Nye regler skal styrke forbrugersikkerheden

Nye regler skal styrke forbrugersikkerheden

En strammere lovgivning for forbrugersikkerhed ser dagens lys i denne måned, og reglerne er gode nyheder for de danske forbrugere. Det er udmeldingen fra Jens Haugaard, der er direktør hos compliance-specialisten Mediator

Den 13. december 2024 trådte en ny produktsikkerhedsforordning i kraft. Under betegnelsen GPSR-forordningen fastsættes der nu skærpede regler for sikkerheden ved forbrugerprodukter, som bliver sat til salg indenfor EU.

Forordningen omfatter alle de virksomheder, der er med til at bringe produkter ind på EU-markedet.

Det skriver konsulentvirksomheden, Mediator i en pressemeddelelse.

Hos konsulent- og compliance-specialisterne Mediator har man siden 2011 bygget bro mellem producenter og dem, der går til markedet med varer.

Og her hilser man den nye lovgivning velkommen, og ifølge Jens Haugaard, der er CEO hos Mediator, får især et element afgørende betydning for danskerne.

– De nye regler er en sejr for forbrugersikkerheden i Danmark – ingen tvivl om det. Især de strengere krav til sporbarhed vil betyde, at importerede varer kommer til at matche europæisk lovgivning.

- Konkret vil man - uanset om varen er købt i en fysisk butik eller på en dansk webshop - fremover være langt mere sikker på, at produktet man pakker ud, er identisk med det, som man har bestilt, siger Jens Haugaard og uddyber:

- Produktsikkerhedsforordningen stiller højere krav til, at alle produkter skal vurderes i forhold til sikkerhed, og det vil give mere sikre produkter på markedet.

- Hvis man eksempelvis har købt nogle produkter, der senere viser sig at være farlige, er det nu nemmere for producenterne at advare forbrugerne og hjemkalde produkterne.

Fokus på kemi-produkter
Foruden produktsikkerhedsforordningen er den såkaldte CLP-forordning også blevet strammet op, og ifølge Miljøstyrelsen trådte den i kraft den 10. december.

CLP står for Classification, Labelling and Packaging, og de nye regler er gældende for produkter, der indeholder kemikalier, og som sælges til private og til professionel brug.

Jens Haugaard pointerer, at også denne forordning vil højne danskernes forbrugersikkerhed.

– Mange af de kemiholdige produkter, man finder på hylderne i supermarkedet, har i dag en lille og ulæselig etikette med fareklassificering af varens kemiske stoffer og blandinger.

- Det vil ændre sig nu, hvor produkter som wc-rens og vaskepulver fremover skal have en større og mere læsbar beskrivelse.

- Faremærkningen skal også synliggøres, hvis for eksempel en dagligvarebutik i reklamer omtaler varer indeholdende kemi, eller hvis disse sælges online eller over telefonen, fortæller Jens Haugaard.

187 kilo emballage per dansker
Seneste tal fra Miljøstyrelsen viser, at danskerne i 2022 i gennemsnit bortskaffede 187 kg emballage per indbygger.

Det svarer samlet set til 1.108.000 ton, og Jens Haugaard glæder sig i den forbindelse over, at de nye regler også fokuserer netop det punkt.

- Mange tænker ikke over indholdet af den emballage, man bortskaffer, og som skal destrueres efter endt køb.

- Det betyder, at pap og plastik til at pakke produkterne ind i ligeledes skal være konstrueret og fremstillet i overensstemmelse med sikkerhedskravene, siger Jens Haugaard.

Mediator er del af Certanias internationale netværk. Det giver virksomheden adgang til specialistkompetencer indenfor test, certificering og laboratorer, hvorved man kan yde rådgivning i et globalt perspektiv.

-hawin

17/12 2024
  • Mindre producenter af plantebaserede fødevarer får hjælp til at gro

    Mindre producenter af plantebaserede fødevarer får hjælp til at gro

    emballage ›Skræddersyede udviklingsforløb sætter skub i danske SMV’ers produktion af sikre, smagfulde og kommercielt levedygtige plantebaserede fødevarer
  • Royalt besøg i køkkenet

    Royalt besøg i køkkenet

    emballage ›Protektor for Stop Spild Af Mad H.K.H. Prinsesse Marie besøgte Bispebjerg Hospitals patientkøkken og foreningen Stop Spild Af Mad. Fokus var på innovative løsninger mod madspild i offentlige storkøkkener og på foreningens mangeårige indsats
  • Positive signaler fra markedet

    Positive signaler fra markedet

    emballage ›Afsluttende balance bekræfter BrauBeviales rolle som europæisk mødested for drikkevaresektoren, hvor både fremtidens løsninger bliver vist og kravene til dem diskuteret
  • Kemiske reaktioner gør plantedrikke fattige på næring

    Kemiske reaktioner gør plantedrikke fattige på næring

    emballage ›Plantebaserede drikke er fattigere på protein og essentielle aminosyrer, end komælk pga. den omfattende forarbejdning, hvor kemiske processer forringer kvaliteten af proteinerne og i nogle tilfælde skaber nye bekymrende stoffer. Det viser et studie fra Københavns Universitet. Forsker efterlyser bl.a. bedre information på emballagen
  • PanPac styrker den digitale tilstedeværelse

    PanPac styrker den digitale tilstedeværelse

    emballage ›PanPac Engineering oplever stigende efterspørgsel fra internationale markeder og har derfor styrket sin digitale profil for bedre at kunne imødekomme globale kunders behov
  • Sortering af plastaffald er det rene barnemad

    Sortering af plastaffald er det rene barnemad

    emballage ›Resultater fra dette års Masseeksperiment viser, at kun 13 procent af de adspurgte børn og unge finder det svært at affaldssortere plastik
  • Dagrofa med en ny offensiv strategi

    Dagrofa med en ny offensiv strategi

    emballage ›”Gro’27 – vækst på vores måde”, er Dagrofas nye strategi, som indebærer investeringer på mere end 1,3 mia. kr. over de kommende tre år, og som øger fokus på blandt andet lokale danske kvalitetsvarer, nemme måltidsløsninger og opgraderinger af logistikken
  • Stor opbakning til januars grønne valg

    Stor opbakning til januars grønne valg

    emballage ›I 2025 vender Grøn Januar tilbage med mere end 45 deltagende supermarkeder, virksomheder og restauranter, der skal sætte fokus på de grønne plantebaserede valg til fordel for forbrugerne