Produktsikkerhed under corona er vigtigere end nogensinde før

Produktsikkerhed under corona er vigtigere end nogensinde før

Håndsprit, masker og andet beskyttelsesudstyr; COVID-19 har sat personlig sikkerhed i fokus. For virksomhederne bag produkterne kan det blive særdeles dyrt ikke at overholde lovgivningen, påpeger kemirådgivnings- og konsulentvirksomheden Mediator A/S

Usikre tider kalder på drastiske løsninger, og på grund af COVID-19 er utallige nye produkter til personlig sikkerhed kommet på markedet i Danmark. Men det er ikke nok, at disse produkter beskytter mod vira. De skal også overholde en række regler og bestemmelser om kemisk indhold, så produkterne ikke er til skade for brugerne.

Nogle gange går det dog lige lovligt stærkt. Det viser en aktindsigt, som rådgivnings- og konsulentvirksomheden indenfor kemi, Mediator A/S, har søgt hos Kemikalieinspektionen, der er underlagt Miljø- og Fødevareministeriet. Aktindsigten viser, at Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion i første og andet kvartal i 2020 foretog stikprøver på 101 forskellige desinfektionsprodukter i butikker landet over. Heraf udstedte de påbud om tilbagetrækning af 35 desinfektionsprodukter.

– At så mange af de undersøgte produkter skulle trækkes tilbage viser, at Kemikalieinspektionens arbejde er nødvendigt for at beskytte forbrugerne mod potentielt farlige produkter. Inspektionen vurderer, at de skal undersøge cirka 100.000 produkter om året, og selvom de gør et godt arbejde, kan de umuligt kontrollere og undersøge alle produkter, der rammer hylderne, siger Jens Haugaard, der er CEO i Mediator.

Tilbagetrækning kostede 250.000 kroner
Selvom kemikalieinspektionen gør et stort stykke arbejde og fanger nogle produkter i tide, vil det i sidste ende altid være producentens ansvar at alle produktlanceringer efterlever gældende regulering for produktkategorien. Det væsentligste er naturligvis produktsikkerheden for forbrugerne, men det er ikke kun forbrugernes velbefindende, som er på spil, hvis et produkt ikke overholder lovgivningen.

– Det kan være særdeles skadeligt for en virksomhed at få et påbud eller af anden grund være nødt til at tilbagekalde et produkt, siger Jens Haugaard, der har mere end 25 års erfaring i branchen. Han uddyber:

– Vi har eksempler på, at en tilbagetrækning på et produkt fra detailbranchen kostede en produktleverandør omtrent 250.000 kroner, og det kan sagtens være endnu dyrere. Dertil kommer alt det praktiske i brugte arbejdstimer, nye etiketter, transport af produktet til og fra butikkerne, tab af troværdighed hos aftageren af produktet i detailhandelen, samt eventuel dårlig omtale i pressen, hvis sagen har været helt grel. Der er altså mange grunde til at tage problemerne i opløbet, inden produktet når forbrugerne.

-Giv hellere kvalitetskontrollen en ekstra omgang
Med den nuværende situation taget i betragtning anerkender Jens Haugaard, at det kan være svært at overskue lovgivningen, når det skal gå stærkt med en produktlancering.

– Lovgivningen inden for kemi er meget kompleks, og jeg har fuld forståelse for, at der kan opstå misforståelser eller forvekslinger undervejs. Vores erfaring er heldigvis, at langt de fleste virksomheder vitterligt ønsker at efterleve reglerne på kemikalieområdet og har den rigtige indstilling til at være compliant og ved, at det er vigtigt at være opmærksom på regeloverholdelse, selvom det kan være svært at gennemskue, siger han og tilføjer:

– Og er man det mindste i tvivl, er det bedre at løbe kontrollen igennem igen eller tage fat i en ekspert på området. Det betaler sig.

-lipe

11/1 2021
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast
  • Dao lancerer nye brevløsninger

    Dao lancerer nye brevløsninger

    emballage ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve. Nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    emballage ›Den amerikanske emballagevirksomhed der især er kendt for at have opfundet bobleplast har indgået aftale om at blive opkøbt af investeringsselskabet CD&R
  • Bringer flere medarbejdere i spil

    Bringer flere medarbejdere i spil

    emballage ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Nyt barrierepapir til store forsendelser

    Nyt barrierepapir til store forsendelser

    emballage ›Ecotec udvidet porteføljen med et både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt beskyttelsesprodukt, der bl.a. kan bruges til træ- og papkasser
  • Store transportbesparelser med plastpaller

    Store transportbesparelser med plastpaller

    emballage ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv forvente årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger, som Smart Retur har gransket nøje