Robotter bliver afgørende for PostNord

Robotter bliver afgørende for PostNord

I en branche, hvor det i den grad er svært at skaffe arbejdskraft til nattearbejde og tunge løft, er postgiganten PostNord ikke i tvivl: Robotter og automatisering bliver afgørende i fremtidens logistikvirksomhed

Logistikbranchen er i hård konkurrence i disse år, og prispresset er stort for virksomheder som den svensk-danske post- og logistikvirksomhed PostNord. Her ser man ind i en fremtid, hvor det bliver sværere at skaffe arbejdskraft til at løfte de arbejdsopgaver, der er forbundet med håndtering af pakker.

Sådan lyder det blandt andet fra Christian Østergaard, som er Lead Visionary og Senior Group Strategist for IT-produktion, IoT og kunstig intelligens i PostNord.

- Vi ser ind i en fremtid, hvor det bliver stadig sværere at skaffe medarbejdere, der kan og vil tage nattevagter eller lave tungt, fysisk arbejde. Ligesådan er der hård kost-konkurrence i branchen, hvor flere mindre aktører er rykket ind på lukrative dele af markedet. Derfor er det afgørende for os at teste nye automationsløsninger og holde os ajour med udviklingen, også inden for robotter. Der er ingen tvivl om, at robotter bliver et konkurrenceparameter, der kan bidrage positivt til effektiviseringer i fremtiden, fortæller han.

PostNord har sammen med 13 andre virksomheder deltaget i en ny analyse, som Teknologisk Institut står bag. Analysen har taget temperaturen på robotter og automation i Danmark. Som en del af analysen har Teknologisk Institut spurgt 122 virksomheder om en lang række spørgsmål, hvorefter der er blevet lavet længere interviews med 14 virksomheder.

Trods udfordringer er robotter fremtiden
Med over 27.000 ansatte og en årlig omsætning på flere milliarder kroner er PostNord en af Nordens største virksomheder, der i mange år har leveret breve og pakker for både private og virksomheder.

I øjeblikket arbejder PostNord blandt andet på at teste løsninger, der kan hjælpe med at flytte pakker mellem produktionsområderne på deres terminaler. Derudover tester de også løsninger, der kan klare intern transport autonomt – altså uden menneskelig involvering.

Selvom der kan være nogle udfordringer med at håndtere de mange forskellige former og størrelser, som pakker kommer i, så mener Christian Østergaard alligevel, at robotterne bliver afgørende for fremtiden i en logistikvirksomhed.

Godt at søge viden andre steder
Som en del af Teknologisk Instituts nye analyse har mange forskellige virksomheder kommet med deres erfaringer og råd, når det kommer til robotter og automatisering.

PostNord er ikke en undtagelse.

- Man skal ikke være bange for at spørge andre til råds og søge inspiration blandt kolleger både i og uden for egen branche, lyder det fra Christian Østergaard.

- Folk er ikke bange for at dele ud af sine erfaringer med robotter. Jeg møder stor imødekommenhed i forhold til at diskutere erfaringer og oplevelser med både virksomheder og leverandører. Jeg har især ladet mig inspirere af fremstillingsindustrien, som er et par skridt foran logistikbranchen, når det kommer til at bruge robotter, tilføjer han.

Derudover er det også vigtigt, at medarbejderne i virksomheden tager godt imod teknologien. Og det har de bestemt gjort i PostNord.

- Man skal som virksomhedsleder derfor ikke lade frygten for modstand blandt medarbejderne være stopklods for at investere i automatiserings- og robotløsninger, slår Christian Østergaard fast.

Fem råd fra de interviewede virksomheder
1. Tag små skridt – den første robot er ofte den sværeste

2. Vær ikke bange for at fejle

3. Træk på netværk og andres erfaringer

4. Tænk over fleksibiliteten

5. Opdyrk en innovationskultur og inddrag slutbrugerne blandt medarbejderne i udviklingsarbejdet


Analysen er udført som et led i arbejdet med resultatkontrakt 2021-24, der er finansieret af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.

-lipe

25/5 2023
  • Drikkekartoner bliver til transportkasser

    Drikkekartoner bliver til transportkasser

    emballage ›Tetrapak og Recoma, som producerer cirkulære byggeplader af genanvendte drikkekartoner og industriaffald, udvider samarbejdet med projekt, som skal erstatte traditionelle trækasser til transport
  • Bornholmerne tester løsmarked

    Bornholmerne tester løsmarked

    emballage ›Kvickly i Rønne er det første supermarked, som sammen med EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA tester ordning hvor kunderne kan købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt med genbrugsemballager
  • Regeringen sætter to-årigt loft over gebyrer

    Regeringen sætter to-årigt loft over gebyrer

    emballage ›Virksomhedernes udvidede producentansvar træder først i kraft om to uger, men nu får de allerede en midlertidig hjælpepakke fra regeringen. Den skal sænke prisen på de gebyrerne for håndtering af affaldet fra emballagen
  • Tomme tromler i nyt flow

    Tomme tromler i nyt flow

    emballage ›Siden marts 2025 har Freja stået for alle leverancer af tomme tromler i ét flow fra leverandøren Greif i Falkenberg til Fuchs produktionsanlæg i Västerhaninge
  • Kaffegrums og 3D-print i storformat pitches på HI

    Kaffegrums og 3D-print i storformat pitches på HI

    emballage ›På ingeniørforeningen IDAs Technomania, som er en del af HI-messen, vil 20 danske startup-virksomheder både præsentere og konkurrere med opfindelser, der har klimaspørgsmål og digitale udviklinger på dagsordenen
  • Palsgaard udstiller på K 2025

    Palsgaard udstiller på K 2025

    emballage ›Med plantebaserede kemikalier til antifouling, antistatiske løsninger og antidugløsninger leverer Palsgaard løsnigner med høj ydeevne til polymerproducenter
  • Dansk Træemballage efterlyser justeringer

    Dansk Træemballage efterlyser justeringer

    emballage ›Dansk Træemballage mener, at den aktuelle implementering af det udvidede producentansvar for emballage rammer dansk produceret træemballage urimeligt hårdt og skævvrider konkurrencen
  • Kosmetikkalender hyldet med ScanStar

    Kosmetikkalender hyldet med ScanStar

    emballage ›Til julen sidste år fremstillede Metsä Boards og VG Kvadra Pak i fællesskab med kosmetikproducenten LUMENE en pakkekalender. Nu har den modtaget en nordisk emballagepris