Nestlé underskriver European Plastics Pact

Nestlé underskriver European Plastics Pact

Med det store, europæiske plastinitiativ, som bl.a. den danske regering har søsat, kan Nestlé bl.a. opnå 100% genanvendelig eller genanvendelig emballage og reducere brugen af jomfru plast med en tredjedel inden 2025

Initiativet er underskrevet af over 80 aktører, herunder mange lande, virksomheder og NGO'er.
Målet er klart: at fremskynde overgangen mod en cirkulær plastøkonomi. Det vil stoppe afhængigheden af jomfruplast - plast fremstillet af ikke-vedvarende, fossilt brændstof.

- Det er imponerende at se, hvordan Danmark er på forkant med væsentlige, globale udfordringer som fx plast og madspild. Her tænker jeg ikke kun på den danske regerings indsats, men også på den viden, der findes i Danmark på de to områder, fx hos stærke, globale NGO'er som Plastic Change og Stop Spild Af Mad. Vi er alle nødt til at samarbejde på tværs af stater, organisationer og virksomheder for at tackle klimaændringerne, og jeg er virkelig stolt af, at vi i dag underskriver European Plastic Pact, siger Cathrine Suter Ossborn, nordisk chef for kommunikation i Nestlé.

Mål, der rækker ud over lovgivning
Pagten samler førende virksomheder såvel som ngo'er og regeringer, der sammen forpligter sig til at realisere fælles mål inden 2025, og det er mål, der rækker ud over den nuværende lovgivning i mange lande. Disse europæiske mål inkluderer:

  • Reduktion af jomfruelige plastprodukter og emballage med mindst 20 pct.
  • Forøgelse af indsamlings- og genbrugskapacitet i Europa for plastemballage med mindst 25 pct.
  • Forøgelse af brugen af genanvendt plast i emballage til et gennemsnit på mindst 30 pct.

Poser og indpakninger skal kunne genanvendes til mad
Marco Settembri, der er Nestlés administrerende direktør for Europa, Mellemøsten og Nordafrika, er meget glad for det store initiativ:

- Vi er glade for at underskrive den europæiske pagt. Et af vores fælles mål er at skabe en cirkulær økonomi ved at forbedre indsamlings-, sorterings- og genbrugsordninger i hele Europa. Allerede i dag er en ny Vittel-plastflaske er fremstillet af genbrugsplast. I morgen ønsker vi at sikre, at også andre emballager, såsom vores indpakninger og poser, kan genanvendes til ny mademballage.

Og dét er en udfordring. For plast til fødevarer er en anden boldgade. Nestlés højeste prioritet er sikkerheden på fødevarer, og al plast, der bruges til fødevareemballage, skal være såkaldt 'fødevarekvalitet'. Det betyder, at den ikke kan indeholde stoffer, der er skadelige for mennesker. For at opnå genbrugsplast af fødevarekvalitet skal genvindingsprocesser udvikle sig i fremtiden.

Udfordringen for Nestlé og fødevareindustrien som helhed er, at det i øjeblikket er billigere at fremstille emballage fra jomfruplast end at bruge genbrugsprodukter af fødevarekvalitet. For at overvinde dette annoncerede Nestlé for nylig en investering på over 1,5 milliarder CHF (ca. 11 milliarder danske kroner) i genbrugsprodukter af fødevarekvalitet. Det sigter mod at give et klart signal til genanvendelsesvirksomheder om at fokusere på genbrugsmateriale af fødevarekvalitet og hjælpe med at skabe et nyt marked.

-lipe

9/3 2020
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne