Pant-markedet har stabiliseret sig

Pant-markedet har stabiliseret sig

Efter flere år med stor vækst i antallet af retur-flasker og -dåser,er der i 2023 kommet 2 mia. flasker og dåser retur, hvilket er lige så meget som året før. Også returprocenten på 92 er den samme. Dermed ser de senere års vækst ud til nu at have stabiliseret sig på et højt niveau, viser Dansk Retursystems årsrapport

Hver dag bliver der pantet 5,4 mio. flasker og dåser. Det svarer til, at stort set hver dansker hver dag panter en flaske eller en dåse. På årsplan bliver det til 2 mia. flasker og dåser, der kommer retur til genanvendelse gennem pantsystemet.

De senere år har der været vækst i antallet af afleverede flasker og dåser, og i 2022 blev det magiske tal på 2 mia. enheder på et år nået. I 2023 ligger pantmængderne fortsat på 2 mia., og Dansk Retursystem, der driver det danske pantsystem, peger i sin årsrapport på, at markedet har stabiliseret sig.

 Lars Krejberg Petersen, adm. dir. i Dansk Retursystem.

-Efter nogle turbulente år, hvor der kom pant på juice og flere andre nye produkter i pantsystemet, samt en corona-nedlukning, der ændrede markant på danskernes forbrugs- og pantvaner, har pantmarkedet nu stabiliseret sig. Vi kan se, at mængderne ikke er gået tilbage efter flere år med vækst, men fortsat ligger på et højt niveau, siger Lars Krejberg Petersen, adm. dir. i Dansk Retursystem.

92 procent retur
Også returprocenten ligger stabilt på 92, hvilket gør Danmark til et af de lande, der panter mest. Selv om returprocenten i Danmark er høj, har Dansk Retursystem et mål om, at den skal endnu højere op. For når flasker og dåser pantes i stedet for at havne i skraldespanden, bliver de genanvendt til nye i et lukket kredsløb, hvilket sparer både råstoffer og CO2-udledning.

Sidste år sparede pantsystemet for udledning af 223.000 tons CO2.

- Pant handler ikke kun om de penge, man får retur, men også om, at man gør noget godt for klima og miljø, når man panter. Derfor taler pant ind i tidsånden med øget fokus på klima og miljø, og det kan være med til, at vi kan få mere retur, siger Lars Krejberg Petersen.

I Danmark bliver hele 96 procent af alle flasker og dåser genanvendt til nye i et lukket kredsløb, hvilket er en fremgang på 1 procentpoint. Der er meget lidt spild i processen, og den sidste del bliver genanvendt til andre højkvalitetsprodukter. Dansk Retursystem arbejder målrettet på, at alle flasker og dåser bliver genanvendt til nye.

Det kræver, at endnu mere kommer retur, og at alle flasker og dåser er designet til at kunne blive genanvendt til nye.

Returmængder - så mange flasker og dåser kommer retur i pantsystemet:

2023: 2,0 mia.

2022: 2,0 mia.

2021: 1,9 mia.

2020: 1,7 mia.

2019: 1,4 mia.

21/3 2024
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser