Ny designguide for cirkulær emballage på trapperne
Arbejdsgruppen bag revisionen af designguiden mødtes til arbejdsdag hos etiketproducenten Seglmærke ved Odense i november 2022

Ny designguide for cirkulær emballage på trapperne

Efter en omfattende arbejdsproces på tværs af industri, kommuner og ngo’er så den eksisterende 60-siders version af designguiden dagens lys i 2019. Siden har guiden været en rettesnor og fælles måleenhed for, hvornår noget kan kaldes cirkulær emballage på tværs af interesser. Nu er en ny, opdateret version på vej

-Det har været helt afgørende, at designguiden bliver bakket op af både produktionsvirksomheder, ngo’er og kommuner. Det giver modellerne og definitionerne, som vi alle sammen nu bruger, en tyngde og en troværdighed, man ikke ville kunne få, hvis kun én af parterne stod bag, siger miljøpolitisk chef i Plastindustrien Christina Busk.

Foruden en lang række plastproducerende virksomheder har landets største kommune og den største ngo været med i arbejdet med designguiden.

 Miljøpolitisk chef i Plastindustrien, Christina Busk

– Københavns Kommune og Danmarks Naturfredningsforening har spillet meget vigtige roller i arbejdet. Dels på grund af den store viden om affaldssortering og miljøbeskyttelse, de har bidraget med, dels for den legitimitet og bredde de har tilført guiden, siger Christina Busk.

Sidst i november 2022 mødtes parterne i revisionen af designguiden til en arbejdsdag i Odense, hvor alt fra fleksible folier, piktogrammer og genbrugsmodeller til begrebet cirkularitet og de facto-standarder blev vendt i detaljer. I alt 16 arbejdsgrupper er med til at kvalificere indholdet i guiden.

Ny version ventes i 2023
Parterne mødes igen først i det nye år for at få de endelige rettelser på plads, så den redaktionelle proces kan afsluttes i første kvartal af 2023.

– Den ny designguide skal danne grundlaget for de kommende års arbejde med cirkulær plastemballage, så vi både kan få genereret endnu mere genbrug samt endnu mere genanvendt materiale i endnu højere kvalitet til gavn for både virksomheder, forbrugere, miljø og samfundsøkonomi, siger Christina Busk.

Hun understreger, at jo bredere designguiden er forankret og jo grundigere arbejde, der ligger bag, desto mere uundgåelig bliver guiden for både virksomheder, politiske beslutningstager og miljøorganisationer. Ambition er, at den danske designguide kan inspirere EU-medlemsstaterne til de europæiske retningslinjer for cirkulær emballage eksempelvis gennem European Plastic Pact.

-lipe

10/12 2022
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion