Netværk og nysgerrighed samlede branchen på FoodTechFoto: MCH/Lars Møller.

Netværk og nysgerrighed samlede branchen på FoodTech

7.066 besøgende lagde vejen forbi MCH Messecenter Herning i dagene den 1. til den 3. oktober. Og udstillerne på FoodTech fremhæver nu både de mange leads, messen kastede af sig, og de personlige møder, der førte til såvel handler som nye samarbejder

Fødevareindustriens fagfolk gæstede tirsdag-torsdag FoodTech, der med flere end 265 udstillere og et omfattende aktivitetsprogram samlede branchen om alle facetter af både tidens og fremtidens fødevareteknologi. Blandt udstillerne kan man næsten ikke få armene ned efter en vellykket og horisontudvidende messe spækket med dialog, sparring, netværk, relationer, samarbejder og handler. Alt sammen noget, der glæder administrerende direktør i MCH A/S Georg Sørensen.

- Messen har understreget FoodTechs position som fødevareindustriens fælles mødested, som er kendetegnet ved den særlige synergi, der opstår mellem tre elementer - mødet mellem fagfolk kombineret med højteknologiske løsninger og fremsynede indsigter, lyder det fra Georg Sørensen, der fortsætter:

- Jeg glæder mig over udstillernes tilbagemeldinger om både nye relationer og styrkelse af de eksisterende. Alt i alt viser det personlige møde igen sin store værdi, og der skal lyde en stor tak til udstillere og besøgende, der sammen med vores mange samarbejdspartnere har skabt tre perspektivrige dage med faglige, personlige dialoger samt en rigtig god messestemning.

-Det har været ekstraordinært godt
Blandt de mange udstillere på årets FoodTech fandt man automations-virksomheden Scanlox, der deltog for første gang og havde medbragt to store nyheder i form af en AGV-maskine møntet netop på fødevareindustrien og en omnimobil AMR-maskine. Og Scanlox fik i den grad bekræftet, at FoodTech er det rette sted at præsentere innovative teknologier.

- Vores nye maskiner er blevet taget rigtig godt imod, og det har været enormt vigtigt for os at kunne kigge folk i øjnene og blive klogere på, hvad kunderne efterspørger. Det er helt essentielt for os og vores produkter, og vi har mødt repræsentanter fra alle de store fødevarevirksomheder, så vi er meget tilfredse. I det hele taget er det gået fremragende, og vi har fået overvældende mange leads og virkelig god respons - det har været ekstraordinært godt, og vi har erfaret, at FoodTech favner et segment, der er særdeles vigtigt for os, konstaterer Jan Jakobsen, administrerende direktør i Scanlox.

På alle måder værdiskabende
Også den globale fødevaremaskine-virksomhed Urschel deltog i år for første gang på FoodTech, hvor man var imponeret over messens netværksmæssige kvaliteter. Virksomheden, der især er kendt for sine teknologier inden for opskæring af fødevarer, sætter pris på Foodtech som mødested og tager også hjem med spændende forretningsmæssige perspektiver i bagagen.

- Vi har været meget positivt overraskede og fået flere leads, end vi havde forventet. FoodTech er en god måde at få vores navn ud på, og vi har både fået reetableret kontakten med gamle kunder og mødt en masse nye, potentielle kunder. Det er vigtigt, at vi har et branchesamlende sted som FoodTech, og vores netværk er væsentligt styrket efter tre dage på messen - så det er på alle måder værdiskabende for os at deltage, fastslår Thomas Baioumi, regional salgschef i Urschel.

IFC-ansvarlig: Det er gået helt fantastisk
Traditionen tro var den kombinerede udstilling og konkurrence IFC International Food Contest også en del af FoodTech, og med cirka 1.100 deltagende mejeriprodukter var der nok at gå på opdagelse i for både fagfolk og andre interesserede. Åbningen og den tilhørende prisuddeling var en velbesøgt succes, og den varede ved messen ud.

- Det er gået helt fantastisk, og det har virkelig været en stor oplevelse og forløsning at se de mange deltagende produkter udstillet og bedømt. Mejerierne udtrykker enorm begejstring over udstillingen og glæder sig over den flotte modtagelse af deres produkter - oplevelsen er nemlig, at de mange besøgende er gået nysgerrigt og koncentreret til værks, hvilket også har været med til at skabe en helt perfekt, rolig og dedikeret stemning i hallen. Derudover sætter vi naturligvis stor pris på den omfattende mediedækning, som vi har fået fra både lokale, regionale og landsdækkende medier, lyder det fra Lars Johannes Nielsen, chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer og ansvarlig for IFC.

Lokale vindere af DM i 3D-print
Årets FoodTech bød desuden på en lang række events og aktiviteter - eksempelvis DM i 3D-print, der efter tre intense konkurrencedage blev vundet af Sebastian Chidi Andresen og Max Bursell fra Herningsholm, som demonstrerede yderst overbevisende færdigheder inden for fremtidens 3D-teknologier.

Derudover kunne de besøgende udvide horisonter på den nye Global Dilemma Conference, der med hjælp fra blandt andre Sebastian Mernild, professor i klimaforandringer og leder af SDU Climate Cluster, og Connie Hedegaard, forhenværende klimakommissær i EU, satte fokus på klimaforandringerne og vigtigheden af at accelerere den grønne omstilling i fødevareindustrien. Blandt de mange keynote speakers var Sofie Carsten Nielsen, CEO, European Biosolutions Coalition, der præsenterede Danmarks frontposition i udviklingen af nye teknologier og understregede den politiske vilje, der ifølge hende er nødvendig for at sikre, at disse teknologier forbliver i Europa.

I det nye innovationsområde Future Food Lab blev der blandt andet fremvist teknologier til hjemmeproduktion af øl og ost, mens man på IFC Water Congress og Water & Energy blandt andet kunne få indsigt i optimering af vand- og energiressourcer i den industrielle sektor og et indblik i danske styrkepositioner inden for vandteknologi. Også Plastindustrien var på plads med en indsigtsfuld konference, ligesom nyheden World of Beer blandt andet klædte bryggere på med info om nye teknologiske løsninger med relevans for ølbrygning samt gav inspiration til kombinationer af øl og ost.

FoodTech, den samlende destination for fremtidens fødevareteknologi, fandt sted i MCH Messecenter Herning 1.-3. oktober 2024 og blev besøgt af 7.066. Næste udgave af messen finder sted 27.-29. oktober 2026. Læs mere på foodtech.dk.

Foto: MCH/Lars Møller.

4/10 2024
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    emballage ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert