Ærlige produkter er vigtigere end antallet af gram plastik 

Ærlige produkter er vigtigere end antallet af gram plastik 

- Vi skal sælge nogle kvalitetsvarer, som kan holde sig tilpas længe, så vi undgår madspild og samtidigt se lækre ud på hylderne. Og det er vigtigere for os, end om vi har sparet et enkelt gram på plastikbakken, for det er ikke her, slaget skal slås

Sådan siger Emil Andersen, som er medstifter af og direktør i Planteslagterne. I år var han også en af oplægsholderne, da brancheforeningen Grakom holdt sin årlige Emballagedag i september.

Den fire år gamle virksomhed, Planteslagterne hviler på tre grundlæggende holdninger om en mere bæredygtig verden, sundhed via gennemskuelige fødevarer, og dét at gøre grøntsager ’fucking cool’ igen. Og i dag bliver de plantebaserede, økologiske produkter Dild-dellen, Dunsen, Falafler, og Svampe-og Rødbedebøffen solgt i både flere fysiske Irma og Kvickly-supermarkeder og i de store onlinebutikker nemlig.com, føtex og Aarstiderne. 

Farver, food-appeal og let afkodeligt sprog 
Ved etableringen af Planteslagterne forsøgte de tre grundlæggere at få designet emballagen ud fra et totalkoncept om virksomheden og dens værdier og udtryk på alt fra indpakning til sociale medier. Men da resultatet blev lidt for brunt-i-brunt, skiftede de strategi: 

- Vi besluttede os for, at nu skulle den have én over nakken med flotte farver, über-meget foodappeal og et ’kategori-sprog’, hvor kunderne let kan afkode, hvad det er for et segment, vi tilhører, fortæller Emil Andersen. 

 Emil Andersen var også en af oplægsholderne til Grakoms Emballagedag i september. Foto: Bent Nygaard

Sammen med designbureauet Bun Studio har Planteslagterne derfor skabt en emballageserie med både fængende farver og udførlig kommunikation om ingredienser, materialer, CO2-aftryk og virksomhedens vision. 

- Alle taler om bæredygtighed – også på emballageområdet – og det er selvfølgelig også vigtigt at have fokus på. Men for os er det vigtigste vores produkter, som ER naturlige, økologiske og bæredygtige råvarer uden kemi. Jo flere vi sælger af dem, desto mere er vi med til at bidrage til bæredygtighed, pointerer Emil Andersen og uddyber: 

- Emballage i naturen er ikke et stort problem i Danmark, som det er mange andre steder i verden, og man skal ikke begynde at give plastikken skylden for klimaproblemet, for det er ikke rigtigt. Og selv om vi selvfølgelig også går meget op i emballagematerialer og miljø, er det først og fremmest produkternes autenticitet og ærlighed, som formidler vores arbejde med bæredygtighed, og derfor er de også vigtigere, end om der lige er blevet brugt et gram mere eller mindre plastik til bakken. 

Dialog med producenterne er velkommen 
Når det gælder et tættere samarbejde med emballageproducenterne, er Planteslagterne udfordret af, at deres produkter bliver pakket på flere forskellige, eksterne produktionslinjer med flere typer af fyldesystemer. 

- Derfor er vi lige et skridt væk fra den proces, og vi har vel heller ikke selv rakt nok ud til dem, som fremstiller emballagerne. Men det vil være dejligt med en øget dialog mellem producenterne og de kreative kræfter om, hvordan vi i fremtiden bliver bedre til at forene design med bæredygtighed. Og helt konkret har vi en frost-emballage, hvor vi synes, der er for meget indpakning, så her vil vi gerne have en god idé til en emballage med mindre materiale, siger Emil Andersen. 

29/11 2022
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage