Nye regler skal styrke forbrugersikkerheden

Nye regler skal styrke forbrugersikkerheden

En strammere lovgivning for forbrugersikkerhed ser dagens lys i denne måned, og reglerne er gode nyheder for de danske forbrugere. Det er udmeldingen fra Jens Haugaard, der er direktør hos compliance-specialisten Mediator

Den 13. december 2024 trådte en ny produktsikkerhedsforordning i kraft. Under betegnelsen GPSR-forordningen fastsættes der nu skærpede regler for sikkerheden ved forbrugerprodukter, som bliver sat til salg indenfor EU.

Forordningen omfatter alle de virksomheder, der er med til at bringe produkter ind på EU-markedet.

Det skriver konsulentvirksomheden, Mediator i en pressemeddelelse.

Hos konsulent- og compliance-specialisterne Mediator har man siden 2011 bygget bro mellem producenter og dem, der går til markedet med varer.

Og her hilser man den nye lovgivning velkommen, og ifølge Jens Haugaard, der er CEO hos Mediator, får især et element afgørende betydning for danskerne.

– De nye regler er en sejr for forbrugersikkerheden i Danmark – ingen tvivl om det. Især de strengere krav til sporbarhed vil betyde, at importerede varer kommer til at matche europæisk lovgivning.

- Konkret vil man - uanset om varen er købt i en fysisk butik eller på en dansk webshop - fremover være langt mere sikker på, at produktet man pakker ud, er identisk med det, som man har bestilt, siger Jens Haugaard og uddyber:

- Produktsikkerhedsforordningen stiller højere krav til, at alle produkter skal vurderes i forhold til sikkerhed, og det vil give mere sikre produkter på markedet.

- Hvis man eksempelvis har købt nogle produkter, der senere viser sig at være farlige, er det nu nemmere for producenterne at advare forbrugerne og hjemkalde produkterne.

Fokus på kemi-produkter
Foruden produktsikkerhedsforordningen er den såkaldte CLP-forordning også blevet strammet op, og ifølge Miljøstyrelsen trådte den i kraft den 10. december.

CLP står for Classification, Labelling and Packaging, og de nye regler er gældende for produkter, der indeholder kemikalier, og som sælges til private og til professionel brug.

Jens Haugaard pointerer, at også denne forordning vil højne danskernes forbrugersikkerhed.

– Mange af de kemiholdige produkter, man finder på hylderne i supermarkedet, har i dag en lille og ulæselig etikette med fareklassificering af varens kemiske stoffer og blandinger.

- Det vil ændre sig nu, hvor produkter som wc-rens og vaskepulver fremover skal have en større og mere læsbar beskrivelse.

- Faremærkningen skal også synliggøres, hvis for eksempel en dagligvarebutik i reklamer omtaler varer indeholdende kemi, eller hvis disse sælges online eller over telefonen, fortæller Jens Haugaard.

187 kilo emballage per dansker
Seneste tal fra Miljøstyrelsen viser, at danskerne i 2022 i gennemsnit bortskaffede 187 kg emballage per indbygger.

Det svarer samlet set til 1.108.000 ton, og Jens Haugaard glæder sig i den forbindelse over, at de nye regler også fokuserer netop det punkt.

- Mange tænker ikke over indholdet af den emballage, man bortskaffer, og som skal destrueres efter endt køb.

- Det betyder, at pap og plastik til at pakke produkterne ind i ligeledes skal være konstrueret og fremstillet i overensstemmelse med sikkerhedskravene, siger Jens Haugaard.

Mediator er del af Certanias internationale netværk. Det giver virksomheden adgang til specialistkompetencer indenfor test, certificering og laboratorer, hvorved man kan yde rådgivning i et globalt perspektiv.

-hawin

17/12 2024
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum