Rema 1000 lancerer emballage af genbrugte fiskenet

Rema 1000 lancerer emballage af genbrugte fiskenet

Et rensemiddel til opvaskemaskinen er det første i rækken, som nu står på hylderne i en mørkegrøn emballage fremstillet af fiskenet. Det er et kæmpe gennembrud for den vestjyske virksomhed Plastix, men lægger også op til en holdningsændring hos både forbrugere og butikker

For Rema 1000 er der kæmpe perspektiver i at bruge genanvendt plast i vores produkter. Plastaffald er en af de allerstørste udfordringer i at skabe en bæredygtig fødevaresektor, og vi er derfor rigtig stolte af, at samarbejdet med Plastix nu fører til den første emballage af sin art," siger indkøbs- og marketingdirektør i Rema 1000, Anders René Jensen.

Virksomheden Plastix er placeret i Lemvig og producerer genanvendelig plast ud af kæmpestore mængder brugte fiskenet og -reb, der ellers ville blive gravet ned på lossepladsen - eller blive smidt i havet. Fiskenet består af plastfibre, som er den mest vanskelige type plast at genanvende, og der er derfor store perspektiver i den teknologi, Plastix har udviklet. Emballagen til Rema 1000 er det første produkt i dagligvarehandlen, der er skabt af plastgranulat fra Plastix.

-Det her er et kæmpe gennembrud. Vi har knoklet i syv år, og selvom vi får mange lovende ord med på vejen, står vi også med et produkt, der er nyt og anderledes. Produkter af genanvendt plast er ikke begrænset til kun at være smukke designvarer. Det bliver for alvor meningsfuldt at indsamle og genanvende plast, når vi bruger det i de produkter, vi møder til hverdag. Det her er vejen frem for både vores klode og for dansk økonomi, og derfor er vi rigtig glade for samarbejdet med Rema 1000, siger CEO i Plastix, Hans Axel Kristensen.

Opgør med en perfekthedskultur
Den nye type emballage lægger op til en ny tankegang hos både detailbranchen og kunderne. For når grønne fiskenet bliver smeltet om, er der ikke garanti for en ensartet farve. Den grønne farve kan variere fra produktion til produktion, og det er et opgør med en kultur i detailhandlen:

-Detailbranchen har historisk set været med til at skabe en forventning hos kunderne om, at varerne er ens og at ting skal se perfekte ud. Det gør vi op med nu. Vi er egentlig ikke bekymrede for, om kunderne tager godt imod flasken. Men det betyder, at vi skal ændre tankegang i branchen, siger indkøbs- og marketingdirektør i Rema 1000, Anders René Jensen.

Det er en udvikling man genkender hos Danmarks førende miljøorganisation indenfor plastik:

-Som forbrugere skal vi vænne os til, at emballage ikke altid er fabriksny og fuldstændig identisk. Ligesom vi er vant til med den gammeldags ølflaske i glas. Denne slags 'uperfekte' og bæredygtige produkter er helt sikkert en trend vi kommer til at se mere af i den kommende tid, siger administrerende direktør i Plastic Change, Louise Lerche-Gredal.

Det er også tydeligt hos Rema 1000, der har flere lignende produkter på vej.

-Vi sælger langt over 100.000 flasker maskinrens om året, og vi ser store muligheder i at bruge fiskenet fra Plastix til andre produkter," siger indkøbs- og marketingdirektør Anders René Jensen.

Det er Rema 1000s mål, at samtlige kædens egne mærkevarer er emballeret i genanvendte materialer ved udgangen af 2023. Den nye type emballage er netop kommet på hylderne i Rema 1000-butikker landet over og skal i øvrigt sorteres sammen med almindeligt plastaffald.

Fakta om emballagen:
Emballagen til maskinrens er skabt af 98 procent genbrugte fiskenet.
De sidste to procent er en stabilisator, der forlænger plastikkens levetid, så den kan genanvendes yderligere 20-30 gange.

Fakta om Plastix:
Stiftet i december 2012.
Placeret ved Limfjorden i Lemvig i Vestjylland.
Har udviklet et genanvendelsesanlæg, der deler, vasker, tørrer og smelter plastfibre fra fiskeindustrien om til plastgranulat.
Samarbejder med fiskeindustrien og industrihavne om at indsamle især brugte fiskenet, reb og trawl.
1.800 ton fiskenet og reb fra hele verden er opmagasineret til genanvendelse hos Plastix.
Kan producere plastråvarer til stort set alle produkter fra mobilcovers til møbler og rør.
Plastix' produktion udleder 82 procent mindre CO2 end almindelig plastikproduktion.
Emballagen til Rema 1000 er et gennembrud for Plastix i omfang og pga. placering i et fast, stort sortiment.

-lipe

5/5 2020
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    emballage ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert