Ny designguide skal fremme genbrug og genanvendelse

Ny designguide skal fremme genbrug og genanvendelse

Brancheforeningen Plastindustrien har i regi af Netværk for cirkulær plastemballage lanceret nydesignguide. Den skal sikre, at endnu mere plastemballage til private forbrugere bliver genbrugt og genanvendt og ikke ender som værdiløst affald

Danskerne sorterer affald som aldrig før, og vi bliver bedre og bedre til det, viser officielle tal. Men alt for meget plastemballage, som kunne udgøre en vigtig ressource, ender som værdiløst restaffald.

Derfor har Plastindustrien igen opdateret sin Designguide på en række områder.

Ambitionen er at få plasten væk fra naturen, ud fra forbrændingsanlæggene og ind i et cirkulært kredsløb, siger miljøpolitisk chef i Plastindustrien, Christina Busk.

 Christina Busk, miljøpolitisk chef i Plastindustrien

– Vi skal designe emballageløsninger som fra start er tiltænkt genbrug og genanvendelse, så det bliver nemmere for forbrugerne at passe på klodens ressourcer. Vi ønsker at bevare plastmaterialerne i et cirkulært kredsløb, så dem der skal fylde noget i emballagerne i langt højere grad vælger genbrugsløsninger eller har mulighed for at få genanvendt materiale i en endnu bedre, og renere kvalitet til nye emballager. Det kan være med til at minimere mængden af den virgine plast, vi som samfund bruger til emballage.

Resultat af tværgående samarbejde
Designguiden for genbrug og genanvendelse af plastemballager er resultatet af et arbejde på tværs af flere led i værdikæden – fra emballageproducent, påfylder og indsamler til genanvendelsesvirksomheder og andre interessenter. Den er udviklet af en arbejdsgruppe nedsat under Netværk for cirkulær plastemballage, der drives af brancheforeningen Plastindustrien.

Arbejdsgruppen har bestået af repræsentanter fra en række plastvirksomheder, detailhandlen, Københavns Kommune, Ingeniørforeningen IDA og DTU.

Thomas Roland, Vareansvarlighed- & Kvalitetschef, Coop siger:

– Vi skal bruge mindre plast i emballager. Og når vi bruger plast, skal vi gøre det klogere. Derfor er vi i Coop glade for Plastindustriens designguide, som opfordrer virksomheder til at tage hurtigere skridt mod konsekvent brug af plastemballager, der kan recirkuleres. I Coop arbejder vi i samme retning, og vi bringer derfor guidens anbefalinger videre i værdikæden til vores leverandører. Vi skal ensrette sammensætningen af emballagematerialer, og plast skal bruges dér, hvor det kan reducere madspildet og passe bedst muligt på produkterne.

Designguiden, som kan downloades her, er den opdaterede og 3. version af guiden, der udkom i 2015 og 2019.

Fakta om den nye designguide
Afsnittet om genbrug er udvidet markant. Det er blandt andet udvidet med helt nye designkriterier og anbefalinger ligesom det indeholder nye cases fra Ellen McArthur Foundation.

Affaldshierakiet er udbygget med nye elementer om genbrug og differentiering i genanvendelsen, som går længere end lovgivningen.

Nyeste data om sortering af plastaffaldet fra Københavns Kommune er tilføjet. Bl.a. data om fordelingen af plasttyper og typer af emballage og plastprodukter i husstandsindsamlet plast.

Der er som vejledning udarbejdet et beslutningstræ om brugen af emballage.

Guiden er gennemskrevet med fokus på materialekvalitet i fødevarekontaktmateriale (food), kosmetikprodukter (near-food) og non-food produkter. Afsnittet med near-food (kosmetik) er opdateret, så det stemmer overens med den relevante lovgivning.

Der er foretaget en faglig justering af samtlige skemaer om materialerne PP, PE, PET og fleksible folier i forhold til den seneste teknologiske og innovative udvikling – fortsat med udgangspunkt i høj kvalitet.

Der er tilføjet et afsnit om piktogrammer.

Et overblik over den relevante lovgivning og en tidslinje over forventet, kommende lovgivning, der skal implementeres i EU.

-lipe

8/9 2023
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser