Robotten kommer med pakken
Robotten har i testperioden kørt rundt i distriktet en gang om dagen.

Robotten kommer med pakken

Transportvirksomheden DB Schenker har frem til midten af december testet en selvkørende pakkeautomat i et tætbefolket boligområde i Helsinki

Befolkningstallet i Jätkäsaari-distriktet i Helsinki vokser, og det skaber yderligere behov for ny logistik i byen. Med væksten af e-handlen har logistikvirksomhederne også brug for nye løsninger til nemmere pakkeleveringer, og nu har transportvirksomheden DB Schenker startet et forsøg med en selvstændigt kørende, elektrisk leveringsrobot. Robotten har kørt fra starten af november og til midt i december måned.

Samarbejdspartnerne på projektet er bl.a. startup-virksomheden LMAD, som er ansvarlig for betjening af leveringsrobotten, GIM Robotics, byen Helsinkis innovationsvirksomhed Forum Virium Helsinki og DB Schenker.

- DB Schenker er aktivt involveret i udvikling af logistikområdet. I Finland har vi udviklet pakkeafhentningssteder for at smidiggøre strømmen af varer til forskellige boligområder, og nu undersøger vi brugen af leveringsrobotter som en løsning i tæt befolkede områder, siger Antti Jarva, som er ansvarlig for DB Schenkers pakkevirksomhed i Finland.

Stort hensyn til sikkerheden
Robotten er cirka 1,5 meter høj og har 13 skabe, hvoraf det mindste er 10x44x53 cm, mens det største skab er nogenlunde på størrelse med en håndbagagetaske.

Den rullende pakkeautomat bevæger sig i gå-hastighed og stopper flere steder i Hyväntoivonpuisto for at afhente og aflevere pakker. I testperioden har den været ledsaget af en operatør, der har overvåget robotten og sikret en sikker mobilitet. Robotten er udstyret med sensorer implementeret med teknologi, som løbende observerer omgivelserne. Og robotten stopper med det samme, når der er en forhindring på dens vej.

Afhentning af en pakke fra leveringsrobotten fungerer ligesom afhentning af en pakke fra de pakkeskabe, der allerede findes i det offentlige rum:

Når kunderne bestiller varer, vælger de samtidig en robot fra en liste med muligheder over, hvor robotten kører og hvornår. Kort før levering får modtageren en sms med en pinkode, der skal bruges til at åbne skabet og en notifikation om, hvornår robotten er på det valgte sted på det aftalte tidspunkt. Her stopper robotten i mindst 30 minutter for at vente på afhentning, og når kunden det ikke inden for den tid, kan man altid hente pakken fra robotautomaten på et andet sted eller i sidste ende i en pakkekiosk.

Projekt støttet af EU
Startup-virksomheden LMAD står for driften af robotten.

- For os er det en glimrende mulighed for at teste en autonom leveringstjeneste. Vi vil gerne lære, hvordan vores løsning kan tilføre ekstra værdi for både beboere og vores partner, DB Schenker. Vores mål er at tilbyde en service, der er bekvem, fleksibel og miljøvenlig og samtidig reducere logistikomkostningerne, siger medstifter, produktleder Gergely Horváth fra LMAD.

Jätkäsaari leveringsrobot-projektet er en del af Last Mile Autonomous Delivery innovationsprojekt finansieret af EIT Digital, som er EUs agentur for europæisk innovation og teknologi.

Projektet har til formål at udvikle og producere en softwareplatform til styring og optimering af autonome, mobile leveringsrobotter. LMAD er den spin-off virksomhed, der er oprettet i projektet til at kommercialisere resultaterne og drive platformen og robotterne i fremtiden.

 

 

10/1 2022
  • Ost på glas går som smurt

    Ost på glas går som smurt

    emballage ›Arla Foods investerer 380 millioner kroner i Bahrain-anlæg for at styrke sin position inden for smøreost på glas i MENA-regionen
  • FARUSA emballage er solgt til Nefab

    FARUSA emballage er solgt til Nefab

    emballage ›Den 102 år gamle familievirksomhed i Farum er overtaget af den globale eksportemballagekoncern, som hidtil har være en af FARUSA største konkurrenter
  • Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    emballage ›Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald - i timen! Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning på bl.a. Teknologisk Institut vil nu etablere en infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr
  • K slår plastparaplyen op

    K slår plastparaplyen op

    emballage ›Messe Düsseldorfs globale portefølje af messer for plast- og gummiindustrien kommer under et nyt paraplybrand. K-Alliance, er navnet
  • Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    emballage ›Baseret på HERMAs prisbelønnede InNo-Liner materiale præsenterer virksomheden sammen med etikettrykspecialisten cab Produkttechnik en løsning til logistik- og fragtetiketteruden uden bagside. Det sker på Labelexpo 2025
  • Affaldsloop i fokus

    Affaldsloop i fokus

    emballage ›Materialeforbrug, affaldshåndtering og genanvendelse – LOOP skal gøre EuroSkills Herning 2025 så bæredygtig som muligt
  • Topmoderne sorteringsanlæg til stockholmsområdet

    Topmoderne sorteringsanlæg til stockholmsområdet

    emballage ›Et nyt sorteringsanlæg med høj automatiseringsgrad og produktionskapacitet understøtter Stockholms miljøstrategi og muliggør effektiv genindvinding af genanvendelige materialer og organisk affald
  • Absolut Vodka er først med både kapsel og flaske af papir

    Absolut Vodka er først med både kapsel og flaske af papir

    emballage ›Efter en test af den papirbaserede kapsel er producenten endnu et skridt nærmere målet om at skabe en fuldt, biobaseret flaske