Robotten kommer med pakkenRobotten har i testperioden kørt rundt i distriktet en gang om dagen.

Robotten kommer med pakken

Transportvirksomheden DB Schenker har frem til midten af december testet en selvkørende pakkeautomat i et tætbefolket boligområde i Helsinki

Befolkningstallet i Jätkäsaari-distriktet i Helsinki vokser, og det skaber yderligere behov for ny logistik i byen. Med væksten af e-handlen har logistikvirksomhederne også brug for nye løsninger til nemmere pakkeleveringer, og nu har transportvirksomheden DB Schenker startet et forsøg med en selvstændigt kørende, elektrisk leveringsrobot. Robotten har kørt fra starten af november og til midt i december måned.

Samarbejdspartnerne på projektet er bl.a. startup-virksomheden LMAD, som er ansvarlig for betjening af leveringsrobotten, GIM Robotics, byen Helsinkis innovationsvirksomhed Forum Virium Helsinki og DB Schenker.

- DB Schenker er aktivt involveret i udvikling af logistikområdet. I Finland har vi udviklet pakkeafhentningssteder for at smidiggøre strømmen af varer til forskellige boligområder, og nu undersøger vi brugen af leveringsrobotter som en løsning i tæt befolkede områder, siger Antti Jarva, som er ansvarlig for DB Schenkers pakkevirksomhed i Finland.

Stort hensyn til sikkerheden
Robotten er cirka 1,5 meter høj og har 13 skabe, hvoraf det mindste er 10x44x53 cm, mens det største skab er nogenlunde på størrelse med en håndbagagetaske.

Den rullende pakkeautomat bevæger sig i gå-hastighed og stopper flere steder i Hyväntoivonpuisto for at afhente og aflevere pakker. I testperioden har den været ledsaget af en operatør, der har overvåget robotten og sikret en sikker mobilitet. Robotten er udstyret med sensorer implementeret med teknologi, som løbende observerer omgivelserne. Og robotten stopper med det samme, når der er en forhindring på dens vej.

Afhentning af en pakke fra leveringsrobotten fungerer ligesom afhentning af en pakke fra de pakkeskabe, der allerede findes i det offentlige rum:

Når kunderne bestiller varer, vælger de samtidig en robot fra en liste med muligheder over, hvor robotten kører og hvornår. Kort før levering får modtageren en sms med en pinkode, der skal bruges til at åbne skabet og en notifikation om, hvornår robotten er på det valgte sted på det aftalte tidspunkt. Her stopper robotten i mindst 30 minutter for at vente på afhentning, og når kunden det ikke inden for den tid, kan man altid hente pakken fra robotautomaten på et andet sted eller i sidste ende i en pakkekiosk.

Projekt støttet af EU
Startup-virksomheden LMAD står for driften af robotten.

- For os er det en glimrende mulighed for at teste en autonom leveringstjeneste. Vi vil gerne lære, hvordan vores løsning kan tilføre ekstra værdi for både beboere og vores partner, DB Schenker. Vores mål er at tilbyde en service, der er bekvem, fleksibel og miljøvenlig og samtidig reducere logistikomkostningerne, siger medstifter, produktleder Gergely Horváth fra LMAD.

Jätkäsaari leveringsrobot-projektet er en del af Last Mile Autonomous Delivery innovationsprojekt finansieret af EIT Digital, som er EUs agentur for europæisk innovation og teknologi.

Projektet har til formål at udvikle og producere en softwareplatform til styring og optimering af autonome, mobile leveringsrobotter. LMAD er den spin-off virksomhed, der er oprettet i projektet til at kommercialisere resultaterne og drive platformen og robotterne i fremtiden.

 

 

10/1 2022
  • Brevet i stærkt jule-comeback

    Brevet i stærkt jule-comeback

    emballage ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Emballagemessen er pakket og klar

    Emballagemessen er pakket og klar

    emballage ›Packaging Innovations & Empack 2026 bliver afholdt i midten af februar i Birmingham UK og byder på et indblik i den faglige udvikling der præger hele emballageindustriens forsyningskæde – og der er rift om billetterne
  • Bring giver julemanden konkurrence

    Bring giver julemanden konkurrence

    emballage ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    emballage ›EU-krav om genpåfyldelige drikkevare-emballager undergraver det danske pant- og retursystem. Det mener Bryggeriforeningen, som frygter, at kravene fører til, at flere danske mikrobryggerier lukker. Både bryggere og EU-politikere er på barrikaderne
  • AI er kommet på lager hos Zalando

    AI er kommet på lager hos Zalando

    emballage ›Nomagic er leverandør af AI-drevet robotteknologi til lagre og fulfilment-sektoren. Nu har Zalando valgt virksomheden til at styrke den operationelle ekspertise i sine fulfilment-centre yderligere
  • Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    emballage ›Det danske EU-formandskab har landet en markant aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Aftalen gør det lettere at få bilen repareret og sikrer bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    emballage ›Mens Dana Lim nærmer sig et århundrede som dansk industrivirksomhed, afleverer ceo Lars Christensen sit 12. regnskab med toplinjevækst og en klar kurs mod milliardomsætning
  • Papirbaseret barriere til juicekartoner

    Papirbaseret barriere til juicekartoner

    emballage ›Tetra Pak lancerer sammen med den spanske drikkevareproducent García Carrión en papirbaseret barriereteknologi til juicekartoner. Ifølge emballageproducenten er det verdens første