Ricard er en af forskerne bag projektet Change4Circularity, som nu skal omsætte resultaterne fra Masseeksperimentet til konkrete løsninger, der kan få danskerne til at genbruge mere, forbruge mindre og sortere bedre.

Et af de steder, man ifølge Lykke Margot Ricard med fordel kunne sætte ind, er brugen af kompositmaterialer, altså emballage, der er lavet af flere forskellige materialer.

Det kunne for eksempel være chipsposer, der både består af plastik og metalfolie. Dem har danskerne generelt svært ved at sortere, viser resultaterne fra Masseeksperimentet.

- Netop fordi blandingsprodukter forvirrer, vil det give mening at satse på enklere indpakninger og på en plastemballage, der kun må indeholde rene, let gennemskuelige plastprodukter, f.eks. fra den plast, vi opbevarer, kød, gulerødder og hindbær i.

- Det vil øge den mængde plast, vi får til rådighed til genanvendelse, siger Lykke Margot Ricard.

Oplysningskampagner virker
Et ofte stillet spørgsmål i debatten om affaldssortering er, hvordan man skal kunne sortere affald i de ti fraktioner, hvis man bor i lejlighed eller i en lille bolig.

Men resultaterne fra Masseeksperimentet viser, at boligtypen er mindre afgørende for, hvorvidt børn og unge finder det nemt eller svært at sortere.

- Det har en betydning, om man bor i hus, lejlighed eller andet, på om man finder det forholdsvist nemt at sortere plast i hjemmene.

- Men lejlighed kontra hus ser ud til at have en mindre betydning, end hvor stærk en faktor erfaringer og viden er, forklarer Lykke Margot Ricard.

At viden og vaner tilsyneladende er den dominerende omstændighed, i forhold til hvor nemt man synes det er at affaldssortere, betyder også, at oplysningskampagner og sorteringspiktogrammerne faktisk virker.

Resultaterne viste ligeledes, at hvis forældrene sorterer, har børnene også nemmere ved det.

- Resultaterne viser meget tydeligt, at jo mere, man går op i at sortere, jo nemmere synes man, det er, siger Lykke Margot Ricard.

-hawin

10/12 2024
  • Mindre producenter af plantebaserede fødevarer får hjælp til at gro

    Mindre producenter af plantebaserede fødevarer får hjælp til at gro

    emballage ›Skræddersyede udviklingsforløb sætter skub i danske SMV’ers produktion af sikre, smagfulde og kommercielt levedygtige plantebaserede fødevarer
  • Nye regler skal styrke forbrugersikkerheden

    Nye regler skal styrke forbrugersikkerheden

    emballage ›En strammere lovgivning for forbrugersikkerhed ser dagens lys i denne måned, og reglerne er gode nyheder for de danske forbrugere. Det er udmeldingen fra Jens Haugaard, der er direktør hos compliance-specialisten Mediator
  • Royalt besøg i køkkenet

    Royalt besøg i køkkenet

    emballage ›Protektor for Stop Spild Af Mad H.K.H. Prinsesse Marie besøgte Bispebjerg Hospitals patientkøkken og foreningen Stop Spild Af Mad. Fokus var på innovative løsninger mod madspild i offentlige storkøkkener og på foreningens mangeårige indsats
  • Positive signaler fra markedet

    Positive signaler fra markedet

    emballage ›Afsluttende balance bekræfter BrauBeviales rolle som europæisk mødested for drikkevaresektoren, hvor både fremtidens løsninger bliver vist og kravene til dem diskuteret
  • Kemiske reaktioner gør plantedrikke fattige på næring

    Kemiske reaktioner gør plantedrikke fattige på næring

    emballage ›Plantebaserede drikke er fattigere på protein og essentielle aminosyrer, end komælk pga. den omfattende forarbejdning, hvor kemiske processer forringer kvaliteten af proteinerne og i nogle tilfælde skaber nye bekymrende stoffer. Det viser et studie fra Københavns Universitet. Forsker efterlyser bl.a. bedre information på emballagen
  • PanPac styrker den digitale tilstedeværelse

    PanPac styrker den digitale tilstedeværelse

    emballage ›PanPac Engineering oplever stigende efterspørgsel fra internationale markeder og har derfor styrket sin digitale profil for bedre at kunne imødekomme globale kunders behov
  • Dagrofa med en ny offensiv strategi

    Dagrofa med en ny offensiv strategi

    emballage ›”Gro’27 – vækst på vores måde”, er Dagrofas nye strategi, som indebærer investeringer på mere end 1,3 mia. kr. over de kommende tre år, og som øger fokus på blandt andet lokale danske kvalitetsvarer, nemme måltidsløsninger og opgraderinger af logistikken
  • Stor opbakning til januars grønne valg

    Stor opbakning til januars grønne valg

    emballage ›I 2025 vender Grøn Januar tilbage med mere end 45 deltagende supermarkeder, virksomheder og restauranter, der skal sætte fokus på de grønne plantebaserede valg til fordel for forbrugerne