Netværk og nysgerrighed samlede branchen på FoodTechFoto: MCH/Lars Møller.

Netværk og nysgerrighed samlede branchen på FoodTech

7.066 besøgende lagde vejen forbi MCH Messecenter Herning i dagene den 1. til den 3. oktober. Og udstillerne på FoodTech fremhæver nu både de mange leads, messen kastede af sig, og de personlige møder, der førte til såvel handler som nye samarbejder

Fødevareindustriens fagfolk gæstede tirsdag-torsdag FoodTech, der med flere end 265 udstillere og et omfattende aktivitetsprogram samlede branchen om alle facetter af både tidens og fremtidens fødevareteknologi. Blandt udstillerne kan man næsten ikke få armene ned efter en vellykket og horisontudvidende messe spækket med dialog, sparring, netværk, relationer, samarbejder og handler. Alt sammen noget, der glæder administrerende direktør i MCH A/S Georg Sørensen.

- Messen har understreget FoodTechs position som fødevareindustriens fælles mødested, som er kendetegnet ved den særlige synergi, der opstår mellem tre elementer - mødet mellem fagfolk kombineret med højteknologiske løsninger og fremsynede indsigter, lyder det fra Georg Sørensen, der fortsætter:

- Jeg glæder mig over udstillernes tilbagemeldinger om både nye relationer og styrkelse af de eksisterende. Alt i alt viser det personlige møde igen sin store værdi, og der skal lyde en stor tak til udstillere og besøgende, der sammen med vores mange samarbejdspartnere har skabt tre perspektivrige dage med faglige, personlige dialoger samt en rigtig god messestemning.

-Det har været ekstraordinært godt
Blandt de mange udstillere på årets FoodTech fandt man automations-virksomheden Scanlox, der deltog for første gang og havde medbragt to store nyheder i form af en AGV-maskine møntet netop på fødevareindustrien og en omnimobil AMR-maskine. Og Scanlox fik i den grad bekræftet, at FoodTech er det rette sted at præsentere innovative teknologier.

- Vores nye maskiner er blevet taget rigtig godt imod, og det har været enormt vigtigt for os at kunne kigge folk i øjnene og blive klogere på, hvad kunderne efterspørger. Det er helt essentielt for os og vores produkter, og vi har mødt repræsentanter fra alle de store fødevarevirksomheder, så vi er meget tilfredse. I det hele taget er det gået fremragende, og vi har fået overvældende mange leads og virkelig god respons - det har været ekstraordinært godt, og vi har erfaret, at FoodTech favner et segment, der er særdeles vigtigt for os, konstaterer Jan Jakobsen, administrerende direktør i Scanlox.

På alle måder værdiskabende
Også den globale fødevaremaskine-virksomhed Urschel deltog i år for første gang på FoodTech, hvor man var imponeret over messens netværksmæssige kvaliteter. Virksomheden, der især er kendt for sine teknologier inden for opskæring af fødevarer, sætter pris på Foodtech som mødested og tager også hjem med spændende forretningsmæssige perspektiver i bagagen.

- Vi har været meget positivt overraskede og fået flere leads, end vi havde forventet. FoodTech er en god måde at få vores navn ud på, og vi har både fået reetableret kontakten med gamle kunder og mødt en masse nye, potentielle kunder. Det er vigtigt, at vi har et branchesamlende sted som FoodTech, og vores netværk er væsentligt styrket efter tre dage på messen - så det er på alle måder værdiskabende for os at deltage, fastslår Thomas Baioumi, regional salgschef i Urschel.

IFC-ansvarlig: Det er gået helt fantastisk
Traditionen tro var den kombinerede udstilling og konkurrence IFC International Food Contest også en del af FoodTech, og med cirka 1.100 deltagende mejeriprodukter var der nok at gå på opdagelse i for både fagfolk og andre interesserede. Åbningen og den tilhørende prisuddeling var en velbesøgt succes, og den varede ved messen ud.

- Det er gået helt fantastisk, og det har virkelig været en stor oplevelse og forløsning at se de mange deltagende produkter udstillet og bedømt. Mejerierne udtrykker enorm begejstring over udstillingen og glæder sig over den flotte modtagelse af deres produkter - oplevelsen er nemlig, at de mange besøgende er gået nysgerrigt og koncentreret til værks, hvilket også har været med til at skabe en helt perfekt, rolig og dedikeret stemning i hallen. Derudover sætter vi naturligvis stor pris på den omfattende mediedækning, som vi har fået fra både lokale, regionale og landsdækkende medier, lyder det fra Lars Johannes Nielsen, chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer og ansvarlig for IFC.

Lokale vindere af DM i 3D-print
Årets FoodTech bød desuden på en lang række events og aktiviteter - eksempelvis DM i 3D-print, der efter tre intense konkurrencedage blev vundet af Sebastian Chidi Andresen og Max Bursell fra Herningsholm, som demonstrerede yderst overbevisende færdigheder inden for fremtidens 3D-teknologier.

Derudover kunne de besøgende udvide horisonter på den nye Global Dilemma Conference, der med hjælp fra blandt andre Sebastian Mernild, professor i klimaforandringer og leder af SDU Climate Cluster, og Connie Hedegaard, forhenværende klimakommissær i EU, satte fokus på klimaforandringerne og vigtigheden af at accelerere den grønne omstilling i fødevareindustrien. Blandt de mange keynote speakers var Sofie Carsten Nielsen, CEO, European Biosolutions Coalition, der præsenterede Danmarks frontposition i udviklingen af nye teknologier og understregede den politiske vilje, der ifølge hende er nødvendig for at sikre, at disse teknologier forbliver i Europa.

I det nye innovationsområde Future Food Lab blev der blandt andet fremvist teknologier til hjemmeproduktion af øl og ost, mens man på IFC Water Congress og Water & Energy blandt andet kunne få indsigt i optimering af vand- og energiressourcer i den industrielle sektor og et indblik i danske styrkepositioner inden for vandteknologi. Også Plastindustrien var på plads med en indsigtsfuld konference, ligesom nyheden World of Beer blandt andet klædte bryggere på med info om nye teknologiske løsninger med relevans for ølbrygning samt gav inspiration til kombinationer af øl og ost.

FoodTech, den samlende destination for fremtidens fødevareteknologi, fandt sted i MCH Messecenter Herning 1.-3. oktober 2024 og blev besøgt af 7.066. Næste udgave af messen finder sted 27.-29. oktober 2026. Læs mere på foodtech.dk.

Foto: MCH/Lars Møller.

4/10 2024
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast
  • Dao lancerer nye brevløsninger

    Dao lancerer nye brevløsninger

    emballage ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve. Nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    emballage ›Den amerikanske emballagevirksomhed der især er kendt for at have opfundet bobleplast har indgået aftale om at blive opkøbt af investeringsselskabet CD&R
  • Bringer flere medarbejdere i spil

    Bringer flere medarbejdere i spil

    emballage ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Nyt barrierepapir til store forsendelser

    Nyt barrierepapir til store forsendelser

    emballage ›Ecotec udvidet porteføljen med et både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt beskyttelsesprodukt, der bl.a. kan bruges til træ- og papkasser
  • Store transportbesparelser med plastpaller

    Store transportbesparelser med plastpaller

    emballage ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv forvente årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger, som Smart Retur har gransket nøje