Norsk producent tilbyder pant for makreldåserne

Norsk producent tilbyder pant for makreldåserne

Nordmændene spiser over 30 millioner dåser makrel i tomat om året, og nu har producenten Lofoten, som den første i landet, indgået samarbejde med Bower - en app, der går det muligt at få pant for emballagen

Af Lisbeth Petersen

Nu kan norskekunder, der køber Lofoten Makrel i tomat, tjene penge på de tomme dåser, samtidig med at de gør en indsats for miljøet.

-Vi har gennem de seneste år lavet flere forbedringer af vores emballageprodukter for at øge holdbarheden og reducere madspild, og vi arbejder på flere nye løsninger til genbrug og affaldsreduktion. Nu håber vi at få forbrugerne til at pantsætte makrelkassen, siger Øystein Rist, som er daglig leder i fiske- og skaldyrsvirksomheden Lofoten og tilføjer:

-Over 70 % af nordmændene spiser makrel i tomat, hvilket svarer til over 30 millioner dåser om året! Hvis vi kan hjælpe endnu flere makrel hos tomatspisere med at levere dåsen til den nærmeste genbrugsstation i stedet for at ende i skraldespanden, er der meget at hente for miljøet.

Panten ind direkte på mobiltelefonen
Pantsystemet vil foregå i samarbejde med den svensk-udviklede app, Bower, og fungerer ved, at brugeren scanner stregkoden på emballagen, som bliver afleveret til den nærmeste genbrugsstation, der er med i aftalen. Herefter får brugeren sat panten direkte ind på en konto på telefonen.

Alle produkter fra Lofoten kan pantsættes i Bower-appen, men makreldåserne giver ekstra pant.

- Vi ved, at mange af dem går i restaffaldet, fordi de føles snavsede og lugter, især hvis man skal på en genbrugsstation uden for hjemmet. Gennem Bower-samarbejdet håber vi at opmuntre flere til genbrug gennem både bevidstgørelsers og ikke mindst returpanten. Bower er på kort tid blevet stor i Sverige, og som den første spiller i Norge starter vi med makrel i tomat for at teste interessen for det norske marked. På længere sigt håber vi, at det kan skabe gode vaner hos forbrugerne, også når det kommer til andre typer produkter og emballage, fortsætter Rist.

Genbrug til alt fra dåser til broer
Aluminium er velegnet som emballage, da det sikrer god produktbeskyttelse, lang holdbarhed og dermed reduceret madspild. Men aluminium er energikrævende at producere, og en vigtig miljøforanstaltning er derfor at genbruge emballagen. Nye produkter af genanvendt aluminium kræver kun 5% af den energi, der skal til for at producere nyt aluminium fra bunden, og materialet kan ifølge Green Dot Norway genbruges i det uendelige til alt fra nye makrel-i-tomatdåser og til f.eks. broer, tog og cykler.

21/1 2022
  • Run på Royal fiber

    Run på Royal fiber

    emballage ›UPM og Royal Vaassen har udviklet et fiberbaseret alternativ til emballageløsninger af plast og aluminium
  • Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    emballage ›Virksomheden Tosca´s Crystal Clear genanvendelige, klar-til-brug plastikdisplays er et skalerbart alternativ til engangsløsninger af pap, til de hurtigtomsættende varer i detailbutikkerne
  • Fem stjerner til Smurfit

    Fem stjerner til Smurfit

    emballage ›Smurfit Westrock har vundet en hel håndfuld ScanStars for sine emballager ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    emballage ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende