Rema 1000 stopper alt salg af engangsservice

Rema 1000 stopper alt salg af engangsservice

Discountkæden fjerner nu alt engangsservice uanset materiale fra hylderne. I stedet indføres genanvendeligt service i holdbar plast. Med det tager Rema 1000 springet fra brug-og-smid-væk-kulturen mod en adfærd, som skal bidrage til at reducere mængden af affald

Når kunderne fra nu af står i deres lokale REMA 1000 og ikke længere kan finde engangsservice til skovturen eller børnefødselsdagen, er den god nok.

Discountkæden har nemlig valgt at stoppe alt salg af engangsservice - uanset materiale -, og i stedet er der nu flergangsservice på hylderne. Det er service i holdbart og slidstærkt plast, som både kan gå i opvaskemaskinen og anvendes et hav af gange.

Indkøbs- og marketingdirektør i REMA 1000, Anders Jensen, fortæller, at beslutningen er taget som en del af discountkædens bidrag til en mere cirkulær økonomi. Blandt andet arbejder kæden med at finde løsninger på, hvordan plast bruges på en mere genanvendelig måde - og indførelsen af flergangsservicen er altså en konsekvens af den strategi.

- Med initiativet ønsker vi at bidrage til en bevægelse væk fra brug-og-smid-væk-kulturen. Vi ønsker samtidig at bidrage positivt i forhold til miljøet ved at nedbringe mængden af affald og hjælpe kunderne med et bedre alternativ - nemlig flergangsservice, som i sidste ende også vil være en billigere løsning, fordi det kan bruges igen og igen, siger Anders Jensen.

Baggrunden for initiativet er simpelt: REMA 1000 ønsker at medvirke til, at ressourcerne bruges med omtanke - og det kommer både til at involvere REMA 1000 og kunderne, hvis affaldsmængden skal nedbringes.

-Det betyder en holdnings- og kulturændring, hvor vi skal tilbage til, at vi tager vores service med på skovtur og derefter med hjem igen for at vaske det op, siger han.

Modigt men nødvendigt
Miljøorganisationen Plastic Change - som har været med til at udarbejde REMA 1000s emballage- og plaststrategi - arbejder for et affaldsfrit samfund, hvor ressourcerne bruges på den bedst mulige måde. Adm. direktør Louise Lerche-Gredal er begejstret for det nye initiativ og fremhæver især, hvor vigtigt det er, at kunderne nu slet ikke længere kan købe engangsservice hos discountkæden:

- Det er modigt af REMA 1000 at fjerne engangsservice helt uden at erstatte det med et andet engangsprodukt, siger Louise Lerche-Gredal og understreger samtidig, at initiativet er en nødvendighed, hvis vi ønsker at ændre den måde, vi bruger plast på:

-Engangsservice repræsenterer en kultur, hvor vi først bruger en masse ressourcer på at producere noget, som kun bruges i ganske få minutter for så derefter at blive til affald, som skal nedbrydes. Og det er det, vi skal væk fra, siger hun.

Louise Lerche-Gredal mener, at REMA 1000 med initiativet går forrest - og det kan også få os til at tænke mere over, hvordan vi bruger plast i andre sammenhænge.

- Initiativet kan have en afsmittende effekt på andre områder, og på den måde kan REMA 1000 være med til at skabe en trend i samfundet, så vi kommer til at reflektere over vores forbrug af plast og engangsprodukter generelt siger Louise Lerche-Gredal.

Det nye flergangsservice er på hylderne i REMA 1000 over hele landet allerede nu. Det består af tallerkener, skåle, bestik, kopper samt plastikglas til vand, øl, vin og shots.

Fakta om Plastic Change:
Plastic Change er en dansk miljøorganisation med et internationalt fokus, der arbejder for et affaldsfrit samfund. Deres helt centrale vision og omdrejningspunktet for alt arbejdet i hele organisationen er at reducere produktionen af plast samt at fremme genbrugsløsninger. Organisationen står bag den danske koordinering af World Cleanup Day, der afholdes den 19. september 2020.

-lipe

 

17/6 2020
  • Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    emballage ›Med en baggrund inden for salg, strategisk ledelse og forretningsudvikling indtræder Jonas Lilleskov Nielsen pr. 1. januar som ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen og Bella Arena
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende