Plastic Change: Europæiske supermarkeder nøler med at mindske plastikaftryk

Plastic Change: Europæiske supermarkeder nøler med at mindske plastikaftryk

Danske supermarkeder lander på en 3. plads på listen over, hvem som er bedst til reducere miljøaftrykket fra plastikemballage, viser ny rapport. Der er ingen grund til jubel, mener organisationen Plastic Change, som savner både data, gennemsigtighed, handling og politisk opbakning

Resultatet i rapporten kommer fra undersøgelsen "Under wraps? - Hvad europæiske supermarkeder ikke fortæller os om plastik"

Omtrent 20 europæiske ngo'er kontaktede i alt 130 dagligvarekæder fordelt på 13 europæiske lande. Målet var at kortlægge detaihandlernes indsatser på plastikområdet, navnligt plastikemballage. Dagligvarekæderne blev bedt om at besvare et spørgeskema, som dækkede tre kategorier: 1) Gennemsigtighed og performance, 2) Forpligtelser, og 3) Opbakning til national regulering.

Den samlede gennemsnitlige score som dagligvarehandlerne opnåede på tværs af de tre kategorier er kun 13,1 point (ud af 100) eller 13%.

Kun to virksomheder overstiger 60% og ligger dermed i toppen af tabellen. Disse virksomheder er Aldi i Storbritannien med 65,3% og Aldi i Irland med 61%. De øvrige virksomheder, der opnår de højeste point ligger betydeligt under, idet Lidl i Storbritannien med 44,7%, Carrefour i Frankrig med 41,7% og det franske økologiske supermarked BioCoop med 37% udgør top fem.

Fremfor at gennemføre systemændringer og støtte op om yderligere lovgivning for at løse problemet med stigende forbrug af plastikemballage, har den europæiske dagligvarehandel gennemgående koncentreret indsatsen om frivillige forpligtelser uden nævneværdig effekt.

Danmark får en beskeden bronzemedalje
Danmarks score for hele branchen ligger på 17.1% (ud af 100), hvilket placerer Danmark på en tredjeplads i Europa. De bedst placerede detailkæder i Europa er Aldi på en 11. plads direkte efterfulgt af Salling Group på en 12. plads. Af de danske detailkæder ligger Coop Danmark lavest placeret på en 41. plads ud af samtlige 74 undersøgte dagligvarekæder.

Disse følgende danske kæder blev kontaktet: Coop Danmark, Rema 1000, Nemlig.com, Dagrofa, Lidl, Aldi og Salling Group. Grundet manglende data blev hverken Rema 1000 eller Nemlig.com medtaget i analysen.

-Det er en skam, at de danske supermarkeder ikke opnår en langt højere score i betragtning af, at mange danskere netop bekymrer sig om den del af husholdningsplasten der kommer fra supermarkedet. Vi er særligt bekymrede over den manglende gennemsigtighed i branchen, for det kan være svært for både forbrugere og politikere at gennemskue om hensigtserklæringer og frivillige tiltag i branchen rent faktisk har den fornødne effekt eller snarere er greenwashing, udtaler adm. direktør Louise Lerche-Gredal i Plastic Change.

-Strategier er på plads, men handling mangler
I Danmark er brugen af engangsplastikemballage ifølge Miljøstyrelsens emballagestatistik steget med 30% over den senest opgjorte femårige periode. I samme periode har stort set samtlige dagligvarekæder i Danmark formuleret en emballagestrategi ligesom plastikemballage fylder i den politiske samtale.

Selv om detailhandlernes nuværende resultater er skuffende viser analysen også, at der er en vej frem. Der er blandt andet behov for flere ambitioner og initiativer inden for genbrug i form af genopfyldelige emballager og refillsystemer, fordi disse er en nødvendig del af løsningen, hvis vi skal reducere den problematiske engangsemballage af plastik.

-I Plastic Change efterlyser vi større transparens og mere ærlighed i forhold til de udfordringer, som danske supermarkeder står overfor. Det er ikke let at omstille til nye bæredygtige systemer, men et vigtigt skridt på vejen er større åbenhed, mere viden og ikke mindst mere mod til at åbne op og undersøge nye løsninger, udtaler adm. direktør Louise Lerche-Gredal i Plastic Change.

-lipe

24/5 2022
  • Run på Royal fiber

    Run på Royal fiber

    emballage ›UPM og Royal Vaassen har udviklet et fiberbaseret alternativ til emballageløsninger af plast og aluminium
  • Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    emballage ›Virksomheden Tosca´s Crystal Clear genanvendelige, klar-til-brug plastikdisplays er et skalerbart alternativ til engangsløsninger af pap, til de hurtigtomsættende varer i detailbutikkerne
  • Fem stjerner til Smurfit

    Fem stjerner til Smurfit

    emballage ›Smurfit Westrock har vundet en hel håndfuld ScanStars for sine emballager ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    emballage ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende