-Producentansvar vil medføre prisstigning på ca. 2 procent i detailsalget-Det bliver meget forskelligt hvor stor en del af omkostningerne, der ender hos kunden, siger adm.dir. i VANA Marianne Roed Jakobsen

-Producentansvar vil medføre prisstigning på ca. 2 procent i detailsalget

Kollektivordningen VANA, som er etableret af Dansk Industri, Landbrug & Fødevarer, Dansk Erhverv og DagSam har regnet på, hvad det vil koste at emballere, når det udvidede producentansvar træder i kraft næste år

Når ca. 40.000 danske virksomheder til næste år bliver omfattet af et producentansvar for deres emballage, stiger deres produktionsomkostningerne betydeligt.

Kollektivordningen VANA, som tilbyder at varetage producentansvaret for virksomhederne, har haft eksperter til at regne på konsekvenserne, og de har estimeret, at de nye regler kan give en stigning i detailsalgspriserne på ca. 2 pct. Det er set over en bred kam på tværs af alle brancher i Danmark.

Det skriver sammenslutningen i en pressemeddelelse.

-Baggrunden for den forventede stigning i detailsalgspriserne er selvfølgelig, at producentansvaret på emballage øger virksomhedernes administrationsomkostninger, og at virksomhederne nu skal betale for indsamling, sortering og oparbejdning af deres emballager, siger Marianne Roed Jakobsen, som er administrerende direktør i VANA.

Strategier og viden skal ud til flere på tværs af brancher
Producentansvaret for emballage betyder, at virksomhederne skal sikre, at deres emballage bliver indsamlet og leveret til et sorterings- og genanvendelsesanlæg. Sideløbende med det skal virksomhederne lade sig registrere hos Dansk Producentansvar og rapportere deres forbrug af emballage. Hvis de ikke ønsker at gøre det selv, kan de tilmelde sig en kollektivordning som VANA.

Forbruget skal der så betales for, og princippet er, at desto mere emballage, virksomheden forbruger, desto mere skal virksomheden betale. Nogle former for emballage er i den forbindelse billigere end andre, fordi de har et højere genanvendelsespotentiale. For eksempel bliver papir og pap billigere at forbruge end plastik.

-Det bliver meget forskelligt fra branche til branche - og fra virksomhed til virksomhed - hvor stor en del af omkostningerne, der ender hos kunden. Samtidig ser vi, at mange af vores store medlemsvirksomheder arbejder både strategisk og innovativt i forhold til f.eks. at nedbringe deres emballagemængder. Den viden vil vi gerne bidrage til at skalere ud på tværs af brancher, siger Marianne Roed Jakobsen.

Kollektivordningen har også oparbejdet en bred vifte af udenlandske samarbejder, som gør, at danske virksomheder kan få løst deres producentansvar i deres eksportmarkeder.

Tiden efter Ragnarok
VANA er etableret til formålet af Dansk Industri, Landbrug & Fødevarer, Dansk Erhverv og DagSam, og kollektivordningen har allerede mange af landets største produktionsvirksomheder som medlemmer, blandt andre Arla, Danish Crown og Schur.

Navnet VANA kommer af ordet Vanaheim, kendt fra nordisk mytologi som en af de ni verdener, der - som det siges består efter Ragnarok, og som aserne vender tilbage til.

-På samme måde vil VANA arbejde for, at vores verden består: Vi fremmer miljøvenlig emballage ved at holde ressourcer i kredsløb så længe som muligt, lyder det i pressematerialet fra sammenslutningen.

-lipe

 

26/2 2024
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser