Robotter bliver afgørende for PostNord

Robotter bliver afgørende for PostNord

I en branche, hvor det i den grad er svært at skaffe arbejdskraft til nattearbejde og tunge løft, er postgiganten PostNord ikke i tvivl: Robotter og automatisering bliver afgørende i fremtidens logistikvirksomhed

Logistikbranchen er i hård konkurrence i disse år, og prispresset er stort for virksomheder som den svensk-danske post- og logistikvirksomhed PostNord. Her ser man ind i en fremtid, hvor det bliver sværere at skaffe arbejdskraft til at løfte de arbejdsopgaver, der er forbundet med håndtering af pakker.

Sådan lyder det blandt andet fra Christian Østergaard, som er Lead Visionary og Senior Group Strategist for IT-produktion, IoT og kunstig intelligens i PostNord.

- Vi ser ind i en fremtid, hvor det bliver stadig sværere at skaffe medarbejdere, der kan og vil tage nattevagter eller lave tungt, fysisk arbejde. Ligesådan er der hård kost-konkurrence i branchen, hvor flere mindre aktører er rykket ind på lukrative dele af markedet. Derfor er det afgørende for os at teste nye automationsløsninger og holde os ajour med udviklingen, også inden for robotter. Der er ingen tvivl om, at robotter bliver et konkurrenceparameter, der kan bidrage positivt til effektiviseringer i fremtiden, fortæller han.

PostNord har sammen med 13 andre virksomheder deltaget i en ny analyse, som Teknologisk Institut står bag. Analysen har taget temperaturen på robotter og automation i Danmark. Som en del af analysen har Teknologisk Institut spurgt 122 virksomheder om en lang række spørgsmål, hvorefter der er blevet lavet længere interviews med 14 virksomheder.

Trods udfordringer er robotter fremtiden
Med over 27.000 ansatte og en årlig omsætning på flere milliarder kroner er PostNord en af Nordens største virksomheder, der i mange år har leveret breve og pakker for både private og virksomheder.

I øjeblikket arbejder PostNord blandt andet på at teste løsninger, der kan hjælpe med at flytte pakker mellem produktionsområderne på deres terminaler. Derudover tester de også løsninger, der kan klare intern transport autonomt – altså uden menneskelig involvering.

Selvom der kan være nogle udfordringer med at håndtere de mange forskellige former og størrelser, som pakker kommer i, så mener Christian Østergaard alligevel, at robotterne bliver afgørende for fremtiden i en logistikvirksomhed.

Godt at søge viden andre steder
Som en del af Teknologisk Instituts nye analyse har mange forskellige virksomheder kommet med deres erfaringer og råd, når det kommer til robotter og automatisering.

PostNord er ikke en undtagelse.

- Man skal ikke være bange for at spørge andre til råds og søge inspiration blandt kolleger både i og uden for egen branche, lyder det fra Christian Østergaard.

- Folk er ikke bange for at dele ud af sine erfaringer med robotter. Jeg møder stor imødekommenhed i forhold til at diskutere erfaringer og oplevelser med både virksomheder og leverandører. Jeg har især ladet mig inspirere af fremstillingsindustrien, som er et par skridt foran logistikbranchen, når det kommer til at bruge robotter, tilføjer han.

Derudover er det også vigtigt, at medarbejderne i virksomheden tager godt imod teknologien. Og det har de bestemt gjort i PostNord.

- Man skal som virksomhedsleder derfor ikke lade frygten for modstand blandt medarbejderne være stopklods for at investere i automatiserings- og robotløsninger, slår Christian Østergaard fast.

Fem råd fra de interviewede virksomheder
1. Tag små skridt – den første robot er ofte den sværeste

2. Vær ikke bange for at fejle

3. Træk på netværk og andres erfaringer

4. Tænk over fleksibiliteten

5. Opdyrk en innovationskultur og inddrag slutbrugerne blandt medarbejderne i udviklingsarbejdet


Analysen er udført som et led i arbejdet med resultatkontrakt 2021-24, der er finansieret af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.

-lipe

25/5 2023
  • Plastindustrien glæder sig over styrkede krav til cirkularitet

    Plastindustrien glæder sig over styrkede krav til cirkularitet

    emballage ›EU's emballageforordning, som netop er vedtaget, stiller skærpede krav til genanvendt indhold og design af emballage. Plastindustrien støtter op om de nye regler og ser dem som et vigtigt skridt mod en mere cirkulær emballageproduktion
  • Mindre producenter af plantebaserede fødevarer får hjælp til at gro

    Mindre producenter af plantebaserede fødevarer får hjælp til at gro

    emballage ›Skræddersyede udviklingsforløb sætter skub i danske SMV’ers produktion af sikre, smagfulde og kommercielt levedygtige plantebaserede fødevarer
  • Nye regler skal styrke forbrugersikkerheden

    Nye regler skal styrke forbrugersikkerheden

    emballage ›En strammere lovgivning for forbrugersikkerhed ser dagens lys i denne måned, og reglerne er gode nyheder for de danske forbrugere. Det er udmeldingen fra Jens Haugaard, der er direktør hos compliance-specialisten Mediator
  • Royalt besøg i køkkenet

    Royalt besøg i køkkenet

    emballage ›Protektor for Stop Spild Af Mad H.K.H. Prinsesse Marie besøgte Bispebjerg Hospitals patientkøkken og foreningen Stop Spild Af Mad. Fokus var på innovative løsninger mod madspild i offentlige storkøkkener og på foreningens mangeårige indsats
  • Positive signaler fra markedet

    Positive signaler fra markedet

    emballage ›Afsluttende balance bekræfter BrauBeviales rolle som europæisk mødested for drikkevaresektoren, hvor både fremtidens løsninger bliver vist og kravene til dem diskuteret
  • Kemiske reaktioner gør plantedrikke fattige på næring

    Kemiske reaktioner gør plantedrikke fattige på næring

    emballage ›Plantebaserede drikke er fattigere på protein og essentielle aminosyrer, end komælk pga. den omfattende forarbejdning, hvor kemiske processer forringer kvaliteten af proteinerne og i nogle tilfælde skaber nye bekymrende stoffer. Det viser et studie fra Københavns Universitet. Forsker efterlyser bl.a. bedre information på emballagen
  • PanPac styrker den digitale tilstedeværelse

    PanPac styrker den digitale tilstedeværelse

    emballage ›PanPac Engineering oplever stigende efterspørgsel fra internationale markeder og har derfor styrket sin digitale profil for bedre at kunne imødekomme globale kunders behov
  • Sortering af plastaffald er det rene barnemad

    Sortering af plastaffald er det rene barnemad

    emballage ›Resultater fra dette års Masseeksperiment viser, at kun 13 procent af de adspurgte børn og unge finder det svært at affaldssortere plastik