Robotten kommer med pakken
Robotten har i testperioden kørt rundt i distriktet en gang om dagen.

Robotten kommer med pakken

Transportvirksomheden DB Schenker har frem til midten af december testet en selvkørende pakkeautomat i et tætbefolket boligområde i Helsinki

Befolkningstallet i Jätkäsaari-distriktet i Helsinki vokser, og det skaber yderligere behov for ny logistik i byen. Med væksten af e-handlen har logistikvirksomhederne også brug for nye løsninger til nemmere pakkeleveringer, og nu har transportvirksomheden DB Schenker startet et forsøg med en selvstændigt kørende, elektrisk leveringsrobot. Robotten har kørt fra starten af november og til midt i december måned.

Samarbejdspartnerne på projektet er bl.a. startup-virksomheden LMAD, som er ansvarlig for betjening af leveringsrobotten, GIM Robotics, byen Helsinkis innovationsvirksomhed Forum Virium Helsinki og DB Schenker.

- DB Schenker er aktivt involveret i udvikling af logistikområdet. I Finland har vi udviklet pakkeafhentningssteder for at smidiggøre strømmen af varer til forskellige boligområder, og nu undersøger vi brugen af leveringsrobotter som en løsning i tæt befolkede områder, siger Antti Jarva, som er ansvarlig for DB Schenkers pakkevirksomhed i Finland.

Stort hensyn til sikkerheden
Robotten er cirka 1,5 meter høj og har 13 skabe, hvoraf det mindste er 10x44x53 cm, mens det største skab er nogenlunde på størrelse med en håndbagagetaske.

Den rullende pakkeautomat bevæger sig i gå-hastighed og stopper flere steder i Hyväntoivonpuisto for at afhente og aflevere pakker. I testperioden har den været ledsaget af en operatør, der har overvåget robotten og sikret en sikker mobilitet. Robotten er udstyret med sensorer implementeret med teknologi, som løbende observerer omgivelserne. Og robotten stopper med det samme, når der er en forhindring på dens vej.

Afhentning af en pakke fra leveringsrobotten fungerer ligesom afhentning af en pakke fra de pakkeskabe, der allerede findes i det offentlige rum:

Når kunderne bestiller varer, vælger de samtidig en robot fra en liste med muligheder over, hvor robotten kører og hvornår. Kort før levering får modtageren en sms med en pinkode, der skal bruges til at åbne skabet og en notifikation om, hvornår robotten er på det valgte sted på det aftalte tidspunkt. Her stopper robotten i mindst 30 minutter for at vente på afhentning, og når kunden det ikke inden for den tid, kan man altid hente pakken fra robotautomaten på et andet sted eller i sidste ende i en pakkekiosk.

Projekt støttet af EU
Startup-virksomheden LMAD står for driften af robotten.

- For os er det en glimrende mulighed for at teste en autonom leveringstjeneste. Vi vil gerne lære, hvordan vores løsning kan tilføre ekstra værdi for både beboere og vores partner, DB Schenker. Vores mål er at tilbyde en service, der er bekvem, fleksibel og miljøvenlig og samtidig reducere logistikomkostningerne, siger medstifter, produktleder Gergely Horváth fra LMAD.

Jätkäsaari leveringsrobot-projektet er en del af Last Mile Autonomous Delivery innovationsprojekt finansieret af EIT Digital, som er EUs agentur for europæisk innovation og teknologi.

Projektet har til formål at udvikle og producere en softwareplatform til styring og optimering af autonome, mobile leveringsrobotter. LMAD er den spin-off virksomhed, der er oprettet i projektet til at kommercialisere resultaterne og drive platformen og robotterne i fremtiden.

 

 

10/1 2022
  • Run på Royal fiber

    Run på Royal fiber

    emballage ›UPM og Royal Vaassen har udviklet et fiberbaseret alternativ til emballageløsninger af plast og aluminium
  • Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    emballage ›Virksomheden Tosca´s Crystal Clear genanvendelige, klar-til-brug plastikdisplays er et skalerbart alternativ til engangsløsninger af pap, til de hurtigtomsættende varer i detailbutikkerne
  • Fem stjerner til Smurfit

    Fem stjerner til Smurfit

    emballage ›Smurfit Westrock har vundet en hel håndfuld ScanStars for sine emballager ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    emballage ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende