Robotten kommer med pakkenRobotten har i testperioden kørt rundt i distriktet en gang om dagen.

Robotten kommer med pakken

Transportvirksomheden DB Schenker har frem til midten af december testet en selvkørende pakkeautomat i et tætbefolket boligområde i Helsinki

Befolkningstallet i Jätkäsaari-distriktet i Helsinki vokser, og det skaber yderligere behov for ny logistik i byen. Med væksten af e-handlen har logistikvirksomhederne også brug for nye løsninger til nemmere pakkeleveringer, og nu har transportvirksomheden DB Schenker startet et forsøg med en selvstændigt kørende, elektrisk leveringsrobot. Robotten har kørt fra starten af november og til midt i december måned.

Samarbejdspartnerne på projektet er bl.a. startup-virksomheden LMAD, som er ansvarlig for betjening af leveringsrobotten, GIM Robotics, byen Helsinkis innovationsvirksomhed Forum Virium Helsinki og DB Schenker.

- DB Schenker er aktivt involveret i udvikling af logistikområdet. I Finland har vi udviklet pakkeafhentningssteder for at smidiggøre strømmen af varer til forskellige boligområder, og nu undersøger vi brugen af leveringsrobotter som en løsning i tæt befolkede områder, siger Antti Jarva, som er ansvarlig for DB Schenkers pakkevirksomhed i Finland.

Stort hensyn til sikkerheden
Robotten er cirka 1,5 meter høj og har 13 skabe, hvoraf det mindste er 10x44x53 cm, mens det største skab er nogenlunde på størrelse med en håndbagagetaske.

Den rullende pakkeautomat bevæger sig i gå-hastighed og stopper flere steder i Hyväntoivonpuisto for at afhente og aflevere pakker. I testperioden har den været ledsaget af en operatør, der har overvåget robotten og sikret en sikker mobilitet. Robotten er udstyret med sensorer implementeret med teknologi, som løbende observerer omgivelserne. Og robotten stopper med det samme, når der er en forhindring på dens vej.

Afhentning af en pakke fra leveringsrobotten fungerer ligesom afhentning af en pakke fra de pakkeskabe, der allerede findes i det offentlige rum:

Når kunderne bestiller varer, vælger de samtidig en robot fra en liste med muligheder over, hvor robotten kører og hvornår. Kort før levering får modtageren en sms med en pinkode, der skal bruges til at åbne skabet og en notifikation om, hvornår robotten er på det valgte sted på det aftalte tidspunkt. Her stopper robotten i mindst 30 minutter for at vente på afhentning, og når kunden det ikke inden for den tid, kan man altid hente pakken fra robotautomaten på et andet sted eller i sidste ende i en pakkekiosk.

Projekt støttet af EU
Startup-virksomheden LMAD står for driften af robotten.

- For os er det en glimrende mulighed for at teste en autonom leveringstjeneste. Vi vil gerne lære, hvordan vores løsning kan tilføre ekstra værdi for både beboere og vores partner, DB Schenker. Vores mål er at tilbyde en service, der er bekvem, fleksibel og miljøvenlig og samtidig reducere logistikomkostningerne, siger medstifter, produktleder Gergely Horváth fra LMAD.

Jätkäsaari leveringsrobot-projektet er en del af Last Mile Autonomous Delivery innovationsprojekt finansieret af EIT Digital, som er EUs agentur for europæisk innovation og teknologi.

Projektet har til formål at udvikle og producere en softwareplatform til styring og optimering af autonome, mobile leveringsrobotter. LMAD er den spin-off virksomhed, der er oprettet i projektet til at kommercialisere resultaterne og drive platformen og robotterne i fremtiden.

 

 

10/1 2022
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast
  • Dao lancerer nye brevløsninger

    Dao lancerer nye brevløsninger

    emballage ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve. Nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    emballage ›Den amerikanske emballagevirksomhed der især er kendt for at have opfundet bobleplast har indgået aftale om at blive opkøbt af investeringsselskabet CD&R
  • Bringer flere medarbejdere i spil

    Bringer flere medarbejdere i spil

    emballage ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Nyt barrierepapir til store forsendelser

    Nyt barrierepapir til store forsendelser

    emballage ›Ecotec udvidet porteføljen med et både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt beskyttelsesprodukt, der bl.a. kan bruges til træ- og papkasser
  • Store transportbesparelser med plastpaller

    Store transportbesparelser med plastpaller

    emballage ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv forvente årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger, som Smart Retur har gransket nøje