Netto og Too Good To Go vil redde 840 ton mad

Netto og Too Good To Go vil redde 840 ton mad

Danmarks største dagligvarekæde har indgået landsdækkende samarbejde med Danmarks største madspildsaktør. Hele 519 Netto-butikker tilbyder nu lykkeposer med overskudsvarer i det hidtil mest omfattende i Too Good To Go-regi i Danmark

Netto har de seneste uger afprøvet konceptet i udvalgte forretninger på Østerbro i København. Det er gået så godt, at forbrugere over hele landet nu får adgang til fem forskellige typer lykkeposer med overskudsvarer:

En 'frugt og grønt'-pose, en 'mejeri, kød og køl'-pose, en 'grab 'n' go'-pose og en pose med spotvarer inden for fødevarekategorien. Derudover vil der i Netto-butikker med friskt brød blive udbudt en brødpose.

Mål: 840.000 solgte lykkeposer årligt og en halvering af madspildet i 2030

Halvering af madspild inden for 10 år
Netto forventer at udbyde i gennemsnit 4,5 lykkepose om dagen pr. butik. Alt i alt løber det op i lidt over 840.000 lykkeposer om året, hvilket rundt regnet svarer til, at ca. 840 ton mad vil blive reddet fra skraldespanden. Tiltaget forventes dermed at bidrage betydeligt til at indfri Nettos mål om, at kædens samlede madspild skal halveres inden for de næste 10 år.

- I Netto har vi i en årrække arbejdet målrettet på at reducere madspild. Helt konkret vil vi halvere vores madspild inden 2030, og her bliver det nye samarbejde med Too Good To Go et vigtigt initiativ. Igennem hele testperioden har kunderne haft en stor interesse for samarbejdet og tydeligt vist, at det her var en løsning, hvor vi sammen kan arbejde på at løse et fælles problem. Derfor har vi også valgt at lancere konceptet i samtlige 519 butikker på én gang, så hele Danmark kan være med, siger Michael Løve, CEO for Netto.

Hos Too Good To Go er CEO Mette Lykke begejstret over, at Too Good To Go, Netto og forbrugerne nu i samlet flok kan afhjælpe madspildsproblemet betydeligt.

88 procent af danskerne vil gøre mere
- Over 700.000 ton mad går hvert år til spilde i Danmark alene. Hvis vi skal rette op på det, kræver det indsatser på den helt store klinge i detailhandelen. Derfor er vi naturligvis virkelig glade for, at Netto har valgt at gå så helhjertede ind i samarbejdet med os. Inden corona ramte, gennemførte Epinion en undersøgelse for Too Good To Go, som viste, at 88 procent af danskerne gerne vil gøre mere for at bekæmpe madspild.
Motivationen er der, og den er bestemt ikke blevet mindre under krisen. Vi glæder os derfor meget til at give endnu flere danskere mulighed for at tage del i kampen mod madspild, siger Mette Lykke, CEO for Too Good To Go.

Udover Too Good To Go samarbejder Netto i forvejen med FødevareBanken om reduktion af madspild fra kædens centrale lagre i Danmark. Alt overskudsmad herfra ender hos socialt udsatte mennesker i hele landet.

-lipe

24/6 2020
  • Ubro SystemPac og Vangby fusionerer

    Ubro SystemPac og Vangby fusionerer

    emballage ›Ubro SystemPac og Vangby, begge 100% ejet af svenske Opti Group, har besluttet at fusionere deres aktiviteter for at styrke deres position som specialister inden for end-of-line packaging med fokus på pakkemaskiner, emballage og service
  • Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    emballage ›Returpap der forener design, cirkulær produktion og komfort bliver nok sjældent forbundet med toilet- og køkkenruller. Men nu lancerer Fritz Schur Consum sit Svanepapir, som er en iøjnefaldende produktnyhed til løsninger for netop disse produkter
  •  Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    emballage ›Smurfit Westrocks genanvendelige alternativ til traditionel strækfilm er en banebrydende løsning til virksomheder indenfor for glasproduktion og fyldning, siger en af Storbritanniens største glasproducenter, Encirc
  • Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    emballage ›LogiMAT 2025 indtager igen alle 10 udstillingshaller og fylder over 120.000 kvadratmeter i Messe Stuttgarts kongrescenter. Globale aktører, smv'er og nystartede virksomheder udstiller deres nyeste produkter, innovationer og løsninger til nutidens og fremtidens logistikudfordringer
  • Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    emballage ›Traditionen tro kårer den svenske forbrugerorganisation 'Äkta vara' en fødevare, som får den tvivlsomme ære af at kunne kalde sig Årets Madbluf
  • RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    emballage ›Marcus Nørmann Christensen har på baggrund af sin egen, skræmmende oplevelse etableret virksomheden, Komfid og designet et låg, der placeres i drinksglas på barer mv. for at forhindre andre i at tilsætte piller eller pulver
  • Schuberts fuldendte visioner

    Schuberts fuldendte visioner

    emballage ›Gerhard Schuberts teknologiske innovationer inden for billedbehandling har haft stor betydning for emballageindustrien. Fire årtier efter de første løsninger blev lanceret, fortsætter Schubert med at udvide den omfattende vision-portefølje. I fremtiden vil 2D- og 3D-scannere få følgeskab af en endnu mere kompakt løsning, der kombinerer begge teknologier
  • Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    emballage ›Virksomheden Südpack Medica har modtaget sin fjerde pris for den polypropylen (PP)-baserede blisteremballage, PharmaGuard der i denne uge bliver præsenteret for kunder på messen Pharmapack i Paris