-Producentansvar vil medføre prisstigning på ca. 2 procent i detailsalget
Kollektivordningen VANA, som er etableret af Dansk Industri, Landbrug & Fødevarer, Dansk Erhverv og DagSam har regnet på, hvad det vil koste at emballere, når det udvidede producentansvar træder i kraft næste år
Når ca. 40.000 danske virksomheder til næste år bliver omfattet af et producentansvar for deres emballage, stiger deres produktionsomkostningerne betydeligt.
Kollektivordningen VANA, som tilbyder at varetage producentansvaret for virksomhederne, har haft eksperter til at regne på konsekvenserne, og de har estimeret, at de nye regler kan give en stigning i detailsalgspriserne på ca. 2 pct. Det er set over en bred kam på tværs af alle brancher i Danmark.
Det skriver sammenslutningen i en pressemeddelelse.
-Baggrunden for den forventede stigning i detailsalgspriserne er selvfølgelig, at producentansvaret på emballage øger virksomhedernes administrationsomkostninger, og at virksomhederne nu skal betale for indsamling, sortering og oparbejdning af deres emballager, siger Marianne Roed Jakobsen, som er administrerende direktør i VANA.
Strategier og viden skal ud til flere på tværs af brancher
Producentansvaret for emballage betyder, at virksomhederne skal sikre, at deres emballage bliver indsamlet og leveret til et sorterings- og genanvendelsesanlæg. Sideløbende med det skal virksomhederne lade sig registrere hos Dansk Producentansvar og rapportere deres forbrug af emballage. Hvis de ikke ønsker at gøre det selv, kan de tilmelde sig en kollektivordning som VANA.
Forbruget skal der så betales for, og princippet er, at desto mere emballage, virksomheden forbruger, desto mere skal virksomheden betale. Nogle former for emballage er i den forbindelse billigere end andre, fordi de har et højere genanvendelsespotentiale. For eksempel bliver papir og pap billigere at forbruge end plastik.
-Det bliver meget forskelligt fra branche til branche - og fra virksomhed til virksomhed - hvor stor en del af omkostningerne, der ender hos kunden. Samtidig ser vi, at mange af vores store medlemsvirksomheder arbejder både strategisk og innovativt i forhold til f.eks. at nedbringe deres emballagemængder. Den viden vil vi gerne bidrage til at skalere ud på tværs af brancher, siger Marianne Roed Jakobsen.
Kollektivordningen har også oparbejdet en bred vifte af udenlandske samarbejder, som gør, at danske virksomheder kan få løst deres producentansvar i deres eksportmarkeder.
Tiden efter Ragnarok
VANA er etableret til formålet af Dansk Industri, Landbrug & Fødevarer, Dansk Erhverv og DagSam, og kollektivordningen har allerede mange af landets største produktionsvirksomheder som medlemmer, blandt andre Arla, Danish Crown og Schur.
Navnet VANA kommer af ordet Vanaheim, kendt fra nordisk mytologi som en af de ni verdener, der - som det siges består efter Ragnarok, og som aserne vender tilbage til.
-På samme måde vil VANA arbejde for, at vores verden består: Vi fremmer miljøvenlig emballage ved at holde ressourcer i kredsløb så længe som muligt, lyder det i pressematerialet fra sammenslutningen.
-lipe