Ærlige produkter er vigtigere end antallet af gram plastik 

Ærlige produkter er vigtigere end antallet af gram plastik 

- Vi skal sælge nogle kvalitetsvarer, som kan holde sig tilpas længe, så vi undgår madspild og samtidigt se lækre ud på hylderne. Og det er vigtigere for os, end om vi har sparet et enkelt gram på plastikbakken, for det er ikke her, slaget skal slås

Sådan siger Emil Andersen, som er medstifter af og direktør i Planteslagterne. I år var han også en af oplægsholderne, da brancheforeningen Grakom holdt sin årlige Emballagedag i september.

Den fire år gamle virksomhed, Planteslagterne hviler på tre grundlæggende holdninger om en mere bæredygtig verden, sundhed via gennemskuelige fødevarer, og dét at gøre grøntsager ’fucking cool’ igen. Og i dag bliver de plantebaserede, økologiske produkter Dild-dellen, Dunsen, Falafler, og Svampe-og Rødbedebøffen solgt i både flere fysiske Irma og Kvickly-supermarkeder og i de store onlinebutikker nemlig.com, føtex og Aarstiderne. 

Farver, food-appeal og let afkodeligt sprog 
Ved etableringen af Planteslagterne forsøgte de tre grundlæggere at få designet emballagen ud fra et totalkoncept om virksomheden og dens værdier og udtryk på alt fra indpakning til sociale medier. Men da resultatet blev lidt for brunt-i-brunt, skiftede de strategi: 

- Vi besluttede os for, at nu skulle den have én over nakken med flotte farver, über-meget foodappeal og et ’kategori-sprog’, hvor kunderne let kan afkode, hvad det er for et segment, vi tilhører, fortæller Emil Andersen. 

 Emil Andersen var også en af oplægsholderne til Grakoms Emballagedag i september. Foto: Bent Nygaard

Sammen med designbureauet Bun Studio har Planteslagterne derfor skabt en emballageserie med både fængende farver og udførlig kommunikation om ingredienser, materialer, CO2-aftryk og virksomhedens vision. 

- Alle taler om bæredygtighed – også på emballageområdet – og det er selvfølgelig også vigtigt at have fokus på. Men for os er det vigtigste vores produkter, som ER naturlige, økologiske og bæredygtige råvarer uden kemi. Jo flere vi sælger af dem, desto mere er vi med til at bidrage til bæredygtighed, pointerer Emil Andersen og uddyber: 

- Emballage i naturen er ikke et stort problem i Danmark, som det er mange andre steder i verden, og man skal ikke begynde at give plastikken skylden for klimaproblemet, for det er ikke rigtigt. Og selv om vi selvfølgelig også går meget op i emballagematerialer og miljø, er det først og fremmest produkternes autenticitet og ærlighed, som formidler vores arbejde med bæredygtighed, og derfor er de også vigtigere, end om der lige er blevet brugt et gram mere eller mindre plastik til bakken. 

Dialog med producenterne er velkommen 
Når det gælder et tættere samarbejde med emballageproducenterne, er Planteslagterne udfordret af, at deres produkter bliver pakket på flere forskellige, eksterne produktionslinjer med flere typer af fyldesystemer. 

- Derfor er vi lige et skridt væk fra den proces, og vi har vel heller ikke selv rakt nok ud til dem, som fremstiller emballagerne. Men det vil være dejligt med en øget dialog mellem producenterne og de kreative kræfter om, hvordan vi i fremtiden bliver bedre til at forene design med bæredygtighed. Og helt konkret har vi en frost-emballage, hvor vi synes, der er for meget indpakning, så her vil vi gerne have en god idé til en emballage med mindre materiale, siger Emil Andersen. 

29/11 2022
  • Gin-kande hyldet i London

    Gin-kande hyldet i London

    emballage ›Det var ikke alene ideen, men emballagens mange anvendelsesmuligheder, der fik juryen til at uddele innovationsprisen til Hunter Luxery under den forgangne London Packaging Week
  • Fiberlåg er nu fuldt konkurrencedygtige

    Fiberlåg er nu fuldt konkurrencedygtige

    emballage ›Svenske Blue Ocean Closures meddeler, at den nyeste generation af skruelåg af fiber nu kan matche - eller ligefrem være bedre end - plastik i materialeomkostninger - samtidig med, at de sænker energiforbruget
  • Dansk madspild trækker gennemsnittet ned

    Dansk madspild trækker gennemsnittet ned

    emballage ›Danmark ligger fortsat i bunden af Europa, når det gælder madspild. Det viser de nyligt offentliggjorte tal fra Eurostat. Too Good To Go kalder tallene “et alvorligt wakeup call”
  • Lettere banankasser til barsk bølgegang

    Lettere banankasser til barsk bølgegang

    emballage ›Sammen med en bananeksportør fra Ecuador har Mondi udviklet en transportkasse af 40 procent genanvendt fiber, som vejer mindre men bevarer styrken under 33 dages containertransport
  • 'Oplysende' udpakning med Burgopak

    'Oplysende' udpakning med Burgopak

    emballage ›Med enheden 'HALO' præsenterer emballageproducenten en teknologi, der under udpakning belyser indholdet. Og kunderne opfordres til kreativt genbrug
  • Bedre greb om større volumener

    Bedre greb om større volumener

    emballage ›Smurfit Westrock har lanceret sin nye PPWR-venlige, 5 liters Bag-in-Box Powergrip til bl.a. rengøringsmidler, olier, og agrokemiske produkter
  • Pantforsøg med take-away emballage i København

    Pantforsøg med take-away emballage i København

    emballage ›I samarbejde med virksomheden New Loop vil Københavns Kommune i første omgang i indre by teste genbrugsordning af takeaway-kopper til varme drikke
  • Banebrydende genbrug af medicinsk emballage

    Banebrydende genbrug af medicinsk emballage

    emballage ›Producenten Coveris og en række partnere har samarbejdet om at skabe et fuldstændig lukket kredsløb for kontaktfølsomt plastik i sundhedssektoren. Det er det første af sin art